Hej,

Vi har ett fristående garage/förråd som går in i marken. Byggt sent 50-tal.
Det fungerar fint men har lite påkänningar från fukt genom betongväggarna, färgen har släppt på bakre väggen t ex. Tror det är originalfärg (kalktfärg) så färgsläpp förväntar jag mig ändå efter så lång tid.

Ska renovera garaget och vill förbättra ventilationen för att:
- Ventilera ut fukt. Bäst hade varit att dränera om men det kostar mer än det smakar för ett fristående garage.
- Ta bort en av ventilerna ovanpå garaget då vi ska bygga en trädäck ovanpå.

Nu till min fråga:
Jag har tänkt ersätta självdragsventilationen med en kanalfläkt. Borra 100mm hål för spirorör med två insug och ett utblås. Varvtalsstyrning på garage-sidan så att man kan välja att öka fläkten om man har något blött i garaget (finns golvbrunn) eller om man målar/svetsar/etc.

Ritningar visar nuvarande och föreslagen ventilationsplan för garage och förråd, inklusive sidovy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-------------------------
Eftersom garaget är under jord så blir det lite speciella förhållanden. På sommaren håller det stabilt +15 grader trots +35 grader ute. På vinter håller det +5 trots -20 grader ute. Det är inte uppvärmt.


Jag tänker då att den termiska drivkraften (tryckskillnaden) blir rätt kass på vintern och på sommaren blir den omvänd (om jag tänker rätt):

Tryckskillnaden Δp = 0,043·Δt·Δh
Där Δt är temperaturskillnaden mellan inne och ute och Δh är höjdskillnaden mellan ventilerna.

Dvs om det är kallare inne än ute blir Δt negativ, dvs Δp blir negativ vilket borde innebära att varm (fuktig) luft strömmar in på sommaren (?) kyls ner i garaget=> köldbrygga, ev kondens => fuktigt

I så fall kommer min lösning med mekanisk ventilation vara många gånger bättre än självdraget som finns idag.
----------------------------

Finns det några risker med att sätta in mekanisk ventilation här?
Högre luftomsättning kanske kommer sänka temperaturen på vintern, mot minusgrader (?) vill inte att färg etc ska frysa...
 
Att sätta in mekanisk ventilation på det där viset kommer säkerligen förbättra luftomsättningen.
Men det är inte självklart en bra sak för att minska fukten.
När du drar in varm luft utifrån (oavsett om det är självdrag eller mekaniskt) så kommer den kondensera och tillföra vatten till garaget.

Vintertid slipper du det problemet, och får precis som du önskar fukten att vandra i "rätt" riktning.
Men, du kommer också föra ut energi, vilket riskerar att sänka temperaturen till minusgrader om du inte tillför värme i garaget.

Skulle jag vara dig skulle jag nog fundera på att dra om ventilationen så att du kan få ditt trädäck.
En kanalfläkt utan kallras-skydd eller liknande som möjliggör självdrag kan ju vara bra att installera så att du kan köra igång den när du målar, svetsar etc och kan ha koll på att du inte kyler ned det till minusgrader.

För fukten skulle jag nog rekommendera en avfuktare som kan tappa ut sitt vatten i golvbrunnen.
Det kommer även göra att bilen blir torrare och trevligare fort även på vintern.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Att sätta in mekanisk ventilation på det där viset kommer säkerligen förbättra luftomsättningen.
Men det är inte självklart en bra sak för att minska fukten.
När du drar in varm luft utifrån (oavsett om det är självdrag eller mekaniskt) så kommer den kondensera och tillföra vatten till garaget.

Vintertid slipper du det problemet, och får precis som du önskar fukten att vandra i "rätt" riktning.
Men, du kommer också föra ut energi, vilket riskerar att sänka temperaturen till minusgrader om du inte tillför värme i garaget.

Skulle jag vara dig skulle jag nog fundera på att dra om ventilationen så att du kan få ditt trädäck.
En kanalfläkt utan kallras-skydd eller liknande som möjliggör självdrag kan ju vara bra att installera så att du kan köra igång den när du målar, svetsar etc och kan ha koll på att du inte kyler ned det till minusgrader.

För fukten skulle jag nog rekommendera en avfuktare som kan tappa ut sitt vatten i golvbrunnen.
Det kommer även göra att bilen blir torrare och trevligare fort även på vintern.

Okej bra input, men hur gör jag med avfuktaren för de två utrymmena i så fall? Vill helst inte köpa två avfuktare…

Väggen mellan garage/förråd har ingen öppning idag. Sätta ventiler på väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.