Jag tänkte installera en kamin i vardagsrummet och har börjat ta in offerter.

När jag tittade detaljerat på ritningarna så verkar det som att frånluftskanalen (vi har frånluftsvärmepump) går precis där skorsten är tänkt att gå. Är det en enkel sak att bygga en böj för frånluftsventilationen om det behövs såsom snickaren som var här för kaminen föreslog eller finns det någon nackdel för oss ur ett ventilationsperspektiv ?

Skorstenen skulle gå rakt upp vid röda ringen i bilden nedan.

Tacksam för era synpunkter!

Teknisk ritning av ventilationssystem med identifierade komponenter och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Schematisk illustration av ventilationssystem med komponentförklaringar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är enkelt att lägga till böjar, men man bör ha så få som möjligt, å de man har bör vara så mjuka som möjligt.

Kanalen till WC/bad skulle enligt ritningen kunna gå i 45° vinkel från avsticket ”till kök”, på så sätt försvinner en 90° (T:et med renslucka),
T:et med renslucka sätta med fördel mellan avsticket till köket och 45°-böjen till WC/bad.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är enkelt att lägga till böjar, men man bör ha så få som möjligt, å de man har bör vara så mjuka som möjligt.

Kanalen till WC/bad skulle enligt ritningen kunna gå i 45° vinkel från avsticket ”till kök”, på så sätt försvinner en 90° (T:et med renslucka),
T:et med renslucka sätta med fördel mellan avsticket till köket och 45°-böjen till WC/bad.
Jag tror snickaren var inne på att göra en U-böj direkt vid den runda skorsten så den går runt skorstenen.
 
Om det sätts U-böj, så sätt max 30°-böjar (15°-böjar är bäst), fyra stycken, då går det nämligen att köra rensvajer genom utan någon extra renslucka.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om det sätts U-böj, så sätt max 30°-böjar (15°-böjar är bäst), fyra stycken, då går det nämligen att köra rensvajer genom utan någon extra renslucka.
Tack för tipset. Får ta upp det med installatörerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.