K karlmb skrev:
Kan man inte nu på sommaren ens stänga av all form av elpatron?
Enklast är att sänka temperaturen på övre delen, det är det som kallas elpanna.

Det går även att sänka max kW elpanna, kanske t.om ner till 0, då är den ju avstängd
 
  • Gilla
svare och 1 till
  • Laddar…
Finns som sagts tidigare ingen legionellakörning, ingen förrådsberedare i denna
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
R reez skrev:
Finns som sagts tidigare ingen legionellakörning, ingen förrådsberedare i denna
Jaha, så vp gör fesljummet vatten som sedan värms med patron direkt när man använder det?
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
Nej. Läs manualen
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vad värmer du poolen med? 550W är väl bara filterpumpen?
Som nybliven pool-innehavare så märker jag ju att jag lär mig allt eftersom. Jag har följande grejer där nere men finner det extremt oklart hur jag ska få reda på vad allt drar. Tror jag får höfta lite allt eftersom. Nedan är de grejer jag har. Känns som ett avancerat men lite åldersdigert system, men jag har ingen aning :p

Poolen håller konstant 32-35 grader så jag antar att utöver filterpumpen är det framförallt cirkulationspumpen, värmaren och sandfiltret (?) som förbrukar ngt nämnvärd. Dock som sagt extremt konfunderad hur jag ens ska mäta detta då det oftast inte står i den tekniska datan, eller står baserat på körningar/liter etc. Märker nog först när jag stänger poolen för säsongen om några veckor.

  • Pump: Hayward Max Flo-II 0,55 kWh (kör 13h/dygn)
  • Vattenkemi: Pahlén Minimaster 0,004 kWh (vid dosering dock +2*100W, oklart hur många doseringar som sker beror på många faktorer)
  • Värmare: Alfa Laval AlfaNova 76-20H Plate Heat Exchanger
  • Cirkulationspump av varmvatten: Wilo Star RS 25/60r
  • Sandfilter: Hayward Vari-FloXL Valve
  • Relä för vattennivåreglering: Carlo Gavazzi Type S194
  • Magnetventil för vattennivåreglering: Bürkert 2/2 way Solenoid valve 0,008kWh
  • Elektroniska tänd/släckur (styr när pump och lite spottar etc sätts på - dessa spotar är dock avstängda): Hager EG103 och EG103B
  • Har även Jetstream och lampor i poolen men dessa var ej igång i mitt exempel om 27 kWh
 
  • En Wilo Star RS 25/60r cirkulationspump med tekniska specifikationer på etiketten monterad på rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk datablad för Alfa Laval AlfaNova 76 värmeväxlare med skiss och specifikationer för användning i poolsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
alm82 alm82 skrev:
Ja, värden inom parentes är börvärdet som den jobbar mot.

Normalt ligger börvärdet på nedre delen 4c övre framledningstemperaturen som används. På vintern värmer den upp till max 55c grader på nedre delen var 4:e start. På sommaren när inget värmebehov finns värmer den alltid till 55c.
Logad Logad skrev:
Jag kan dela med mig av mina inställningar för CTC 610M + i255.
Värmesystemet:
[bild]
Justeringen (har fastnat i nattsänkningsläge men det är avstängt så jag har inte brytt mig):
[bild]
Värmepumpen:
[bild]
[bild]
Elpatronerna:
[bild]
Övre tanken:
[bild]
Varmvatten:
[bild]

Som grejerna kör nu så är det 60 grader i båda tankarna på sommaren medan vintern kör 55 grader i övre och flytande i nedre med minimum 40 grader. Elpatronerna har bara kört vid uppstarten i början och när högtryckspressostaten en gång löste ut. Annars aldrig. 7-dygn DVUT -9,6 grader där jag bor.
Logad Logad skrev:
Du kan jämföra med min historiska:
[bild]

Det som är lite konstigt hos dig är den väldigt korta drifttiden för pumpen i förhållande till totala. Pumpen borde köra mycket mer än så. På vintern kör min pump nästan dygnet runt men min är inverterstyrd medan jag tror du har en onoff.
R reez skrev:
Ja det tyder ju på att den gått väldigt mycket på elspets, tittar jag på min har total drifttid 85333 timmar, 1615 kWh elvärme och 9790 timmar kompressortid. Testa med 0 kw på undre elpanna och kanske 1,5 eller 3 kw i övre, temp 40 grader på övre elpanna. Du ska den bara köra spets när det verkligen behövs.
R reez skrev:
Jag har satt börvärdet högt på nedre, lägre på högre och minskat möjligheterna till elspets till 3kw. Men du kan ju enkelt i historiska data se hur mkt kompressorn gått och hur många kWh spets som nyttjats, enkelt att se vad pannan som helhet gjort av med på en dag
jag tackar så hemskt mkt för all input. Jag skriver ner era synpunkter och formulerar det som frågor till killen som kommer måndag morgon. Återkommer med uppdatering.

Är det ngn som har några tips på vidare frågor eller ngt ni själva undrar så kör på :)
 
S svare skrev:
Som nybliven pool-innehavare så märker jag ju att jag lär mig allt eftersom. Jag har följande grejer där nere men finner det extremt oklart hur jag ska få reda på vad allt drar. Tror jag får höfta lite allt eftersom. Nedan är de grejer jag har. Känns som ett avancerat men lite åldersdigert system, men jag har ingen aning :p

Poolen håller konstant 32-35 grader så jag antar att utöver filterpumpen är det framförallt cirkulationspumpen, värmaren och sandfiltret (?) som förbrukar ngt nämnvärd. Dock som sagt extremt konfunderad hur jag ens ska mäta detta då det oftast inte står i den tekniska datan, eller står baserat på körningar/liter etc. Märker nog först när jag stänger poolen för säsongen om några veckor.

  • Pump: Hayward Max Flo-II 0,55 kWh (kör 13h/dygn)
  • Vattenkemi: Pahlén Minimaster 0,004 kWh (vid dosering dock +2*100W, oklart hur många doseringar som sker beror på många faktorer)
  • Värmare: Alfa Laval AlfaNova 76-20H Plate Heat Exchanger
  • Cirkulationspump av varmvatten: Wilo Star RS 25/60r
  • Sandfilter: Hayward Vari-FloXL Valve
  • Relä för vattennivåreglering: Carlo Gavazzi Type S194
  • Magnetventil för vattennivåreglering: Bürkert 2/2 way Solenoid valve 0,008kWh
  • Elektroniska tänd/släckur (styr när pump och lite spottar etc sätts på - dessa spotar är dock avstängda): Hager EG103 och EG103B
  • Har även Jetstream och lampor i poolen men dessa var ej igång i mitt exempel om 27 kWh
Där har du en energitjuv. Det är din värmepump i huset som värmer poolen.

Så utan att granska detaljer så skulle jag säga att mycket går till poolen.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
Jag försöker förstå min ctc ecoair men när jag läser i instruktionsboken så finns det en inställning som heter ”husvärme från” i menyn enligt min bild, men som ni ser på bilden så saknas den raden för mig. Vad beror det på?
 
  • LCD-display på en CTC EcoAir värmepump som visar inställningsmeny utan 'husvärme från'-raden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Robert-san01 skrev:
Där har du en energitjuv. Det är din värmepump i huset som värmer poolen.

Så utan att granska detaljer så skulle jag säga att mycket går till poolen.
med tanke på vad de andra har sagt, kan det vara så att elpatronen hjälper till lite väl mkt att värma poolen istället för luftvärmepumpen (då den inte verkar vara aktiv så mkt)?
Alltså hela tanken med solfångarna ska ju vara att vattnet går från ackumulatortanken till poolen - men som @Plutus skrev så verkar temperaturen på mitt solfångarsystem vara extremt högt. Kanske är så att ngt är fel med detta system så att elpatronen måste locka igång för att värma vattnet till poolen?

sen vad fan en heat exchanger från Alfa Laval gör om det inte också värmer vattnet vette fan :p
 
V Villa1949 skrev:
Jag försöker förstå min ctc ecoair men när jag läser i instruktionsboken så finns det en inställning som heter ”husvärme från” i menyn enligt min bild, men som ni ser på bilden så saknas den raden för mig. Vad beror det på?
då har du kommit till rätt ställe - killarna/tjejerna i tråden verkar ha bra koll (me, not so much) :)
 
S svare skrev:
då har du kommit till rätt ställe - killarna/tjejerna i tråden verkar ha bra koll (me, not so much) :)
Han reez har tydligen en manual.
 
R reez skrev:
Nej. Läs manualen
Det är inte min vp.
 
S svare skrev:
med tanke på vad de andra har sagt, kan det vara så att elpatronen hjälper till lite väl mkt att värma poolen istället för luftvärmepumpen (då den inte verkar vara aktiv så mkt)?
Alltså hela tanken med solfångarna ska ju vara att vattnet går från ackumulatortanken till poolen - men som @Plutus skrev så verkar temperaturen på mitt solfångarsystem vara extremt högt. Kanske är så att ngt är fel med detta system så att elpatronen måste locka igång för att värma vattnet till poolen?

sen vad fan en heat exchanger från Alfa Laval gör om det inte också värmer vattnet vette fan :p
Värmeväxlaren är bara där för att poolvattnet inte kan gå igenom pump och elpatron. Den funkar ungefär som en doppvärmare med varmvatten från pannan i stället för att den går på el.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Värmeväxlaren är bara där för att poolvattnet inte kan gå igenom pump och elpatron. Den funkar ungefär som en doppvärmare med varmvatten från pannan i stället för att den går på el.
Eller från solfångarna. Cirkulerar det något igenom dem och var avges värmen från dem?
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.