Hej
Jag har räddat ett gammalt golv från en 1800-talsstuga. Bräderna är 34 mm tjocka och verkar kilsågade (dock minimalt). De är spontade varannan dubbelnot (hona) och varannan dubbelspont (hane). Tidigare spikade rakt igenom med vad jag tror är klippspik. Dessa hål är stora och jag tänkte kanske plugga en del bräderna ytterst saknar helt spont
Frågan är hur bräderna nu ska fästas? Med golvskruv? I så fal hur, då varannan är ”hona”?. Kanske med spik rakt igenom? Men med vilken spik?
Hur gör man med första o sist brädan?
Tacksam för tips
 
Klippspik eller smidda spik ovanifrån är väl det mest "rätta" sättet, och snyggast tycker jag.
Ett tips är att börja med att skruva dom med mindre skruv tills du ser hur stora springor det blir, golv med breda plank rör sig ganska mycket över året.
 
N Nybyggarn skrev:
Klippspik eller smidda spik ovanifrån är väl det mest "rätta" sättet, och snyggast tycker jag.
Ett tips är att börja med att skruva dom med mindre skruv tills du ser hur stora springor det blir, golv med breda plank rör sig ganska mycket över året.
Tack! Precis så har jag faktiskt gjort. Tänkte sedan byta till smidda spikar där det syns.
Är det någon som vet var man får tag i sådana utan att bli ruinerad?

Förresten kom jag på ett bra sätt att slå ihop planken med spåntade kilar (se bild) Frågan är hur hårt man ska slå ihop dem nu på sommaren.
 
Just nu är det som allra fuktigast så det är nog bara att slå ihop dem så mkt det går. Kommer sannolikt att bli glipor till vintern när det är torrt inne.
 
  • Gilla
Stefan Wetterstad
  • Laddar…
I Finland brukar man lägga in golvet löst och sedan kila ihop det och eventuellt spika när det har torkat färdigt.
Naturligtvis skall det spikas med klippspik eller smidd spik rätt igenom i den mån det alls behöver spikas.
 
  • Gilla
Stefan Wetterstad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.