Godkväll. Har precis flyttat till hus där jag har inkommande fiber i vardagsrummet samt det finns 4st RJ45 uttag märkta 1-4 och jag har 16st uttag runt om i huset, sovrum, vardagsrum osv osv. På ovanvåning finns ett skåp där alla Cat-sladdar samlas samt det finns 230V uttag i skåpet. Hur gör jag för att få internet i det uttaget jag vill ha? Vill ha i uttag 7-8 då jag har min dator här.

Har placerat router i vardagsrummet där fiber kommer in men får ingen signal när jag kopplar in mig i uttaget i sovrummet där dator är.
 
J
Bilder här hade varit bra. Inkommande fiber, mediaomvandlare, och skåp, så ska det nog lösa sig enkelt.
 
tommib
Välkommen till forumet!

Lägg upp bilder.

Du kommer behöva minst en kort nätverkskabel, på sikt en switch.
 
Här kommer bilder på det som jag försökte beskriva.
 
  • Nätverksutrustning och kablar monterade på en vägg med en router och nätverkskablar_indicator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag och kablar monterade på vägg bredvid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart router med två antenner på ett fönsterbräde ovanför en vit elementradiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk fördelningstavla öppen med synliga kablar och säkringar monterad på en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Har du inte kopplat något i patchpanelen alls? Då är det inte särskilt konstigt att du inte får någon signal.

Det fungerar så här:

Nätverksuttagen som finns i rummen sitter i ena änden av nätverkskabeln. Den andra änden sitter i patchpanelen. Du kan alltså betrakta uttag i rum->kabel->uttag i patchpanel som en förlängningskabel.

För att få en koppling mellan din router och din dator behöver du tre nätverkskablar. Du kopplar en nätverkskabel från routern (ett av de fyra uttagen på dess baksida) till ett nätverksuttag där de sitter. Notera numret på detta nätverksuttag. Därefter kopplar du en nätverkskabel från datorn till ett nätverksuttag i rummet där den står. Notera numret. Till sist kopplar du en nätverkskabel mellan de två uttagen i patchpanelen som har de nummer du har noterat i de föregående två stegen. Då har du en elektrisk koppling från datorn till routern.

På lite sikt bör du skaffa en switch. Den kan betraktas som ett grenuttag för nätverk. Den monterar du vid patchpanelen. Då kan du få nätverkskoppling mellan flera enheter.

För mer information och fina bilder, kolla https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/lokalt-tradbundet-natverk

Rent generellt så har Kjell&co bra guider för vardagstekniken på sin sida. Det är ofta värt att börja där när man undrar något.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
J
Det bästa vore ju om fibern kommit in vid skåpet. Är den blå nätverkskabeln från mediaomvandlaren kopplad till uttaget man ser på väggen? Kolla numret på det uttaget och leta upp det i din patchpanel. Sedan kopplar du porten med samma nummer till wan på routern som du sätter i panelen. Sedan kopplar du från lan på routern till porten med samma nummer som uttaget vid datorn samt alla andra uttag du vill ha internet på. Man kan även patcha fram och tillbaka så att routern kan placeras i ett annat rum men det kan jag förklara när du fått igång det. Använd korta kablar som Tommib skriver. Edit Tommib hann före! Det går göra på lite olika sätt men det viktigaste är att du har en fullständig elektrisk kabelväg hela vägen från mediaomvandlaren till router till respektive burk. Panelen är bara som en gammaldags växel egentligen.
 
Redigerat:
tommib
Ja, det ser ju ut som ett nybygge så det är lite märkligt att man inte tog in fibern direkt till mediaskåpet. När man har den där panelen på väggen så skämmer nätverksprylarna rejält. Jag hade nog jobbat för att bygga in grejerna med samma panel så att de döljs.

Överlag tycker jag att man planerar konstigt i nybyggen. Det är som att man har massa bitar som man vet ska med men man slänger in dem utan en tanke på hur de ska interagera.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
En fiberanslutningsinstallation med sladdar utsatta för potentiell skada och inkorrekt routing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om detta är inkommande fiber så är den relativt känslig för att böjas för skarpt. Dålig internet prestanda p.g.a. knäckt fibersladd är nog rätt svårt att felsöka sig till med.

Kabeln bör skyddas/gömmas ganska omgående så att nyfikna katter inte börjar fatta tycker för den istället för klösbrädan som verkar stå i närheten.


Får stämma in i kören att det är mycket märkligt att inte dra inkommande fiber vid patchpanelen/mediaskåpet.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Det är en gammal skola som byggdes runt 1800-talet och har sedan blivit renoverad. Ej nybygge :)
 
Men om jag förstår rätt så kabel från router till uttag 1-2 i väggen sedan i skåpet från uttag 1 till det uttaget jag vill ska funka?
 

Bästa svaret

tommib
Jag gissar att inkommande fiber är den vita lådan mellan eluttaget och CTS-burken/mediaomvandlaren. Den fiber vi ser är en kort patchfiber som går från fiberuttaget till mediaomvandlaren. En bättre lösning än att dra installationsfibern rakt in i mediaomvandlaren (det är misär när man ska renovera) men trist att ha den så synligt. Jag studsade också lite på vinkeln på SC-kontakten men det ser faktiskt ut som att SFP-modulen sitter snett in i mediaomvandlaren. Gissningsvis för att man ska kunna docka på en plastkåpa där utan att böja för mycket på fibern.

Angående det som syns på bild så skulle jag lägga patchfibern i en sling åt vänster runt mediaomvandlaren, det blir rätt lagom.

A acke123 skrev:
Men om jag förstår rätt så kabel från router till uttag 1-2 i väggen sedan i skåpet från uttag 1 till det uttaget jag vill ska funka?
Om uttaget heter 1 i där bredvid mediaomvandlaren så ja. Kopplingen blir

Mediaomvandlare (burken det står CTS på) ->
Router ->
Uttag 1 ->
(dolt till patchpanel)
Uttag 1 i patchpanel ->
Uttag x i patchpanel ->
(dolt till uttag x)
Uttag x ->
Dator
 
J
Beroende på var patchpanelen är placerad fysiskt i huset hade jag övervägt att koppla patchkabeln från mediaomvandlaren direkt till uttaget i väggen och sedan en kabel från motsvarande uttag vid patchpanelen in i routerns wan-port, därefter koppla från routerns switchportar ut till de uttag/rum som behöver kopplas.
 
Så du menar från fiber till uttag 1-2 sen i med router i skåpet sedan fördela till de rummen jag behöver? Sorry om jag låter efterbliven, jobbar med ventilation till vardags o inte någon IT

Explain to me like im five!
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
tommib
Har du läst det jag länkade från Kjell&co? Det förklarar detta rätt bra.

Strunta i det som JBir skrev, det kan du prova sen när du fått det att fungera och förstår lite mer om hur allt hänger ihop.
 
Ja läste det du linka, ska fixa fler kablar o testa mig fram:)
Tack för hjälpen alla
 
  • Gilla
JBir och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.