Hej,

Jag funderar lite smått på att fixa ett fönster på gaveln till ett gammalt torp, som täcker relativt mycket av den yta som finns till förfogande. Se bild (jag vet, den ser ut att vara ritat av en treåring, men ni förstår principen). Säg att det är 150 cm nerifrån och upp och kanske 280 cm i basen.

Först funderade jag på att ha ett runt fönster, säg 150 cm i diameter, men jag vet inte, det kanske blir lite väl mycket fågelholk av det hela. Inser såklart att vad jag än sätter dit annat än typ ett vanligt 90x100 så kommer det att bryra mot det "normala" vad gäller torp, men så länge det som bryter är formen och inte nytt gentemot gammalt tror jag det funkar. Om ni förstår vad jag menar.

Hursomhelst, nån som vet om några siter med bilder som visar hur det skulle kunna se ut? Tycker det är helt omöjligt att försöka föreställa sig hur det blir i verkligen bara genom att sitta och kombinera olika fönsterstorlekar och former på papper. Sen tillkommer ju vilken typ av spröjs man vill ha. Det går säkert att fixa till en "gammal känsla" i vilken form och storlek av fönster som helst, med rätt typ av spröjs, vilket ju inte gör det enklare att bestämma sig för hur själva fönstret ska se ut.

Några ideer? Det finns tex inga program där man kan mata in mått på en hussida och sedan sitta och laborera med olika fönster? Eller, som sagt, bilder där ute som visar hur andra gjort?

Mvh,
jonas
 
  • thePic.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nu ver inte jag om det finns mjukvara du behöver för att
föra din skiss vidare. Det jag egentligen ville säga är att
så länge det inte finns några bärande bjälkar i väggen
som sabbar projektet skulle det funka för mig.
Visst bryter det mot husets karaktär men - du vill ju ha
ljust på vinden/loftet eller ? -
En alternativ är vanliga tackfönster.
En annan alternativ vore att fälla in fönstret i väggen och
göra fönsterluckor av fassaden. Dvs. Fönstret är osynlig
gömd backom fassaden och bara synlig när du själv vill
det.

Låter kanske lite absurd men det är ju bara ett förslag.

Hobbit
 
Har du tillgång till Photoshop eller motsvarande kan du väl hitta någon bild på ett sånt fönster du vill ha och klistra in det på ditt torp.
Jag tycker att det förstör torpets utseende fullständigt, men det är min åsikt.
 
Jovisst bryter det av rejält, men om utsikten är värd det så..............
Man kanske också ska tänka på hur utsikten ser ut i landskapet. Kan grannar tycka det ser konstigt ut eller är det bara älgarna som kan se det?

Personligen skulle jag ha svårt att göra ett sådant ingrepp i ett gammalt hus, men man ser ibland folk som tar upp hela väggsektioner på sätt som ser OK eftersom dessa bryter av tillräckligt mycket från husets stil.

Vad jag absolut inte skulle göra är att försöka göra ett sådant har fönster 'gamlare' genom extra spröjs. Lösa spröjs är över huvudtaget ingen hit, men framför allt inte på ett sådant här fönster som inte ens 'låtsas' vara från en tid då spröjs användes.
 
Jag tror att det skulle underlätta om man dessutom målar vindskivor och knutar röda. Då minkar man den traditionella "torpstilen", och definitivt ingen vit spröjs på ett gavelfönster.
 
Det är nog bra att dela upp rutan lite.
 
  • thePic2.JPG
  • thePic3.JPG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.