Hej,

Håller på att riva ett förråd. Kan man såga med en medelgod elektrisk motorsåg i takpapp (ca 1,5 cm tjock papp)? Eller kärvar sågkedjan ihop då av tjäran i pappen?
 
Jag skulle oroa mig mer för spikar i det läget. Men det lär inte vara det bästa sättet att ta hand om sin kedjesåg oavsett.
 
Tjäran är nog inget stort problem men däremot innehåller takpapp vad jag vet sand som snabbt dödar sågkedjan.
 
Ok, tack, är dock beredd att offra en kedja eller två för att få rivningsarbetet att gå fort...
 
Tigersåg med grovtandad klinga.
 
  • Gilla
Omedel och 1 till
  • Laddar…
A
Vi sågade ner ett tak med motorsåg. Tvåvsågar, en som slipade kedja på heltid och en som körde, två som var bort taket.

Se kedjor och möjligen svärd som avskrivna sen.
 
  • Gilla
Omedel
  • Laddar…
Du kan ju prova, själv ser jag en bra kofot(Tove) som betydligt användbarare för att riva tak.
 
Cirkelsåg använde vi när taket med takpapp revs på huset. Köp billig kraftigare cirkelsåg på biltema/jula. Se till att ha bra klinga
 
Tigersågar är i princip gjorda för just den typen av jobb så det bör vara förstavalet.
 
Rickard.
Tigersåg är faktiskt rätt värdelös på takpapp då dom kladdar igen direkt. Jag har provat det mesta från tigersåg, cirkelsåg till motorkap/katastrofsåg och min favorit (definitivt om det under inte ska rivas) är multimaskin med krokblad. Bosch multikniv är nog den jag använt mest med det är inte så noga vilken man väljer. Full fart på maskinen så skär det som smör utan kladd, bås och förstörda maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.