J
A acke123 skrev:
Så du menar från fiber till uttag 1-2 sen i med router i skåpet sedan fördela till de rummen jag behöver? Sorry om jag låter efterbliven, jobbar med ventilation till vardags o inte någon IT

Explain to me like im five!
Ja, precis. Men det beror lite på var du vill ha routern för att få så bra Wi-Fi-täckning som möjligt.
T.ex:
Mediaomvandlare -> uttag 1 i rum
Uttag 1(patchpanel) -> router wan
Router switchport -> uttag x (patchpanel)
Uttag x i rum -> dator

Då får du på köpet (oftast) fyra portar att fördela ut till datorer/”förbrukare” utan att behöva investera i en switch direkt.
 
  • Gilla
acke123
  • Laddar…
Hej har testat som ni skrev men får det inte att funka. Vad gör jag fel?
 
A acke123 skrev:
Hej har testat som ni skrev men får det inte att funka. Vad gör jag fel?
Lägg upp steg för steg hur du har kopplat.
 
tommib
Bilder....
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J
Precis bilder, och gärna en skiss på ett papper schematiskt hur du kopplat. Ser nu också att jag såg fel på din första bild. Det är ju naturligtvis ett fiberuttag bredvid mediaomvandlaren. Jag misstog det för ett nätverks. Lägg tillbaka den gula bakom rören och skydda den så den inte knäcks.
 
Den gula är en fiberpatchkabel.
Det är rätt lång dra den till vänster om tjänstefördelaren och sen ned till uttaget om det går.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Fick det att funka:) var port 1-2 som var sönder så testade 3-4 och nu funkar allt. Tack för hjälpen :)
 
  • Gilla
JBir och 2 till
  • Laddar…
J
Härligt! Alltid kul att lösa något själv också. Grattis!
 
tommib
Hur länge sedan byggdes det om? Jag skulle reklamera den trasiga nätverksporten även om du inte har behov av den idag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.