Såg en bild på en Japansk toalett med handfat ovanpå toaletten, där använt vatten används till spolning.
Toalett med inbyggd handfat ovanpå cisternen, blå kakelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle det inte funka att från ett vanligt handfat leda vattnet till påfyllningsanslutningen på toastolen, istället för direkt till avloppet? Eller blir det för lågt tryck?
Det borde väl gå att lösa på något sätt.
Ett modernt badrum med vita kakelväggar, handfat och toalettstol, samt synliga rör under handfatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har sett varianten med handfat integrerat i toastolen (semesterlägenheter i Frankrike). Men där användes inte vattnet till spoltanken. Det var bara ett sätt att spara utrymme.
 
Magnus E K
Har funderat på detta för min källartoa, inte främst för att spara vatten utan för att spolmekanismen är permanent trasig så att cisternen ändå inte fylls automatiskt. Om det såg ut som på bilden skulle jag testa att bara koppla bort avloppet på handfatet och ställa en stor skurhink under (som sen manuellt får lyftas och slås i cisternen). Tyvärr har jag någon gammal gjutjärnshistoria som inte bara är att koppla isär.
 
Ett annat spartips är att kissa utomhus när det inte är iskallt och i duschen när det är kallt. Då sparar du många spolningar.
 
  • Gilla
Gunilla Johansson8 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett annat spartips är att kissa utomhus när det inte är iskallt och i duschen när det är kallt. Då sparar du många spolningar.
Ja eller spara Pet flaskor och fylla efterhand:)
 
Unikt namn
H hapazard skrev:
Ja eller spara Pet flaskor och fylla efterhand:)
Kissa i PET-flaskor kräver ordentlig precision... :thinking:
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kissa i PET-flaskor kräver ordentlig precision... :thinking:
Det beror på utrustningen. :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Ett rent praktiskt problem med lösningen är väl det här med tvålrester, skägg- och hårstrån.

Med tiden blir de ju en grå gegga som sätter igen precis allt. Inget man vill göra rent spolmekanismen ifrån.

Edit: Duschvattnet vore kanske en bättre idé. Men det måste ju i så fall pumpas upp.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Regnvatten som filtrerats var de ju något inslag om. Kommer inte ihåg om de använde det bara till toan utan även kanske till tvättmaskinen. Var en villaägare här i Sverige.
 
Töm en hink regnvatten i toan.

Nån smart person kan säkert bygga en anläggning som spar regnvatten och som med gravitationen fyller toan med spolvatten automatiskt.
 
Z Zorn skrev:
Töm en hink regnvatten i toan.

Nån smart person kan säkert bygga en anläggning som spar regnvatten och som med gravitationen fyller toan med spolvatten automatiskt.
Toan sköter ju påfyllningen själv så om man gör som du skriver behöver bara behållaren sitta högre så sköter tyngdkraften resten.
 
Handfat och toa-tillverkare typ Gustavsberg och Ifö borde kunna hitta en lösning som fungerar ihop,
för att utnyttja gråvatten bättre. Som att använda vatten från handfat och dusch till att spola toan med.
Kanske kan politikerna utfärda ett “spara vatten avdrag” för detta i framtiden.
Kom ihåg var ni läste detta först :)
 
  • Gilla
Newbloom
  • Laddar…
Krilleman
I mina yngre dagar har jag rivit ut en toalett som hade 40mm inlopp direkt ner mot vattenspegeln. Anslutningen var i ovankant uppe vid spolkanten. Helt emaljerad.

Hade man haft tankeverksamheten med sig så hade vi inte krossat den...
Det var en GBG med backelitlock, typ 36-53 med spolknapp sidomonterad.

Av någon konstig anledning ville inte dom äldre herrarna i laget riva ut riktigt alla badrum.
Dom med gjutjärnsbadkar och äldre tung WC fick andra yngre förmågor ta rätt på.

Gammaldags toalett med sidomonterad spolknapp och svart sits, troligen från 1936-1953.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.