Jag har en generell fråga och vet att det inte finns ett exakt svar då det såklart skiljer sig mellan alla olika modellere på Spabad där ute. Jag har inte köpt själva spabadet ännu utan undersöker vilken storlek och vart jag kan placera ett spabada och har en fråga kring hur vikten av ett spabad fördelar sig nedåt emot underlaget.

Jag hade tänkt mig ett kvadratiskt klassiskt spabad på ca 2x2 meter men har en bergsluttning på en sida där jag tänkt bygga som gör att antingen måste jag gjuta och höja upp hela 2x2m markytan för att placera badet eller köpa ett mindre bad.

Men min fråga gäller egentligen ifall den bärande vikten på ett spabad fördelas runt om hela den fyrkantiga "ramen" runt hela spabadet eller om den största vikten från vattentyngden är mer centrerad till mitten av badet genom själva glasfiberbotten och isoleringen ?

Dvs om jag skulle vilja placera ett 2x2 meters spabad på en yta som bara var helt plan på 2 x 1.8m, skulle jag kunna ta bort och modifiera en sidovägg längst ner så att den svaga bergssluttningen skär upp genom den sidoväggen ? Eller räknas sidoväggarna som bärande ? Måste jag ha plant underlag precis under hela badet?
Lagt till en enkelt skiss för att förklara vad jag menar.

Enkel skiss av fundament med måttangivelser 2.0m och 1.8m mot en sprucken linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V VallValle skrev:
Jag har en generell fråga och vet att det inte finns ett exakt svar då det såklart skiljer sig mellan alla olika modellere på Spabad där ute. Jag har inte köpt själva spabadet ännu utan undersöker vilken storlek och vart jag kan placera ett spabada och har en fråga kring hur vikten av ett spabad fördelar sig nedåt emot underlaget.

Jag hade tänkt mig ett kvadratiskt klassiskt spabad på ca 2x2 meter men har en bergsluttning på en sida där jag tänkt bygga som gör att antingen måste jag gjuta och höja upp hela 2x2m markytan för att placera badet eller köpa ett mindre bad.

Men min fråga gäller egentligen ifall den bärande vikten på ett spabad fördelas runt om hela den fyrkantiga "ramen" runt hela spabadet eller om den största vikten från vattentyngden är mer centrerad till mitten av badet genom själva glasfiberbotten och isoleringen ?

Dvs om jag skulle vilja placera ett 2x2 meters spabad på en yta som bara var helt plan på 2 x 1.8m, skulle jag kunna ta bort och modifiera en sidovägg längst ner så att den svaga bergssluttningen skär upp genom den sidoväggen ? Eller räknas sidoväggarna som bärande ? Måste jag ha plant underlag precis under hela badet?
Lagt till en enkelt skiss för att förklara vad jag menar.

[bild]
Ingen som har input hur spa-baden brukar vara konstruerade och om sidorna på något sätt är bärande?
 
B
De ä ju en bärande ram som tar någon vikt, men huvuddelen av vikten skulle jag tippa på är i mitten. Det är ju luft runt badet i nerkant till stor del.

Däremot så skulle jag inte börja skära i den bärande ramen av flera skäl. Inte minst är det vettigt av underhållskäl, ifall en slang eller liknande behöver lagas i framtiden att i alla fall ha lite yta. Sen ska ju badet hålla för att ett antal personer står på ramen vid inkliv/utkliv, känns helfel att ta bort ramen då.

Det verkar vara runt 2dm berg som ska bort. Det är inte så svårt att ta bort det antingen med snigeldynamit/borr och kil, eller klassiska elda och spräcka. Jag brukar elda och bila, men det beror nog mest på att jag har en bilmaskin hemma, och inga grannar som störs av röken. Men snigeldynamit funkar också.

Beroende på hur klent bad det är, desto större krav på platthet. Skulle gissa att tolerans på plus minus 1cm är ganska lugnt.

Däremot kan man ju lägga ut xps cellplast på underlaget. Är det lite fel här och var så tar ju xps upp detta delvis. Antar att du kan ta bort mindre berg om du lägger xps, om du skär lite i xps cellplasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.