K
J jaronsso skrev:
Det är väl helt normalt om ni var hemma i juli.
Vad ska du kolla upp?
Tycket det va mycket. Vi är inte hemma jämt. Skall kolla vad som drar ström, börjar med att stänga av spabadet ett tag.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Magnus E K
Varför börjar man inte med att avveckla poolen om man vill spara el/elkostnad?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har tyckt vi har väldigt hög elförbrukning, ca 20000 kWh på ett souterrängradhus om 160 kvm. Efter lite tester kom jag fram till att gilvvärmen på bottenvåning drar väldigt mycket. Men nu är vi bortresta några dagar, och slog av vv-beredare, golvvärme på båda våningar, datorer och TV. Ändå ligger vi på 12,5 kWh i går enl Greenelys app. Vi har två kylar, två frysar, en vinkyl och ett större vinskåp igång, är det rimligt att dom kan dra så mycket? Får väl hur som helst göra mer tester att slå av grupp för grupp när vi kommer hem
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
  • Gilla
  • Haha
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
E edthwes skrev:
Jag har tyckt vi har väldigt hög elförbrukning, ca 20000 kWh på ett souterrängradhus om 160 kvm. Efter lite tester kom jag fram till att golvvärmen på bottenvåning drar väldigt mycket. Men nu är vi bortresta några dagar, och slog av vv-beredare, golvvärme på båda våningar, datorer och TV. Ändå ligger vi på 12,5 kWh i går enl Greenelys app. Vi har två kylar, två frysar, en vinkyl och ett större vinskåp igång, är det rimligt att dom kan dra så mycket? Får väl hur som helst göra mer tester att slå av grupp för grupp när vi kommer hem
Vinkylar och vinskåp brukar inta vara särskilt energieffektiva, inte ens flertalet av de nya modeller som säljs idag. Jag köpte en mellanstor vinkyl tidigare i år efter en hel del letande och noterade att många var energitjuvar. Det är sannolikt viktigt för tillverkarna (därför att många kunder vill ha detta) att det ryms så många flaskor som möjligt (tunnare isolering) sant att det är viktigt att stora glasytor visar upp innehållet väl.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
G Gillar att bygga skrev:
Vinkylar och vinskåp brukar inta vara särskilt energieffektiva, inte ens flertalet av de nya modeller som säljs idag. Jag köpte en mellanstor vinkyl tidigare i år efter en hel del letande och noterade att många var energitjuvar. Det är sannolikt viktigt för tillverkarna (därför att många kunder vill ha detta) att det ryms så många flaskor som möjligt (tunnare isolering) sant att det är viktigt att stora glasytor visar upp innehållet väl.
Om man slutar dricka så uppnår man fler fördelar än att spara el. :ok:

Stickan
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Simbassängens filter drar 185W, visar det sig. =0

Om jag skulle stänga av det under dygnens dyrperioder, som jag antar är i snitt 6h/dygn (25%). Och höftar att dyrelen kostar i snitt 5kr/kWh under sommarhalvåret, blir det ungefär en krona per timme under dyrtiderna och 6kr per dygn. Ett fjärrstyrt utomhusuttag för z-wave kostar 700kr (Popp). Det tar då runt 100 dagar att tjäna in kostnaden för uttaget, vilket kanske kan likställas med en säsong. Just nu är det nog lågt räknat.

Tror det räknas som snabb payback. Jag gör det!

/Fumble

Edit: Popp:en är nere på 630kr. Jippi!
Köp 5 för 400 på Aliexpress istället.
 
Stickan56
K karlmb skrev:
Köp 5 för 400 på Aliexpress istället.
Jag förstår inte vad du menar.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag förstår inte vad du menar.

Stickan
Du kan inte betala såna överpriser för zwave eller Zigbee brytare.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
G
Stickan56 Stickan56 skrev:
Modern hemelektronik skall ju inte dra mer än 1W enligt EU-direktiv.
När det gäller router switch larm går dom någonsin i standby? Du måste mäta.

Stickan
Verkar inte så! Ja menar även om ingen är hemma så har ju den aktivitet i någon form där den läser av husets sensorer mm.
Men ja, mitt mål är att försöka lista ut var dom där sista 150-200 W går någonstans! Men jag har skruvat ur alla säkringar och det som är kvar är ju just den tekniken.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Varför börjar man inte med att avveckla poolen om man vill spara el/elkostnad?
Poolen tar enstaka kronor i månaden i elkostnad, iaf för mig som sätter på cirkulationspumpen när elen blir billig. Har ett gäng grejer jag kör bara när elen är billig. Pool är knappast en energi slukare om man har en modern passivd värmd pool.

vist om man har en värmare i poolen, men vem skjuton har de nu föritden?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Attitudeswe
E edthwes skrev:
Jag har tyckt vi har väldigt hög elförbrukning, ca 20000 kWh på ett souterrängradhus om 160 kvm. Efter lite tester kom jag fram till att gilvvärmen på bottenvåning drar väldigt mycket. Men nu är vi bortresta några dagar, och slog av vv-beredare, golvvärme på båda våningar, datorer och TV. Ändå ligger vi på 12,5 kWh i går enl Greenelys app. Vi har två kylar, två frysar, en vinkyl och ett större vinskåp igång, är det rimligt att dom kan dra så mycket? Får väl hur som helst göra mer tester att slå av grupp för grupp när vi kommer hem
Ventilation? Mesh wifi? Avfuktare? Element i garage/friggebod?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Varför börjar man inte med att avveckla poolen om man vill spara el/elkostnad?
Spara och att inte ha något är väl ändå olika? Ska man spara pengar är det bästa att duscha o i kallvatten och sänka temperaturen ordentligt. Men de flesta väljer att inte göra det, för man gillar det. Samma sak med pool/badtunna, man gillar ju det man får ut av kostnaden.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ventilation? Mesh wifi? Avfuktare? Element i garage/friggebod?
Ingen ventilation, avfuktare, garage. Däremot både Telia och mesh router som står på, kan dom förbruka mycket?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Spara och att inte ha något är väl ändå olika? Ska man spara pengar är det bästa att duscha o i kallvatten och sänka temperaturen ordentligt. Men de flesta väljer att inte göra det, för man gillar det. Samma sak med pool/badtunna, man gillar ju det man får ut av kostnaden.
kalldusch är dock bättre för håret huden och plånboken :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.