Hej alla!

Jag är nybliven förstagångshusägare och det här är mitt första inlägg på forumet. Det lär följa en strid ström av fler vartefter jag upptäcker saker som jag för närvarande inte vet att jag inte vet :)

Huset i fråga är ett trähus byggt 1936 med källare. Någon gång (gillar 70-tal baserat på den osaliga heltäckningsmatta som låg där) har en del av källaren inretts som gillestuga. För övrigt finns garage, tvättstuga och en svale byggd under entrétrappan. Väggarna i gillestugan består av träreglar mot betong, gips mellan reglarna, någon typ av träskiva på det och sist tapet. Lite osäker på golvet än så länge, men gissar träreglar även där, någon typ av isolering och spånskiva. Överst ligger ett gammalt parkettgolv och, när vi flyttade in, heltäckningsmattan som gud glömde. Den senare utsattes för omedelbar excorcism fem minuter efter att vi flyttat in.

Besiktningsmannen anmärkte på förhöjd fuktnivå vid borrprov i träkonstruktionerna. Jag kan inte mycket om hus, men jag vet så mycket som att trä mot betong inte är någon vidare idé, och vi var alltså införstådda med att vi skulle behöva riva gillestugan.

Nu har jag börjat så smått med detta och det visar sig att det eventuellt är större problem än jag räknat med. Jag har öppnat väggen på ett ställe där den verkar som mest fuktig och där det inte finns några eluttag bakom. Betongen bakom känns ganska blöt och vittrad på sina ställen. Det här är en tjock vägg mellan gillestugan och tvättstugan, och alltså inte yttervägg, men jag misstänker att den här en bärande funktion. Varför det skulle vara stora fuktproblem just här, snarare än i yttervägg är en intressant fråga, men det finns säkert en rimlig förklaring.
Fukt- och mögelskadad vägg under renovering med blottad betong och ruttet trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fukten i källaren, uppmätt med Netatmo väderstation pendlar mellan knappt 60% och drygt 70%.
Graf som visar luftfuktighetsnivåer i en källare över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hursomhelst antar jag att åtgärden framåt är att riva ner övrigt organiskt material och sedan låta väggen torka ut? Jag har en luftavfuktare som jag kan köra, så det kanske är lika bra att dra igång den på direkten? Förutom det funderar jag över ventilationen i källaren. Det finns en kanal i svalen som tidigare täckts av ett gjutjärnsspjäll som dock rostat sönder. Detta tjänar som tilluft antar jag, så länge dörren till svalen står öppen.
Delvis riven väggyta som avslöjar betongstruktur och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I tvättstugan finns en pax-liknande fläkt som ventilerar konstant. Dessutom finns flera fönster i källaren som kan stå öppna. Relevant i sammanhanget är också att det är öppen trappa upp till bottenvåningen.

Renovering av källartrappa med synliga träreglar och avlägsnad väggpanel, vittrad betongvägg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det gäller rivningen finns en del frågetecken. Dels är det el draget bakom de uppreglade väggarna. Jag kan så klart bryta säkringarna och riva elen själv, men misstänker att det inte är tillåtet? Frågan är också hur radiatorerna är fästa? Kan de vara fästa i regel eller sitter de mer sannolikt direkt i muren?
Renoveringsarbete i källare med borttagen panel, synlig isolering och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma fråga gäller trappan. Jag vill ju inte riva bort något som riskerar att påverka trappans stabilitet. Största orosmomentet är dock muren bakom det mest fuktskadade området. Jag vill så klart inte göra något som riskerar att påverka väggens stabilitet, men lik förbannat måste väl reglarna och panelerna bort?

Ursäkta långt inlägg och vaga frågeställningar. Jag är i processen att försöka förstå vad det är jag behöver förstå och eftersom vi fick tillträde under semesterperioden är det svårt att få tag i duktigt fackfolk. Så jag ställer mina förhoppningar till detta forum :)

Tack alla som orkade läsa ända hit!

Med vänlig hälsning,
 
Troligen bör du ta bort allt organiskt matertial.
Att riva bort elen kan du göra, se bara till att koppla bort den först med säkrnigen, och mät så det inte går någon ström i ledningen för säkerhets skull (det är inte alltid korrekt uppmärkt i säkringsskåpet)

Elementen kan ju bli klurigare. Om du har möjlighet är det nog bra om du stänger av vattnet i värmeledningen, om det skulle springa läck. Annars kanske du kan bygga ngn ställning som håller upp elementet medans du river ?
Men kolla upp hur du stänger av vattnet iaf (i värsta fall vid pannan) om det skulle börja läcka i ngn skarv eller liknande.
Sen är det bara skruva ned elementen, spelar ju mindre roll var de sitter infästa, du måste ju ändå komma å t bakom ?

När organiskt material är borta så torkar du ut, och bygger upp fuktsäkert, med tex nivellsystem eller liknande (finns säkert många här på forumet som kan ge tips).

Är det mycket fukt så indikerar det nog att dränerningen måste ses över också?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Troligen bör du ta bort allt organiskt matertial.
Att riva bort elen kan du göra, se bara till att koppla bort den först med säkrnigen, och mät så det inte går någon ström i ledningen för säkerhets skull (det är inte alltid korrekt uppmärkt i säkringsskåpet)

Elementen kan ju bli klurigare. Om du har möjlighet är det nog bra om du stänger av vattnet i värmeledningen, om det skulle springa läck. Annars kanske du kan bygga ngn ställning som håller upp elementet medans du river ?
Men kolla upp hur du stänger av vattnet iaf (i värsta fall vid pannan) om det skulle börja läcka i ngn skarv eller liknande.
Sen är det bara skruva ned elementen, spelar ju mindre roll var de sitter infästa, du måste ju ändå komma å t bakom ?

När organiskt material är borta så torkar du ut, och bygger upp fuktsäkert, med tex nivellsystem eller liknande (finns säkert många här på forumet som kan ge tips).

Är det mycket fukt så indikerar det nog att dränerningen måste ses över också?
Tack för svaret!

Jag för nog ta och börja med den väggen som är mest uppenbart fuktskadad, så får väggen med radiatorn bli en senare fråga. Jag stänger av elen, river ner, och sen får luftavfuktaren gå varm så får vi se.

Dräneringen är gjord i omgångar, men betydligt senare än gillestugan inreddes. Så man kan ju alltid hoppas att detta är fukt som ackumulerats i de uppreglade strukturerna under lång tid, och att förutsättningarna är bättre nu om väggen bara får torka ut.
 
  • Gilla
mindis och 1 till
  • Laddar…
Man brukar få en tydligare bild över vad som behöver göras efter man satt kofoten i väggen och öppnat upp :)

Lär ta ett par veckor att torka upp om du nu upplevde innerväggen som blöt, så kör du luftavfuktaren så mycket det bara går. Som nybliven förstagångshusägare så finns det roligare projekt att påbörja än dränering, om det nu mot förmodan inte visar sig vara akut (y)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Indeed. Jag fortsätter rivningen under helgen så får vi se. Följ denna tråd för drama och komedi.
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
Det kom lite trädgård emellan, men nu är jag igång med väggen igen. Så här ser det ut när jag har öppnat större delen av den mest fuktskadade väggen, utom den delen där det sitter ett vägguttag:
Delvis öppnad vägg med synliga tecken på fuktskador och porös, ojämn cement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som gör mig lite orolig är att väggen är väldigt ojämn och verkar porös. Cementen är lös och faller lätt när man skrapar på väggen och det är ganska stora fördjupningar på sina håll:
Öppnad vägg med stora fuktskador och löst cement, ojämn och porös yta med synliga stenar och fördjupningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta något man behöver oroa sig för?
 
I alla fall tycker jag nedre delen av väggen, som var väldigt fuktig, ser och känns mycket torrare nu. På första bilden i tråden ser man fukten tydligt. Den mörka fläcken på senaste bilden är en skugga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.