Min hall/uterum (tillbyggnad) på plintgrund lutar!
Man ser tydligt att en del plintar satt sig. Dörr svår att öppna. Misstänker dåligt underarbete av förra ägaren eller att dränering inte funkar.

Vad kan man göra åt det? Bara att riva och bygga nytt? Hur kollar man om dränering är ok?
 
  • Röd träfasad med vit entrédörr, inglasat uterum och grönska med stor sten i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terrakottafärgade klinkerplattor på ett uterumsgolv med synlig dörrtröskel och utsikt till trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda terrakottafärgade klinkerplattor med vattenpass nära fönster med utsikt över trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappsteg till hus med verktyg och träbitar som ligger på trappan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utrymme under golv med isolering, stenblock och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundutrymme under hus med stödben, rörligt isoleringsmaterial och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utrymme under golvet med pelare, isolering, träbjälkar och lösull på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under hus med synliga träbjälkar, betongplint och diverse byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan riva och bygga nytt så skulle jag prova att hissa upp med domkrafter och palla upp.
Det kräver dock att du kan komma in under och frigöra byggnaden från plintarna.
Förhoppningsvis så har det satt sig nu och inte kommer röra sig så mycket mer.
 
maah maah skrev:
Innan riva och bygga nytt så skulle jag prova att hissa upp med domkrafter och palla upp.
Det kräver dock att du kan komma in under och frigöra byggnaden från plintarna.
Förhoppningsvis så har det satt sig nu och inte kommer röra sig så mycket mer.
Tack för svar!
Just nu är det 25 cm mellan mark och grund, varierar då marken är ojämn. Svårt att komma in under med andra ord. Om jag ändå lyckas palla upp, vad blir nästa steg?
 
Det räcker att bara palla upp mellan plint och reglar när det är i våg. Sen behöver du inte göra nåt mer.
Huset behöver inte förankras i plintarna, det står kvar av tyngden.
Men det garanterar ju inte att det inte blir nya sättningar.

Det är den enklaste lösningen.

Är det omöjligt att komma åt plintarna får du riva upp golvet för att komma åt den vägen istället.

Jag har själv lyft upp ett uthus på 20m² på det sättet så ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre jobbigt.
 
  • Gilla
DPP
  • Laddar…
Lyft ca 10 cm, ska upp någon cm till. Tänkte även fylla upp med makadam runt plintar och fylla upp. Jorden jag grävt bort var fin matjord alt lera så tänker att regnvatten runnit ner och orsakat instabilitet på yttre plintar. Bifogar lite bilder!
 
  • Husgrund med erosion, temporära stöd, spruckna betongkanter och synlig isolering under byggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit byggnad stöttas av en improviserad träkloss och en metallskiva, omgiven av höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med stödkloss, grus, jord och gräs synligt; underhållsarbeten eller anläggningsarbete kan pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hustillbyggnad stöds temporärt av betongklotsar och träpallar; behov av permanent stabilisering är synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hushörn med grundstöd, betongplintar, erosion, träkonstruktion, vitmålad, staplade stenplattor, synlig grundisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under en träbyggnad, betongpelare, träbjälkar, spindelnät och löv på marken. Dolt och skuggigt perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på underutrymme med träbjälkar, betongpelare, jord, löv, rör och en person utklädd liggande gömd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maah och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.