Hej
Jag har ritningar på mitt hus på papper. Men jag skulle vilja ha de digitaliserade, för att kunna göra ändringar i dom till nya bygglov.
Hur hade ni gjort ?
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
Gå upp på kommunhuset med en fika så scannar dom ritningen, din eller originalet i arkivet till PDF fil eller valfritt format.
Glöm inte att tag med ett tömt USB-minne på 16-32 Gb
 
Skillnad på att scanna in till rasterbild eller pdf, och på att vektorisera ritningarna, som är det jag antar att du egentligen vill.
Isåfall går det antagligen snabbare att använda pappersritningarna som förlaga och rita upp nya digitalt i något ritprogram.
 
  • Gilla
Discen och 1 till
  • Laddar…
Jag ritade vårt uterum i 3D CAD program med alla limträbalkar och betong golvet, samt lade till befintligt hus som 3D block utan detaljer.

Dessutom fick jag en papper kopia av originalet från 1960 ( kommunen har en A1 kopieringsmaskin) och på den skev jag in alla tillägg i ritningshuvudet samt en ritning av uterummet i rätt skala som jag skrev ut på min laserskrivare.
Denna ritning rev jag ut för att få suddiga kanter och limmade fast på A1 kopian, åkte ner till kommunen och dom granskade att alla var rätt innan dom gjorde 2 kopior en till arkivet och en till mig. Naturligtvis hade jag A4 CAD-ritningar i alla vyerna med som också arkiverades.
 
På jobbet gör jag väl egentligen på 2 sätt. Antingen ritar över befintligt på scannade kopia eller ritar om den. Föredrar att rita om det men nån ska betala med
 
  • Gilla
Discen och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Skillnad på att scanna in till rasterbild eller pdf, och på att vektorisera ritningarna, som är det jag antar att du egentligen vill.
Isåfall går det antagligen snabbare att använda pappersritningarna som förlaga och rita upp nya digitalt i något ritprogram.
B b8q skrev:
Skillnad på att scanna in till rasterbild eller pdf, och på att vektorisera ritningarna, som är det jag antar att du egentligen vill.
Isåfall går det antagligen snabbare att använda pappersritningarna som förlaga och rita upp nya digitalt
Ja vektoriserade vill jag ha dom, de blir ju lite enklare att jobba med då, har ju fått dom från kommunen in scannade eftersom de har bara de digitalt idag. Blir väl enklast att rita upp nya efter hur de är idag.
 
V Vardon skrev:
På jobbet gör jag väl egentligen på 2 sätt. Antingen ritar över befintligt på scannade kopia eller ritar om den. Föredrar att rita om det men nån ska betala med
Enklast för mig är väl att rita över de befintliga.
 
Någon som kan tipsa om program att använda för att rita av ritningar så de blir vektoriserade? Jag har redan PDF-kopior på alla dokument kommunen har.

Jag använder Adobe Illustrator en del i jobbet så spontant känns det som den enkla vägen, att rita av med det. Men det finns kanske program mer gjort för att hantera och göra ritningar med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.