Skumpe
Bananskalare Bananskalare skrev:
På vilket sätt för ditt inlägg tråden vidare?
På vilket sätt för ditt inlägg tråden vidare? Kasta sten i glashus mycket?
 
Skumpe
T TheGame skrev:
Jo jag skrev trädgårdsmästare, dom borde ha koll på parkslide
Bra jobbat du bidrog verkligen med mer än de flesta.
 
  • Gilla
Kattaappel
  • Laddar…
Skumpe
J Jerald Stuartson skrev:
Och din sidodiskussion kan du ju ta i en egen tråd som handlar om moral och etik utifrån ditt synsätt. Du verkar tycka det är viktigt att projicera dina åsikter i TS tråd, du har skrivit ett inlägg det räcker.. eller borde räcka enligt ditt moraliska synsätt... om jag nu förstår dig rätt.

Men din diskussion kanske är högre värderad än andras och därför har rätt att uppta tråden i större utsträckning, vad vet jag.
Du kan ju besvara frågan själv som lika mycket deltagande i "sidodiskussioner".
 
Skumpe Skumpe skrev:
Bra jobbat du bidrog verkligen med mer än de flesta.
Bra mycket mer än dig.... Ganska bra förslag för den!
Hur mycket har du själv bidragit med?
 
Skumpe
Bananskalare Bananskalare skrev:
Bra mycket mer än dig.... Ganska bra förslag för den!
Hur mycket har du själv bidragit med?
Enligt TS ganska mycket, tydligen. Jag tar det också som en hederssak att röja lite bland alla som kräver att få höra TS livshistoria innan de kan avslöja att de själva inte vet något relevant för frågeställningen.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Enligt TS ganska mycket, tydligen. Jag tar det också som en hederssak att röja lite bland alla som kräver att få höra TS livshistoria innan de kan avslöja att de själva inte vet något relevant för frågeställningen.
Kan du inte gör oss alla en tjänst. antingen skriver du seriöst i tråden Då får du gärna vara med. Eller så tar du och läser en bok istället
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är fel att den blir större om man kapar den. I tidigare svar finns vittnesmål om att det fungerar.
Jag säger inte att värme inte fungerar. Men det här ser väldigt mycket ut som ett reklaminlägg.
Skribentens första inlägg rekommenderar ett företag.
Jag har alltsdå själv en tomt med parkslide sedan drygt 10 år. Hade tomten långt innan. I samband med en tyransaktion med kommunen så fick jag jord innehållande parkslide av kommunen - ganska irriterande. De delar som jag försökt röja har visat sig bara ge mer och mer parkslide. Att kapa den ovan mark är såpvitt jag vet inte en fungerande åtgärd i längden. Möjligutvis om man t ex har det i gräsmatta och klipper regelbundet. I detta fall ett större parti som nu har stora rötter.

Min praktiska erfarenhet är alltså att den blir större när den kapas. Handlar inte om åsikt här alltså utan erfarenhet.

Angående reklam så förstår jag inte hur du menar. Ville dela med mig av min erfarenhet om de möjliga lösningar jag funnit på marknaden. Att ett företag då kan utföra detta tycker jag inte är konstigt. De är experter på omrpådet och det var just expertkompetens som trådskrivaren efterfrågade.
 
M mcnissen skrev:
Jag har alltsdå själv en tomt med parkslide sedan drygt 10 år. Hade tomten långt innan. I samband med en tyransaktion med kommunen så fick jag jord innehållande parkslide av kommunen - ganska irriterande. De delar som jag försökt röja har visat sig bara ge mer och mer parkslide. Att kapa den ovan mark är såpvitt jag vet inte en fungerande åtgärd i längden. Möjligutvis om man t ex har det i gräsmatta och klipper regelbundet. I detta fall ett större parti som nu har stora rötter.

Min praktiska erfarenhet är alltså att den blir större när den kapas. Handlar inte om åsikt här alltså utan erfarenhet.

Angående reklam så förstår jag inte hur du menar. Ville dela med mig av min erfarenhet om de möjliga lösningar jag funnit på marknaden. Att ett företag då kan utföra detta tycker jag inte är konstigt. De är experter på omrpådet och det var just expertkompetens som trådskrivaren efterfrågade.
Fråga:
Har du provat att kapa parksliden säg 3-4dm upp på varje stam/nån dm ovan de nedersta delarna som har blad och gör detta var 3e vecka i 3-4 år ?

Att kapa den från början jäms med roten direkt har jag också läst att då kan rötterna dra iväg och då blir beståndet större och svårare att få bukt med. Detta gör den tydligen för överlevnad.
Men om inte hela plantan ovan jord blir beskuren , utan bara en "större" del.
Så sprider den sig inte, och tar energin för att växa till sig igen från rötterna, vilket gör att efter 3-4 år är rotsystemet inte alls lika livskraftigt som tidigare och då kan man gå lite mer aggressivt fram mot plantan utan att den sprider sig.
Fast nu är detta bara vad jag läst mig till på bla engelska trägårdsforum.
 
  • Gilla
anddoutoi och 1 till
  • Laddar…
Utan att med flit sparka någon på tårna...
Men jag tror det finns väldigt många teorier myter och idéer samt skrönor i ämnat hur man blir av med parkslide.
Hur illa parkslide sprider sig är nog även där många myter, teorier, idéer och nån skröna.


om någon tar illa upp ber jag om ursäkt. Det är inte min mening. Självklart finns det teorier som fungerar.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Utan att med flit sparka någon på tårna...
Men jag tror det finns väldigt många teorier myter och idéer samt skrönor i ämnat hur man blir av med parkslide.
Hur illa parkslide sprider sig är nog även där många myter, teorier, idéer och nån skröna.


om någon tar illa upp ber jag om ursäkt. Det är inte min mening. Självklart finns det teorier som fungerar.
Jepp alla blir saliga på sin egen tro (om hur man bäst har hand om parkslide) ;)
 
M MrDizzy skrev:
Jepp alla blir saliga på sin egen tro (om hur man bäst har hand om parkslide) ;)
Läste på Falkenbergs kommun hemsida att dom bekämpar med varmvatten
 
Parkslide är en växt. Som alla andra växter behöver den fotosyntes för att växa. Om man klipper skott innan de levererat mer energi än de konsumerat så blir plantan mindre, det är fakta. Däremot kan den ju naturligtvis sprida utlöpare om den inte kommer upp på ordinarie växtplats. Jag har inte upplevt att den sprider sig av klippning med lite mellanrum. Men att spara en stump av stammen kan säkerligen stimulera tillväxt just där i stället för nya skott.

Att den blir större av klippning är rent ut sagt dumheter.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Parkslide är en växt. Som alla andra växter behöver den fotosyntes för att växa. Om man klipper skott innan de levererat mer energi än de konsumerat så blir plantan mindre, det är fakta. Däremot kan den ju naturligtvis sprida utlöpare om den inte kommer upp på ordinarie växtplats. Jag har inte upplevt att den sprider sig av klippning med lite mellanrum. Men att spara en stump av stammen kan säkerligen stimulera tillväxt just där i stället för nya skott.

Att den blir större av klippning är rent ut sagt dumheter.
Ibland kan tro att det är en magisk växt...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Snart blir marijuana invasiv också, det vore hemskt!
 
  • Haha
nino och 2 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Den här tråden är ett typexempel på vad som är fel med Byggahus. TS har en konkret fråga och all information för att svara på frågan finns i första inlägget. Trots det kommer inlägg efter inlägg med nya frågor och försök till lustigheter på TS bekostnad.
Kan du med citat, eller egna ord beskriva TS fråga? Jag förstår tyvärr inte alls vad frågan är. Så här stor det i trådstarten. Jag har markerat med fet stil det jag uppfattar utgör frågan:

”Vi köpte ett hus i april och flyttar strax in. Nu har det visat sig att tomten har 4 bestånd parkslide. Vår advokat har bett oss finna rätt på en sakkunnig vilken ska få en beställning på en utredning. Denna ska fokusera på att fortast möjligt bekämpa bestånden giftfritt och lägga fram bra argument som håller i domstol.

Vi har blivit hänvisade runt till många olika men ingen som kan hjälpa oss i frågan.

Nu till min fråga, finns det någon här som har eller vet om något företag som göra denna typen av utredningar?


TS vill ha hjälp att hitta ett företag. Företaget ska göra en utredning. Utredningen ska berätta hur TS giftfritt bekämpar parkslide (1) samt lägga fram argument som håller i domstol (2).

(1) behövs ingen utredning för. Ämnet är redan utrett. Finns att läsa om redan och flera har svarat hur man gör och att det kanske är onödigt att bekämpa öht.

(2) Här är den otydliga delen. Vilken domstol? Ska TS gå till domstol och i få vall varför och med vad? Eller ska TS försvara sig i domstol? Vad ska argumenten vara för och leda till? Jag kan inte se detta besvarat ens senare i tråden. Ska TS hävda dolt fel? I så fall startar det väl inte med domstol utan ett krav till säljaren?
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.