S
Godkväll husbyggare,

Jag har en fråga om följande scenario:

En person köper först en byggnad på ofri grund därefter köper personen en mindre fastighet bestående av betesmark som samma byggnad står på.

Vad innebär detta?
- Behöver personen söka lagfart enbart för fastigheten (marken)?
- Finns det någon egentlig nackdel att huset inte ingår i fastigheten?
- Borde personen göra en ny fastighetsbildning där både hus och fastighet ingår? Hur komplicerat och dyrt är det?
- Är det fördelaktigt om personen först köper huset på ofri grund och när personen styckar av och köper marken så skapar man fastigheten med huset?

Jag har hört talas om flera fall där människor köper stora skogsfastighet där ett eller flera bostadshus råkar ingå. Som jag förstår jag man bo i ett sånt hus utan problem; någon tomtplats behöver inte definieras då lagen om hemfridszon gäller - borde det inte vara samma situation i den situationen som beskrivits ovan där en person är ägare till både mark och hus på ofri grund.

Vore mycket intressant med kompetenta svar, gubbgissa kan jag göra själv .
 
  • Gilla
Tramse
  • Laddar…
Samma person kan inte till 100 % äga en fastighet och samtidigt en byggnad på ofri grund på fastigheten. Då blir byggnaden per automatik ett fastighetstillbehör, alltså en del av fastigheten.

S Stigur-Olafur skrev:
Behöver personen söka lagfart enbart för fastigheten (marken)?
Ja, man måste begära lagfart när man köper fastigheten.

Övriga frågor faller.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
Det är väl kanske skattemässigt fördelaktigt att ha ett hus på fastigheten eftersom fastighetsskatten för obebyggd mark är statlig skatt på 1% av taxeringsvärdet utan maxtak i stället för 0,75% md ett maxtak på 8874 kronor för bebyggd mark.
 
  • Gilla
Stigur-Olafur och 1 till
  • Laddar…
Om man har en byggnad på ofri grund och köper fastigheten som den står på så är inte grunden ofri längre. Konstigare än så är det inte. Lagfarten gäller fastigheten och har ingenting med byggnaden att göra.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Samma person kan inte till 100 % äga en fastighet och samtidigt en byggnad på ofri grund på fastigheten. Då blir byggnaden per automatik ett fastighetstillbehör, alltså en del av fastigheten.


Ja, man måste begära lagfart när man köper fastigheten.

Övriga frågor faller.
Mycket bra svar, det tackar jag för!
 
S
Jag spinner vidare på det svar jag fick här ovan.

Om en person köper en avstyckad fastighet där det står ett hus på ofri grund som personen äger så kommer det huset alltså att ingå i den nybildade fastigheten.
- Måste det vid bildning av fastigheten definieras en tomtplats? Eller räcker hemfridszon?
- Huset ligger inom strandskyddat område, (men inte på något sätt som hindrar allmänheten); spelar det roll om huset är i bruk eller om huset stått öde under en längre tid?
 
Är det strandskyddad mark blir det värre. Då måste man egentligen utreda om det redan kan anses ha en tomtplats eller inte. Har det inte det krävs dispens, vilket är väldigt svårt att få. De vanliga reglerna om att en hemfridszon uppstår per automatik om man tar ett hus i besittning för boende gäller tyvärr inte, eller rättare, de trumfar inte strandskyddet.

Men kan man visa att huset hels tiden använts, även bara sporadiskt borde man kunna hävda att tomtplatsen redan finns.
 
  • Gilla
Stigur-Olafur
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är väl kanske skattemässigt fördelaktigt att ha ett hus på fastigheten eftersom fastighetsskatten för obebyggd mark är statlig skatt på 1% av taxeringsvärdet utan maxtak i stället för 0,75% md ett maxtak på 8874 kronor för bebyggd mark.
Nej, fastighetsskatt gäller obebyggda avstyckade tomter och det är det väl inte frågan om här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.