Har köpt ett radhus byggt -75 och tänkte göra ett försök att renovera sovrummen själv.

Det sitter både strukturtapet och slät i rummen. Några som jag gissar är original och några som nog är tapetserade senare.

Tänkte först sätta upp renoveringstapet och måla på men ser att tapeten släppt i skarvar på många ställen och att det är en del bubblor där tapeten släppt.

(Några bubblor kom efter en regnig dag med hög luftfuktighet ute?)

Funderar då på att ånga bort tapeten då jag gissar att det är några lager på sina ställen och sen måla. Min fråga, vad jag kan förvänta mig för underlag under tapeten? Antar gipsskivor? Kan jag bara spackla ojämnheter eller tror ni jag behöver bredspackla samtliga väggar?

Är bubblorna som uppkommit efter regn och fuktigt väder något att oroa sig för?

Kan tillägga att det är suterräng men sovrummen där bubblor kommit är mot uteplats med fönster, alltså inte på ”källardelen”
Inga tecken på fukt visades på besiktningen.
 
Hej. Du får gärna lägga upp lite bilder. Är väggen under jord? Om jag får tala i klartext så skall en tapet inte bubbla sig bara för att det regnar ute. Är det en BRF eller ägande-radhus? Jag skulle nog försöka börja med att skära mig in där det bubblar sig och se hur det ser ut innanför. Låter dessvärre som du har fuktgenomslag genom väggen vilket kan leda till mögel och dålig innemiljö.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hej. Du får gärna lägga upp lite bilder. Är väggen under jord? Om jag får tala i klartext så skall en tapet inte bubbla sig bara för att det regnar ute. Är det en BRF eller ägande-radhus? Jag skulle nog försöka börja med att skära mig in där det bubblar sig och se hur det ser ut innanför. Låter dessvärre som du har fuktgenomslag genom väggen vilket kan leda till mögel och dålig innemiljö.
du läste inte det sista?
”Kan tillägga att det är suterräng men sovrummen där bubblor kommit är mot uteplats med fönster, alltså inte på ”källardelen”
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Precis, väggen är på nedre plan men mot uteplats så ingen
Källarvåning. Är också väggen mellan sovrummen så min tanke var att tapeten är gammal så limmet släppt eller nåt? I sovrummet bredvid på andra sidan väggen syns inga bubblor.
Ska absolut kolla hur det ser ut under.

Om det ser torrt och bra ut är det bara att köra på då?

Som min fråga var, tror ni jag behöver bredspackla när jag väl tagit bort tapeten?
 
S Sara_88 skrev:
Precis, väggen är på nedre plan men mot uteplats så ingen
Källarvåning. Är också väggen mellan sovrummen så min tanke var att tapeten är gammal så limmet släppt eller nåt? I sovrummet bredvid på andra sidan väggen syns inga bubblor.
Ska absolut kolla hur det ser ut under.

Om det ser torrt och bra ut är det bara att köra på då?

Som min fråga var, tror ni jag behöver bredspackla när jag väl tagit bort tapeten?
Ånga ner ,få bort all tapet.
Slipa gärna bort resten av tapeten som är kvar.

Skulle kört på väv.
 
  • Gilla
Sara_88
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
du läste inte det sista?
”Kan tillägga att det är suterräng men sovrummen där bubblor kommit är mot uteplats med fönster, alltså inte på ”källardelen”
Du har rätt.. måste ha missat detta.. sorry lorry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.