Hej

har precis byggt färdigt en 8x4m pool. I teknikrummet har jag ett sandfilter Emaux T600b och har nu limmat ihop allt och dragit igång anläggningen.
Jag är med på att man ska ta ett referenstryck för att senare se när trycket stiger och då backspola. Kruxet är att referenstrycket ligger i princip på strax över 0, dvs nålen har bara rört sig någon mm upp på skalan. Är det meningen att det ska vara så eller har jag något läckage någonstans. Har kollat alla limningar och ingen läcker. Flöde har jag ut ur munstyckena och cirkulationen fungerar men blir inte klok på trycket i filtret. Har ni någon aning om något är tokigt eller ska det vara så?
 
Har du kollat om det är en ventil på Manometern?
Det har jag på min.

Trycket som kommer ur inloppen i poolen ska vara ganska hårt, nästan så att det tar ont om du sätter ryggen mot...
 
hej Anders
Tack för ditt svar. Jag har en liten gummiplugg uppe på manometern om det är den du syftar på?
Jag kan utan problem hålla för inloppet med handen.
Så det måste vara något med pumpen som inte jobbar upp rätt tryck.

anders07 anders07 skrev:
Har du kollat om det är en ventil på Manometern?
Det har jag på min.

Trycket som kommer ur inloppen i poolen ska vara ganska hårt, nästan så att det tar ont om du sätter ryggen mot...
 
  • Pump med manometer och liten gummiplugg på toppen i ett maskinrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer med röd skalring visar tryck, liten gummiplugg synlig upptill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Felet hittat!
Eh hm.. någon måste ha brutit sig in i mitt garage i natt och bytt plats på inlet / outlet för nu när jag dubbelkollade så var de felkopplade :seenoevil:.
Det har medfört att filtret jobbat baklänges. Nu bekymrar jag mig istället för att det kanske samlats smuts nere i munstyckena på botten av filtret. Har dammsugit med slang kopplat till breddavloppet så det är nog en del smuts på botten men det kanske kommer ut igen nu när jag vänt det rätt igen.
 
Du kommer att få en del sand i poolen men det reder sig självt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.