I vår kommun har kontrollen av enskilda avlopp pausats nu på 4e året. Har ni sådana erfarenheter från era kommuner.
Jag vill minnas att nån kommun slutade helt med kontrollerna och funderade över hur dem som redan drabbats av krav på nya reningsverk skulle ersättas.
Har för mig att det var nån lag som förbjuder att myndigheter kan kräva kostsamma investeringar av medborgare när vinsten är liten av investeringen. Sett även att beräkningar av utsläppen från enskilda avlopp ifrågasätts .Det jag fattat är att man räknat på brutto utsläpp och inte tagit hänsyn till vad växtligheten tar upp.
 
Claes Sörmland
J jasa1 skrev:
I vår kommun har kontrollen av enskilda avlopp pausats nu på 4e året. Har ni sådana erfarenheter från era kommuner.
Jag vill minnas att nån kommun slutade helt med kontrollerna och funderade över hur dem som redan drabbats av krav på nya reningsverk skulle ersättas.
Det är nog bara en fråga om att lagefterlevanden (miljöbalken) vad gäller enskilda avlopp tidigare har varit ganska skral av fastighetsägarna. Så det togs nationella initiativ som började med Miljödepartementet och Naturvårdsverket om att få upp detta på agendan. Som vanligt så marscherar svensk offentlighet åt samma håll så efter en tio år eller så började kommunerna inventera och göra tillsyn av de enskilda avloppet, något man aldrig brytt sig om tidigare annat än i undantagsfall. Mängder med avloppshandläggare utbildades på våra universitet och högskolor och anställdes, fulla av ungdomlig energi och förbättringsvilja.

Nu har man gått igenom en massa avlopp och medarbetarna är inte lika unga och entusiastiska längre. Så nu rullar det på mindre i energetisk projektform och mer i långsam förvaltning. Till detta så byggs ju köer upp med ärendet när befolkningen börjar följa regelverket och faktiskt söka avloppstillstånd och göra anmälningar vid ändringar av de enskilda avloppsanläggningarna.

J jasa1 skrev:
Har för mig att det var nån lag som förbjuder att myndigheter kan kräva kostsamma investeringar av medborgare när vinsten är liten av investeringen. Sett även att beräkningar av utsläppen från enskilda avlopp ifrågasätts .Det jag fattat är att man räknat på brutto utsläpp och inte tagit hänsyn till vad växtligheten tar upp.
Det finns och har hela tiden funnits kritik mot gällande regelverk från universitetsvärlden, naturvetenskapen och kunniga avloppskonsulter i branschen. I grund och botten så är regelverket utformat och tolkat av politiker och tjänstemän med endast ytlig naturvetenskaplig kunskap och jurister (MÖD). Men ingen förändring har skett av lagstiftningen och MÖD har tolkat den just så strikt som expertmyndigheterna Naturvårdsverket och senare HaV har drivit.

Troligen krävs en ny regering som inte har en bas i den gröna politiska rörelsen för att HaV ska få nya direktiv som sen efter regeringens beslut blir ändringar av förordning inom gällande lagstiftning. Nuvarande regering (eller variant av den eftersom den ombildats gång på gång senatste åren) avstyrde ett förslag på ändring som HaV hade tagit fram i en utredning, det innehöll en del justeringar som gjorde reglerna lättare för områden där markbädd och infiltration är lämpligt (fosforreningskraven sänktes) och hårdare på annat håll (vissa vattenområden). Finns en tråd om detta som jag skapade när det begav sig.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.