Hej!

Hemma har jag en djup(?)borrad brunn (med pumpen i brunnen), med en pentair Wellmate 150 liter hydropress. Installerat 2013.

Förra veckan hade vi plötsligt inget vattentryck. Letade och hittade att en knapp i "pumphuset" var avstängd. Det är en liten låda från Schneider med två knappar. Med en stänger man av den, med den andra slår man på vattnet igen. (Det verkar ingen jordfelsbrytare i alla fall)
Slog på allt och lämnade rummet. Allt fungerade.


Nu, en vecka senare ungefär, så försvann vattentrycket igen. Så nu tänkte jag felsöka.

Ett antal saker som är viktiga att få med:

- De senaste året hade jag märkt att det fanns vatten lite här och där på alla filtrar och kablar och slangar men trodde att det var kondens. Det är (har jag nu upptäckt) lite vatten som sprutar från en liten pipa som kommer ut från hydropressen. Är det inte bara luft som ska komma ut där? Ändå verkar hydropressen fungera? (Jag kan fylla en hink och så slår inte pumpen på?) Eller är det så att även när den är kass att den fortfarande fungerar lite?
Går den att laga kanske med att köpa delen man skruvar på toppen? Jag ser ingen bilventil på den så jag undrar hur den kan fyllas på?

- När den fyller på så hör man ett bankande ljud precis när den ska sluta med att fylla på. Rätt så bisart att uppleva. (se bifogad film). Jag tror att jag har hört det någon gång när jag var ute och min fru tog vatten inomhus, men när gick in för att kolla vad det var så såg jag ingenting.
Om man tittar på den skulle man tro att det är pumpen som går på/av/på/av om och om igen och att det är eller pumpen eller dosan som styr pumpen (via tryckmätaren) som är kass? Men kanske är det så för att hydropressen är sönder?

Några ideer? tips?

Med vänliga hälsningar,
Henric
 
  • Dammit Telemecanique XMP tryckvakt monterad på en vägg med tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förgylld Pentair-vattentank med anslutningar mot en vit vägg, synliga korrosionsstreck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pontus Johansson3 och 1 till
  • Laddar…
Det där verkar inte friskt. Det ser ut som en hydropress och den har i så fall ett gummimembran. Men det kan ju ha gått sönder. Hydroforer saknar membran och är oftast betydligt större. Stäng av pumpen och öppna en kran. Hur snabbt sjunker trycket på manometern? Efter att vattentrycket kommit ner på noll så kollar du lufttrycket. Pyser det och bubblar inifrån hydropressen när du fyller luft så är membranet trasigt. Verkar allt ok så fyller du luft tills du är strax under pumpens tillslagstryck. Ha en vattenkran öppen när du fyller luft.
 
  • Gilla
Henric_wf och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det där verkar inte friskt. Det ser ut som en hydropress och den har i så fall ett gummimembran. Men det kan ju ha gått sönder. Hydroforer saknar membran och är oftast betydligt större. Stäng av pumpen och öppna en kran. Hur snabbt sjunker trycket på manometern? Efter att vattentrycket kommit ner på noll så kollar du lufttrycket. Pyser det och bubblar inifrån hydropressen när du fyller luft så är membranet trasigt. Verkar allt ok så fyller du luft tills du är strax under pumpens tillslagstryck. Ha en vattenkran öppen när du fyller luft.
Tack för svaret.
En wellmate pentair (HP serien) verkar inte ha en membran. Se bild i mitt andra inlägg. Det förklarar också varför jag inte kan hitta dem på nätet.
På följande länk : "Wellmate hydrofor 150L med stigarrör - Billiga-Vattenfilter.com står det:

"Tanken innehåller inget membran som behöver bytas ut. Vattnet har kontakt med luften så att gaser som finns i vattnet kan fällas ut.
Mellan hydroforen och pumpen monteras en luftinjektor som med hjälp av den, i tanken, inbyggda flottören säkerställer att optimal luftmängd alltid finns i tanken. "

Jag trodde att jag visste hur det fungerar, men nu är jag förvirrad :)

Jag kan fylla en hink med vatten och så går pumpen inte på. Jag ska nu räkna exakt hur många liter jag kan ta utan att pumpen börjar igen. Återkommer om en stund.

Update 11:16: Jag kan ta ut 5,5 liter, sedan slår pumpen på (även om trycket fortfarande är acceptabelt tycker jag?)
:( Så vad betyder det?
 
Redigerat:
Det jag skrev baserades på antagandet att det var en hydropress. Om det var fel så är det en annan metodik. Fungerar luftinjektorn? Att som du är inne på kolla hur mycket vatten du kan tappa innan pumpen startar är en bra idé. Om du har rätt luftmängd i den så kanske det är tryckströmbrytaren som strular i alla fall. Men det skulle också kunna vara en förträngning i röret till tryckströmbrytaren.
 
  • Gilla
Henric_wf
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det jag skrev baserades på antagandet att det var en hydropress. Om det var fel så är det en annan metodik. Fungerar luftinjektorn? Att som du är inne på kolla hur mycket vatten du kan tappa innan pumpen startar är en bra idé. Om du har rätt luftmängd i den så kanske det är tryckströmbrytaren som strular i alla fall. Men det skulle också kunna vara en förträngning i röret till tryckströmbrytaren.
Det var jag som skrev att det var en hydropress, men det är det alltså inte.
Eftersom jag inte behövde fylla på den då och då trodde jag att det var en hydropress, men det var fel tänkt av mig.

Hur vet jag om luftinjektorn fungerar? Ska jag kunna höra något ljud från den?
Kanske kan jag testa att vrida på inställningsknappen för att se om det blir en skillnad?

Tror du också att det här "bankande ljudet" är resultatet av att pumpen slår på och av? Det är nog inte bra för pumpen i så fall.. Den kanske även lider av detta... :/

Hade varit bra om jag på något sätt kan utesluta vad som är sönder, utan att köpa delar på nytt...
 
A Avemo skrev:
Det jag skrev baserades på antagandet att det var en hydropress. Om det var fel så är det en annan metodik. Fungerar luftinjektorn? Att som du är inne på kolla hur mycket vatten du kan tappa innan pumpen startar är en bra idé. Om du har rätt luftmängd i den så kanske det är tryckströmbrytaren som strular i alla fall. Men det skulle också kunna vara en förträngning i röret till tryckströmbrytaren.
luftinjektorn verkar ha med det hela att göra! Tack för att hjälpa Jag har ändrat inställningen på den och nu har det slutat med bankandet.
Den stod innan på +- 55 och nu står den på 90% (och 90= closed???).

Och hur ska jag tolka ordet closed? Eftersom den släpper igenom vatten, verkar den inte stänga av vattnet i alla fall...Kanske luftingången är closed då? Men hur antalet bubblor i vattnet ställa till det så otroligt mycket undrar jag nu...

Kan du eller någon annan förklara hur bankandet uppstår på grund av en luftinjektor? Kanske går det att rensa den? Annars behöver jag nog byta ut den känns det som. (Jag läste någon annanstans att man behöver rensa dem då och då och det har jag aldrig gjort)

GetAttachmentThumbnail
 

Bästa svaret

Slagen är helt klart tryckströmbrytaren som slår till och från ett flertal gånger. Och det är inte bra för vare sig pumpen eller tryckströmbrytaren. Det kan vara därför som motorskyddet löst ut.

Jag har aldrig sett en sådan hydrofor som din i verkligheten. Men som jag förstått funktionen finns en luftinjektor som fyller på luft så fort det strömmar vatten. När vattennivån sjunker under en viss nivå så släpps luft ut. Därmed hålls luftmängden ungefär konstant. Det snabba slåendet borde bero på antingen för lite luft eller något fel med tryckströmbrytaren.
 
A Avemo skrev:
Slagen är helt klart tryckströmbrytaren som slår till och från ett flertal gånger. Och det är inte bra för vare sig pumpen eller tryckströmbrytaren. Det kan vara därför som motorskyddet löst ut.

Jag har aldrig sett en sådan hydrofor som din i verkligheten. Men som jag förstått funktionen finns en luftinjektor som fyller på luft så fort det strömmar vatten. När vattennivån sjunker under en viss nivå så släpps luft ut. Därmed hålls luftmängden ungefär konstant. Det snabba slåendet borde bero på antingen för lite luft eller något fel med tryckströmbrytaren.
Jag förmodar att du redan fixat problemet.
Men jag lägger till detta om någon annan läser och kan bli hjälpt av det.
Vi hade liknande problem och det visade sig att pumpen slog av och på ideligen.
Lösningen var att det var förlite luft i tanken så trycket sjönk väldigt snabbt och pumpen slog på nästan omedelbart.
Jag stängde av pumpen och tömde tanken på vatten genom kranen i botten.
Det kom även ut en del rost eftersom vi har en hel del järn i vattnet.
När tanken var tom så stängde jag kranen i botten och lät pumpen fylla på nytt vatten tills tryckvakten slog av pumpen.

En annan gång hade vi en läcka på vattenledningen under huset.
Trycket sjönk i tanken och pumpen jobbade tills jordfelsbrytaren slog av.
Vi startade brytaren igen och fyllde tanken sen läckte det ut och brytaren slog ifrån igen.
Som tur var så var det enkelt att hitta läckan och åtgärda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.