IdaBo
Jag har en bergvärmepump som är 17 år gammal - dags att planera för utbyte alltså. Till saken hör att vårt borrhål endast är 110 meter djupt, och det är oklart om det är för grunt för dagens effektiva pumpar. I dagsläget fungerar systemet dock jättebra och värmer upp hela huset, har en IVT Greenline. Om hålet är för grunt - är det någon som går med på att tilläggsborra eller måste jag borta ett helt nytt hål? M.a.o börja om från noll med alla investeringskostnader?

Med tanke på elpriserna har jag börjat kika på möjligheten att byta värmekälla från bergvärme till fjärrvärme när det är dags. Är det ett rimligt alternativ eller är det väldigt dyra investeringskostnader? Fjärrvärme finns i min stad och EON levererar.

Tacksam för lite tankar för/emot och gärna egna erfarenheter :)
 
Har en bekant som är i samma sits och när han fråga en vvs snubbe hur han skulle göra fick han svaret att de finns smarta bergvärmepumpar idag som på nåt sätt "läser" borrhålet och kan på så sätt optimera prestandan i det. Ett gammalt hål producerar dessutom mer än ett motsvarande nyborrat hål. Sen kan ditt 110m djupa hål producera likvärdigt (eller ännu bättre) än nån annans 150 djupa hål

Jag skulle defenetivt sätta in en ny pump och prova med gamle hålet, kanske välja en pump med mer omsorg än om man hade borrat ett "rackabajsarhål" vid nyinstallation men ändå (y)
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Husets värmebehov ökar inte för att du byter pump.
Jag bytte förra året en pump från 2004 och hålet är 100 meter. Det fungerar utmärkt.
 
O olotor skrev:
Husets värmebehov ökar inte för att du byter pump.
Jag bytte förra året en pump från 2004 och hålet är 100 meter. Det fungerar utmärkt.
Husets behov ökar inte; men uttaget från hålet ökar, om värmepumpen är effektivare.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
En ny pump av invertertyp kan ofta anpassa uteffekten till hålets kapacitet genom att övervaka temperaturen på vätskan som kommer tillbaka från hålet.

ett gammalt hål är inte effektivare än ett nytt om allt annat är lika

det bästa är att titta på hur det fungerar idag. Har du plusgrader in från hålet efter en lång period med kontinuerlig drift på vintern vet du att du har marginal givet den energi och effekt du tar ut idag . Använd nuvarande pump för att avgöra storleken på den nya.

måste du idag använda mycket elpatron skulle jag överväga ett hål till och en större pump som klarar sig utan elpt
 
K Keld skrev:
Husets behov ökar inte; men uttaget från hålet ökar, om värmepumpen är effektivare.
Nja, det är i så fall att den nya pumpen inte behöver elspets lika tidigt som den gamla som det kommer att plockas ut mer energi ur borrhålet än tidigare.
Men så länge som den gamla pumpen inte har använt någon elspets så kommer det tas lika mycket energi ur borrhålet med nya pumpen som med den gamla.

Eller var skulle den energi som tass ur borrhålet försvinna om det inte blir värme till bostad/varmvatten?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, det är i så fall att den nya pumpen inte behöver elspets lika tidigt som den gamla som det kommer att plockas ut mer energi ur borrhålet än tidigare.
Men så länge som den gamla pumpen inte har använt någon elspets så kommer det tas lika mycket energi ur borrhålet med nya pumpen som med den gamla.

Eller var skulle den energi som tass ur borrhålet försvinna om det inte blir värme till bostad/varmvatten?
Om du har en pump som använder 1kW för att tillverka 3kw eller du har en pump som gör åt 1W för att tillverka 3kW (jag vet att siffrorna är stolliga, men) var kommer då energin ifrån.
 
Ni mixar effekt och energi nu när ni inte är överens......
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ni mixar effekt och energi nu när ni inte är överens......
Jo, men oavsett om vi pratar energi eller effekt så drar en modernare pump mer energi/effekt ur borrhålet i förhållande till inmatad kontra avgiven effekt/energi.
Då utgår jag förstås ifrån att den modernare har bättre COP.
Sorry TS för OT
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.