Med dessa prisvariationerna så tror jag inte det är stor poäng med batteri som jag skrev tidigare om du har möjlighet att flytta större delen av förbrukningen till mellan 23 och 06. Har du inte möjlighet att flytta förbrukning blir batterist mer ekonomiskt för användning sena eftermiddagen, kväll.

Jag tror det kan vara värt att räkna på att ha en del av panelerna i västerläge med tanke på elpriserna vid 17-20 tiden. Mina sitter rakt i söder och det retar mig lite.
 
Allan J Allan J skrev:
Med dessa prisvariationerna så tror jag inte det är stor poäng med batteri som jag skrev tidigare om du har möjlighet att flytta större delen av förbrukningen till mellan 23 och 06. Har du inte möjlighet att flytta förbrukning blir batterist mer ekonomiskt för användning sena eftermiddagen, kväll.

Jag tror det kan vara värt att räkna på att ha en del av panelerna i västerläge med tanke på elpriserna vid 17-20 tiden. Mina sitter rakt i söder och det retar mig lite.
OK. Vore intressant veta hur mycket ”dyr” el du behöver köpa under ett år? Det beror självfallet av förbrukning men som %? Sen kan man såklart finansiera en del av den dyra elen genom att farma under solperioden.
 
Jag förutspår att inom 2-4 år så kommer det ha installerats så mycket solceller att det kommer påverka elpriset när det är soligt under sommarhalvåret. Att ha med försäljning i sin kalkyl är vanskligt om återbetalningsperioden är 10+ år.

Däremot så verkar det som att värdet på huset ökar med kostnaden för installationen (tycker SBAB har jag för mig). Så man kan ju redovisningsmässigt trolla bort kostnaden.

Om man kan föra över förbrukning till när man producerar så är det ju en bra matchning. T ex man kör AC, laddar elbil och kan styra när man kör diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare. Dessa laster är relativt flyttbara, om elpriset för försäljning ger mer än att egenförbruka så är det ett alternativ. Om kalkylen visar sig lönsam baserat på detta så ska man installera solceller.

Gällande underhåll så anses solceller i praktiken underhållsfria.
 
M merbanan skrev:
Jag förutspår att inom 2-4 år så kommer det ha installerats så mycket solceller att det kommer påverka elpriset när det är soligt under sommarhalvåret. Att ha med försäljning i sin kalkyl är vanskligt om återbetalningsperioden är 10+ år.


Däremot så verkar det som att värdet på huset ökar med kostnaden för installationen (tycker SBAB har jag för mig). Så man kan ju redovisningsmässigt trolla bort kostnaden.

Om man kan föra över förbrukning till när man producerar så är det ju en bra matchning. T ex man kör AC, laddar elbil och kan styra när man kör diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare. Dessa laster är relativt flyttbara, om elpriset för försäljning ger mer än att egenförbruka så är det ett alternativ. Om kalkylen visar sig lönsam baserat på detta så ska man installera solceller.

Gällande underhåll så anses solceller i praktiken underhållsfria.
Såg att Sveriges samlade solceller en av det bästa dagarna i juni under en timme (12 tiden) gav ca en tiondel av vad Sveriges kärnkraft levererar. Så det får nog byggas ut väldigt mycket innan solcellerna påverkar priset.
 
F
M merbanan skrev:
1 kWp installerat och klart kostar mellan 10-15tkr. Med markstativ lär det nog hamna närmare 15tkr.
så lågt som ner mot 10k/kWp hittar man inte idag. Vi snackar här om nåt runt 11-12000Wp och en såpass liten anläggning så tror jag man får räkna med 14000kr/kWp + eventuella markstativ. Kanske lite avdrag på 10-15000kr då man slipper ställning.
 
J
S sepani skrev:
Vi vill inte montera på taket men har bra söderläge på tomten. Någon som monterat på ”icke tak”? Och vad kostar det för motsvarande 10 000 kWh? Och hur mycket yta behövs…?
Markmonterade är dyrare eftersom med material till ställning tillkommer. Men man kan göra det själv å andra sidan.
 
Allan J Allan J skrev:
Så det får nog byggas ut väldigt mycket innan solcellerna påverkar priset.
Ja, och det är precis vad som görs:

2019 ökade den installerade effekten med 287MW
2020 ökade den installerade effekten med 391MW
2021 ökade den installerade effekten med 504MW

Om vi antar att det åren 2022, 2023 och 2024 installeras lika mycket effekt som 2021 så blir det 1500MW till. Total installerad effekt 2021 var 1593MW så 2024/2025 skulle det kunna vara 3000MW. Det påstår jag kommer vara så pass mycket att det har möjlighet att påverka elpriset.
 
M merbanan skrev:
Ja, och det är precis vad som görs:

2019 ökade den installerade effekten med 287MW
2020 ökade den installerade effekten med 391MW
2021 ökade den installerade effekten med 504MW

Om vi antar att det åren 2022, 2023 och 2024 installeras lika mycket effekt som 2021 så blir det 1500MW till. Total installerad effekt 2021 var 1593MW så 2024/2025 skulle det kunna vara 3000MW. Det påstår jag kommer vara så pass mycket att det har möjlighet att påverka elpriset.
Det vore ju bra för alla så det får vi hoppas på!
Men hur stora svängningarna i elpris per dygn blir då är svårt att förutspå mer än att det fort farande kommer svänga tror jag.
 
Volatiliteten kommer att öka. Solceller är ingen lösning mer än privatekonomiskt. Om/när lokal lagring blir så pass billig att man kan vara självförsörjande under halvåret med mycket sol så matchar det bra mot större kraftverks revisioner/underhåll. Men om man bara klipper bort ett par av timmarna under dagen då det är sol är det ingen vidare lösning på makroskåpisk nivå.
 
M merbanan skrev:
Volatiliteten kommer att öka. Solceller är ingen lösning mer än privatekonomiskt. Om/när lokal lagring blir så pass billig att man kan vara självförsörjande under halvåret med mycket sol så matchar det bra mot större kraftverks revisioner/underhåll. Men om man bara klipper bort ett par av timmarna under dagen då det är sol är det ingen vidare lösning på makroskåpisk nivå.
det är oxo min slutsats. Jag håller dessutom med om att det är vanskligt att bygga sin privatekonomiska kalkyl på att man under solmånader tjänar in 1) så mycket att man kan betala för anläggningen med t ex 4% ränta plus amortering samt 2) att besparing dessutom ska räcka till billigare el. Så länge ingen lagringslösning finns kan andra investeringar betala sig bättre. Om man t ex har en 15 år gammal VP kan en ny sannolikt halvera förbrukning. Sen kan man t ex isolera etc. Eller köpa vindkraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.