Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja du.... 12000 dör varje pga rökning... Ändå röker folk. Siffran 1000 måste man ställa sig lite skeptisk. Asbest är inte så farligt som du vill tro. Men visst den är inte ofarlig. Du tillhör den kategorin som verkligen tror att asbest är livsfarlig.
Jag behöver inte oroa mig för att grannen river sin eternit panel. även om vissa bitar går sönder. allting sprids ut i vinden.
om jag våttorkar golvet så sprids inte fibrerna på samma aätt .
läs på ?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja du.... 12000 dör varje pga rökning... Ändå röker folk. Siffran 1000 måste man ställa sig lite skeptisk. Asbest är inte så farligt som du vill tro. Men visst den är inte ofarlig. Du tillhör den kategorin som verkligen tror att asbest är livsfarlig.
Jag behöver inte oroa mig för att grannen river sin eternit panel. även om vissa bitar går sönder. allting sprids ut i vinden.
om jag våttorkar golvet så sprids inte fibrerna på samma aätt .
läs på ?
Kan det vara så att det är fler som röker än som är dumma nog att riva asbest utan mask?
Kombinerar du rökning med asbest bearbetning, så ökar risken med ungefär 50%
Vad nu detta ens har med topic att göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Men va fan. Ska du börja igen? Vad har rökning med asbest att göra? Det går ju inte att dra paralleller mellan de två bara för att det är lungbaserade sjukdomar/död.

Du skrev i en annan tråd att någon var ett ”troll” baserat på att han hade mindre inlägg än dig.
Men av dina tusen inlägg så verkar det ju som att merparten bara är massa dynga.
oj tänk att du orkat läsa igenom över 2000 inlägg. Jag är imponerad!
trollet du pratade om... Du hade nog slarvat med läsningen. men har man läst så mycket så kan det vara okej. Jag blev anklagad för att vara troll. Då tyckte jag att eftersom jag hade bra många fler inlägg att det borde vara den andra som var troll. Men jag hade alltså själv blivit "anklagad" för att vara troll först.
 
Ohchips Ohchips skrev:
Kan det vara så att det är fler som röker än som är dumma nog att riva asbest utan mask?
Kombinerar du rökning med asbest bearbetning, så ökar risken med ungefär 50%
Vad nu detta ens har med topic att göra.
Tja det var lite kul siffror när man slänger in några siffror om hur dödlig asbest är.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Men va fan. Ska du börja igen? Vad har rökning med asbest att göra? Det går ju inte att dra paralleller mellan de två bara för att det är lungbaserade sjukdomar/död.

Du skrev i en annan tråd att någon var ett ”troll” baserat på att han hade mindre inlägg än dig.
Men av dina tusen inlägg så verkar det ju som att merparten bara är massa dynga.
Ja du.... om man börjar sätta olika siffror mot varandra så är det lite roligt. 12000 dör av rökning varje år men bara 1000 pga av asbest.
Det är mycket större risk att du dör av rökning än av asbest. Framförallt om du är privatperson.
 
Davidbagare
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja du.... om man börjar sätta olika siffror mot varandra så är det lite roligt. 12000 dör av rökning varje år men bara 1000 pga av asbest.
Det är mycket större risk att du dör av rökning än av asbest. Framförallt om du är privatperson.
Hahaha Du förstår att du jämför äpplen med päron va?
Hur många röker? Hur många jobbar med asbest hemma?
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Hahaha Du förstår att du jämför äpplen med päron va?
Hur många röker? Hur många jobbar med asbest hemma?
Ts fråga handlade om asbest privat. siffran 1000 var för hantverkare.
Ja visst är det äpplen och päron. Men samtidigt så finns en punkt där det finns en jämförelse. både hantverkare och privatpersoner röker. Båda kan slita med asbest. Det visar att det finns saker som är mycket dödligare än asbest och det är något alla kan relatera till.
Om du både röker och håller på med asbest så är det illa.. så äpplen och päron men ändå inte
 
I InsidersUnited skrev:
För att man utkräver inte "ansvar" och funderar på ersättning från försäkringsbolag som första tanke när man som husägare hittar lite 7 år gammalt murbruk och byggdamm på vinden.

Man tar en liten borste, sopar upp det och slänger.
Det är ju jättebra att du kan det, kan du ta upp för- och nackdelar med rekursiva funktioner? Nähä.. det kanske kan vara så att det är lätt om man kan men det betyder inte att man måste vara en rövhatt när man ska förklara det för någon som inte kan. Varför inte bara vara trevlig när någon frågar?
 
Det har du helt rätt i. Jag är dock olidligt trött på folk som när de ser ett problem, direkt tittar sig runt efter någon annan person som ska lösa det för dem.

Det är ett barnsligt beteende som inte fungerar om man ska äga något, vill man inte ta ansvar för saker och villig att hugga i när det behövs så ska man bo i en hyresrätt, eller kanske bo kvar hos sina föräldrar.

Det är en inställningsfråga och kanske ett generationsskifte.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Ditt sista påstående är så groteskt och absurt att det inte ens förtjänar att bemötas.

.
Vad är mest groteskt, att ta farorna med asbest på allvar eller att basunera ut hur ofarligt det är? Exemplet är de facto något som skulle kunna ske även om risken är väldigt, väldigt liten. Att asbest är näst intill ofarligt, bara att köra på, finns inte någon som helst sanning i.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Intressant! Och mycket stödjer mina tankar. Man pratar om asbest. Men man pratar inte om det damm som uppstår när man tex bilar.
Inte? Då bör du läsa på. T.ex. på av.se.
 
C Christer Törnros skrev:
Inte? Då bör du läsa på. T.ex. på av.se.
Ja? hur många trådar här på forumet handlar om oron för att de rev en betongvägg? Hur många trådar handlar om att de andas in massa avgaser? Det är väl tur att att afsarna har koll. Men det var inte frågeställningen handlade om.
testa och läs inlägget igen
 
Redigerat:
C Christer Törnros skrev:
Vad är mest groteskt, att ta farorna med asbest på allvar eller att basunera ut hur ofarligt det är? Exemplet är de facto något som skulle kunna ske även om risken är väldigt, väldigt liten. Att asbest är näst intill ofarligt, bara att köra på, finns inte någon som helst sanning i.
Du spårade ur. och började blanda in barn i det hela. Eftersom vi pratar om minsta dödsfall. så varför flaggar du inte mer om rökning eller avgaserna från bilar? båda dödar fler än asbest varje år.
Sen skrev Kristina att alla dödsfall är hemska.
 
Råkade klicka på den här gamla tråden och inser att några av mina inlägg är borttagna. Det är säkert ok, jag bröt nog några forumregler.

Dock väcker det frågan, vilket ansvar har forumägaren för de inlägg som postas? Det finns ju inlägg i tråden som helt förkastar och kanske till om med uppmanar till att bryta svensk lag. Är det ok?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.