Jag blir alltid lika full i skratt när det är dags för tittarfrågan i Äntligen Hemma. De har ju lagt sig på dagisnivå där, givetvis för att så många som möjligt ska ringa. Men varför inte bara säga, ring detta nummer för att vara med i utlottningen, istället för att fåna sig med frågor som dessa (riktiga frågor som ställts i programmet under denna veckas repriser):

* Vad är en fogsvans för något?
A: Ett verktyg, B: Ett klädesplagg, C: En maträtt

* Vad gör en tapetserare?
A: Klär om möbler, B: Sotar, C: Murar

Och den nästan värsta:

* Hur många hörn har en kvadrat?
A: Två, B: Fyra, C: Åtta

:D Är det inte skojigt?! Fyll gärna på fler här nedan!
 
Sådär är det ju princip alltid i frågorna till tittarna i låssas TV...så att man skäms nästan! Ack tider med Kontrapunkt och Sten Broman eller 10000 kr frågan och Nils Erik Baehrendtz !!
 
Det är ju ett "billigt" säljtrick att spela på folks kunskap med enkla frågor och få många att ringa ett betalnummer, för det är det. Man får in t.ex 5:-/samtal och ringer många så blir dessa "små bäckar en stor å".
Och sedan har det att göra med beskattning, tror jag, om du deltar i en tävling där du måste prestera något alternativt om du får något till skänks
 
Jo jag inser ju varför man gör så här, men just med Äntligen Hemma så känns det ju extra extra överdrivet lätt, på ett nästan sarkastiskt sätt, som att de med flit vill driva med regelverket! :D
 
Det roligaste med tittarfrågan är att se hur Timell försöker hålla sig från att garva när han läser upp frågorna.
 
Frågorna finns med för att det blir klassat som ett vanligt "turspel" om det bara slumpas fram vem som blir vinnare. Om man lägger till en kunskapsbaserad fråga (även om den är barnsligt enkel) så klassas det som en tävling istället och då krävs det inte Lotterinspektionens tillstånd för köra spelet.

...helt enkelt ett sätt att komma förbi regelverket ;)
 
Men biter inte TV4 sig i tummen genom att ha så lätta frågor? Om frågorna varit svåra hade folk ringt tre gånger i stället, för att helgardera.
 
kanske inget att skoja med, julbingo. Frågorna kan vara vetenskapligt testade med utgång från den svenska skolundervisningen-.
 
Nu är det ju faktiskt så att SÄPO svarar på de andra alternativen i omröstningarna och för in inringande personer i ett särskilt register över möjligt samhällsfarliga personer. Så akta er för att svara fel! :cool:
 
viltfjall skrev:
Nu är det ju faktiskt så att SÄPO svarar på de andra alternativen i omröstningarna och för in inringande personer i ett särskilt register över möjligt samhällsfarliga personer. Så akta er för att svara fel! :cool:
Nåja..svarar man fel på dessa frågor så är det inte mer än rätt, heja säpo! :cool:
 
ForestC har helt rätt
allt för att slippa lotteriinspektionen.
Det ska vara förknippat med en ansträngning tror jag det står.
 
Gammal tråd jag vet, men är ny medlem och tuggar mig igenom allt läsbart..
Är ju inte bara TVprogram som gör sådana här tävlingar, även vissa hemsidor på nätet gör lika, OK kanske lite svårare frågor men med info och länk till var man hittar rätt svar. Helt OK för mig, känner mig ju bara lite extra duktig att jag både kan visa att jag kan läsa instruktion om var jag finner svaret SAMT förstår frågan :)

Håller nu tummarna att jag vinner handfatet i veckans tävling.

Tilläggas kan att jag INTE ringer in på tävlingar, bara svarar på såna som inte kräver någon sorts betalning.
 
Redigerat:
Billigt sätt att tjäna pengar, samtidigt som man skapar lite meningslös utfyllnadstid i programmet. När man tittar på reklam-TV så är det ju annonsköparen som är kunden och TV-tittaren som är produkten. Så det gäller att hålla tittarna framför TV:n till så låg kostnad som möjligt. Granskar man det lite noggrannare märker man att reklamtvbolagen har blivit experter på att koka soppa på en spik. Istället för meningsfullt innehåll så är de egna produktionerna fyllda med utfyllnadstid av typen "efter reklamen händer detta" och "före pausen hände detta".

Tävligen då? Man lottar ut 10 förgyllda fogsvansar värda 500 kr/st som man fått av en reklamköpare, och sen ställer man en sån enkel fråga att 10000 mindre vetande tittare känner sig klyftiga och ringer in och betalar 5:- för att vara med i tävlingen. Så TV4 tjänar 50000:- plus att de kan ersätta en minut vettigt innehåll med tittarfrågan.

Samtidigt är det ett väldigt dåligt lotteri. Ett vanligt lotteri som Triss betalar tillbaks omkring 50% till lottköparna tror jag. Jag skulle gissa på att tittarfrågan hamnar på kanske 10-20%.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
pelpet skrev:
Billigt sätt att tjäna pengar, samtidigt som man skapar lite meningslös utfyllnadstid i programmet. När man tittar på reklam-TV så är det ju annonsköparen som är kunden och TV-tittaren som är produkten. Så det gäller att hålla tittarna framför TV:n till så låg kostnad som möjligt. Granskar man det lite noggrannare märker man att reklamtvbolagen har blivit experter på att koka soppa på en spik. Istället för meningsfullt innehåll så är de egna produktionerna fyllda med utfyllnadstid av typen "efter reklamen händer detta" och "före pausen hände detta".

Tävligen då? Man lottar ut 10 förgyllda fogsvansar värda 500 kr/st som man fått av en reklamköpare, och sen ställer man en sån enkel fråga att 10000 mindre vetande tittare känner sig klyftiga och ringer in och betalar 5:- för att vara med i tävlingen. Så TV4 tjänar 50000:- plus att de kan ersätta en minut vettigt innehåll med tittarfrågan.

Samtidigt är det ett väldigt dåligt lotteri. Ett vanligt lotteri som Triss betalar tillbaks omkring 50% till lottköparna tror jag. Jag skulle gissa på att tittarfrågan hamnar på kanske 10-20%.
Det är någon juridisk finurlighet i det också. Ifall du lottar ut fogsvansarna bland de som ringer in så är det ett lotteri. Då är lotteriinspektionen inblandad, och vissa andra formella krav på det hela.

Men ifall tittarna måste göra en motprestation för att vara med i lotteriet, alltså att svara rätt på en enkel fråga, då är det en tävling istället. Och då är lotteriinspektionen inte inblandad.
 
Donald-Duck skrev:
...
Men ifall tittarna måste göra en motprestation för att vara med i lotteriet, alltså att svara rätt på en enkel fråga, då är det en tävling istället. Och då är lotteriinspektionen inte inblandad.
Samt att "vinnaren" måste betala eventuell vinstskatt också har jag fått för mig.
Så anordnaren slipper den utgiften också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.