Hej forumet,
jag håller på att göra iordning ett badrum i en källare i mitt 30-talshus som har en rejäl bottenplatta på 30cm men så klart ingen isolering. Jag har inga stora fuktproblem (eller inga alls egentligen) men eftersom det finns tillskjutande fukt så kommer det inte bli något våtrum i den bemärkelsen, mer än i själva duschhörnan.

Jag har bilat upp rännor i plattan för avloppet ungefär enligt bilden - rännorna är dock djupare nu för att kunna få till rätt fall på rören överallt.
Avloppsrör i uppbilade rännor i betongplattan i ett källarbadrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan ladda upp nyare bilder om det behövs, men tänker att de där kanske duger för den här frågan.

Färskvatten kommer matas upp via golvet från en fördelarskåp på andra sidan väggen, och min fråga är nu om jag kan dra dessa i samma kanaler som avloppsrören? Det finns plats för dem, men kan det bli att det låter mer när man spolar eller något annat som gör det olämpligt?

Jag kommer försöka hålla varm- och kallvatten åtskilda så gott det går men får svårt att matcha säkert-vattens krav på 30cm åtskillnad.

Och ja - vattnet är draget i yttervägg vilket är en uppenbar risk och ett avsteg från säkert vatten, men det är 1 meter under mark i ett uppvärmt utrymme och med 35 cm betongvägg ut mot den platondränerade marken, så det är en risk jag medvetet accepterat

Det kommer mer frågor säkert, men jag tänkte kolla det här först så kan jag dra klart som jag tänkt och få feedback på det.
 
  • Gilla
Randomidiot
  • Laddar…
Hm. Inga svar
Hur ska jag då våga gjuta igen?
Skickar med en bild som bättre visar hur jag menar. Jag gissar att det ska vara lugnt, men vore skönt att få lite expertutlåtanden.

*ändrade felstavning
 
  • Betonghörn med kablar och rör fixerade längs väggarna och golvet i förväntan på gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns väl fullt rimligt att göra som du gjort med förläggning av pex i de rännor du redan har och så bra separering som går. I en nybyggnation så hade man ju redan från början separerat rören ytterligare så nu skulle jag bara köra på
 
M myrstack skrev:
Det känns väl fullt rimligt att göra som du gjort med förläggning av pex i de rännor du redan har och så bra separering som går. I en nybyggnation så hade man ju redan från början separerat rören ytterligare så nu skulle jag bara köra på
Tack för svar @myrstack!
Ja, det är ju mycket man kan göra lite smartare vid nybyggnation, men man får ju laga lite efter läge när man renoverar och för om.

Jag kör på
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S
M Martin30talsVillan skrev:
Tack för svar @myrstack!
Ja, det är ju mycket man kan göra lite smartare vid nybyggnation, men man får ju laga lite efter läge när man renoverar och för om.

Jag kör på
Men jävlar i fan vad stiligt "bilat" det där var!

Vad har du kört med för verktyg, någon slags betongsåg? Kostnad?
 
K
S SueCia skrev:
Men jävlar i fan vad stiligt "bilat" det där var!

Vad har du kört med för verktyg, någon slags betongsåg? Kostnad?
Ett tips är att köra diamantkapskiva i vinkelslipen, och såga ut snitt på sidorna där kanalen ska gå. Sedan bilar man bort det i mitten. Då blir det raka och rina kanaler
 
S
K kniv skrev:
Ett tips är att köra diamantkapskiva i vinkelslipen, och såga ut snitt på sidorna där kanalen ska gå. Sedan bilar man bort det i mitten. Då blir det raka och rina kanaler
Men det måste dammfylla precis hela huset?
 
Japp - det är precis så jag gjort. Och japp - det blir sjukt mycket damm jag hade plastar av allt trodde jag, men det hjälpte inte riktigt. Men nu börjar det bli dammfritt igen efter diverse dammtorkningar. Men bra blev det.
 
  • En dammig källarrenovering med upptäckt golv och murade väggar, inklusive sopborste och byggdamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.