Hej!

I sommar har jag köpt en svarv för att börja svarva lite skålar mm. Jag gjorde det en del i slöjden men det var längesedan nu. I den här tråden tänkte jag visa mina sporadiska framsteg och ställa frågor.

Jag kommer tillbaka till svarven senare men just nu funderar jag på slipstenen som behövs för att få vassa svarvstål. Vad ska det vara för kornstorlek? Är 1000 lagom? Den jag har nu är på 200 och det känns alldeles för grovt.

Mvh Mackk
 
M Mackk skrev:
Hej!

I sommar har jag köpt en svarv för att börja svarva lite skålar mm. Jag gjorde det en del i slöjden men det var längesedan nu. I den här tråden tänkte jag visa mina sporadiska framsteg och ställa frågor.

Jag kommer tillbaka till svarven senare men just nu funderar jag på slipstenen som behövs för att få vassa svarvstål. Vad ska det vara för kornstorlek? Är 1000 lagom? Den jag har nu är på 200 och det känns alldeles för grovt.

Mvh Mackk
Kul!
1000 kommer du långt på men ju nördigare du blir ju högre korn kommer du vilja ha :)
 
Tusen (diamantsten) och sedan polerpasta på läder kör jag med till alla mina eggverktyg. Brukar få till en egg som tar alla hår på ett skrap om man försöker raka armen med den.
 
P Pettman skrev:
Tusen (diamantsten) och sedan polerpasta på läder kör jag med till alla mina eggverktyg. Brukar få till en egg som tar alla hår på ett skrap om man försöker raka armen med den.
En sliten diamantsten som började på 1000 håller dock oftast högre grit ;)
 
Tack för era råd! Jag ska se vad jag kan hitta.

En liten undran: den nuvarande stenen har kornstorlek 80. Vad har man egentligen det till? Det känns som om det är lagom om man ska få fram svärdämnen från framfälgen på bilen.

Mvh Mackk
 
M Mackk skrev:
Tack för era råd! Jag ska se vad jag kan hitta.

En liten undran: den nuvarande stenen har kornstorlek 80. Vad har man egentligen det till? Det känns som om det är lagom om man ska få fram svärdämnen från framfälgen på bilen.

Mvh Mackk
Att ändra profilen, tar annars är och dag med finare korn.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Att ändra profilen, tar annars är och dag med finare korn.
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag.

Mvh Mackk
 
Hej!

Jag tänkte att jag skulle berätta vad som hänt sen sist. Det går långsamt framåt men har ändå blivit några små skålar.

Det gick inte att få ordning på slipmaskinen som jag hade, utan jag håller utkik på Blocket efter en ny. Under tiden kämpar jag på med de halvslöa stålen.

Härom veckan fick jag en färsk gren från ett äppelträd av några vänner. Mycket roligt att arbeta med och det har blivit fyra små skålar, det kommer ett foto i nästa inlägg. Jag lade skålarna i en papperskasse tillsammans med svarvspånen och lät de torka i det lite kyliga gästrummet. Än så länge verkar de ha torkat utan sprickor.

Mvh Mackk
 
Träkopp på vit keramiktallrik, naturliga mönster, hantverk, enkel bakgrund, heminredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skålen är ca åtta centimeter hög och har samma diameter. Inoljad med matolja och ett sista lager där jag använde en blandning av olja och bivax.

Mvh Mackk
 
  • Gilla
Ulfmar och 3 till
  • Laddar…
Nej, det gjorde jag inte. Tack för tipset.
Mvh Mackk
 
Det har blivit några fler små skålar. Inget avancerat men jag tycker det är kul att få svarva dem. Användbara som julklappar till svärmor med mera.

Mvh Mackk

Två träskålar på skärbräda, köksbänk, mosaikplattor, naturliga färger, hantverk, heminredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två träkoppar på en träbricka, köksbänk i bakgrunden, rustik och handgjord känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael K.
  • Laddar…
M Mackk skrev:
Det har blivit några fler små skålar. Inget avancerat men jag tycker det är kul att få svarva dem. Användbara som julklappar till svärmor med mera.

Mvh Mackk

[bild] [bild]
Perfekt att servera den hemmagjorda senapen i!
 
Ja, verkligen!
Frustrator Frustrator skrev:
Perfekt att servera den hemmagjorda senapen i!
 
Så, vad har hänt sedan sist? Jag fortsätter att svarva och lära mig när tillfälle finns. Sakta men säkert blir skålarna större och bättre, och spånen längre och längre. Bild kommer snart på senaste skålen.

Jag köpte nya svarvstål (diskuterades i en separat tråd). De fungerar bra, bättre än de som följde med svarven, men det kan bero på att de är nyslipade.

Hastigheten på svarven tycker jag är svår att få till. Jag upplever det alltid som att svarven går för fort. Om någon har en tumregel för rpm för olika virkesstorlekar så är jag tacksam.

Mest har jag svarvstål i färskt, rått, virke och sedan torkat det i en papperspåse med spånen. Det har fungerat relativt bra. Jag förvarar virket i skuggan på baksidan av garaget men har ännu ingen uppfattning om hur snabbt det torkar.

Mvh Mackk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.