hur göra? Det är alltså betongväggar idag o en vägg är mot yttervägg. De andra mot innerväggar. Ska man då tätskikta allt? Har hört annat om mot yttervägg. Och räcker det med att lägga klinkers direkt mot nuvarande betonggolv eller ska man bygga upp med gipsskivor först osv?
Ska man sätta platon mot ytterväggen där o golvet eller vad?
Funderar även på värmegolv under klinkersen o behöver lite råd om det.
 
I en tvättstuga i en källare borde det väl rimligtvis räcka med tätskikt i golvet, om ens där. Kommer du att ha golvbrunn i tvättstugan? I så fall är det väl kanske bra med fall mot den och tätskikt. En tvättstuga borde väl vara ungefär som ett kök i krav på täthet?

Och gips i golvet verkar väl jättekonstigt. Ska du ha värme så gjuter man väl in den i golvspackel eller något motsvarande. Men tänk på att du eldar mycket för maskarna om golvet inte är isolerat under i så fall.
 
Håller med pinebar. SKippa för guds skull gipsen, det är en dum idé att tillföra organiskt material i ett källargolv, särskilt om man tänker ha tätskikt över. Om det bara är tvättstuga så hade jag skippat täskikt helt, och satt keramiken direkt på betongen.

Ska du ha golvvärme bör du däremot bila upp, isolera och gjuta ny platta. Då bör du ha tätskikt på golvet.
 
Varför bör man ha tätskikt på golvet i en tvättstuga om man har isolerat under och har golvvärme? Det lilla vatten som kommer ut där borde väl torka upp ännu bättre med golvvärme?
 
För att enligt branschreglerna (BBV) ska man ha tätskikt även i tvättstuga, om inte underlaget har direkt markkontakt. Och det har det ju inte längre om man isolerar.
 
Fast då tycker ju jag att man stänger in eventuell fukt i betongen mellan cellplasten och tätskiktet. Var ska den ta vägen? Inte lär den väl dunsta neråt genom cellplasten?

Vi har sulor på vårt hus som har direkt markkontakt (eftersom de är gamla) och sedan har vi isolerat utanpå dem med Isodrän och under golvet med cellplast. Är det verkligen vettigt att tätskikta ett tvättstugegolv i det läget? Jag skulle mycket hellre ha det öppet och veta att eveentuell fukt nerifrån kan dunsta uppåt. (I duschen och bastun har vi tänkt sätta tätskikt på golvet. Där blir det ju betydligt blötare uppifrån och är ganska små ytor.)
 
Lite kan det torka neråt om marken inte är för blöt under, cellplasten är inte diffusionstät, men annars gör fukten ingen skada om den finns kvar i betongen. Detta är ju i princip samma sak som när man bygger tvättstuga eller badrum i en nybyggd villa med platta på mark.

Jag tycker dock också att det är onödigt i normalfallet, men upplyser bara om vad branschreglerna säger, och de tycker jag att man ska följa.
 
golv så det var väl det som var min tanke med värmegolv. Kanske väl kallt att stå på kallt klinkersgolv?
 
så här tänker jag.
Som det är idag är det ju en betongplatta i källarplanet. Ville ha lite varmare golv än kallt klinkersgolv därför var min tanke att ha värmegolv ev. då i form av el värmeslingor. Då borde man väl slippa bila upp,eller? Men om jag förstått er rätt så behöver eller ska man inte tätskikta golvet?
JA det kommer finnas golvbrunn i tvättstugan. Jag vill även ha kakel på väggarna. Samma där en vägg är alltså mot yttervägg de andra väggarna är ju inner/mellanväggar.
Ska man tätskikta de väggarna eller inte?
 
Om det är oisolerat under så kommer det gå åt en förfärlig massa energi för att hålla golvet varmt. Du bör absolut bila upp och isolera. Väggarna behöver du inte tätskikta överhuvudtaget om det är tvättstuga, än mindre om det är i källare.
 
menar du att man ska bila upp hela plattans tjocklek den delen då? Och innebär det att man då först lägger isolering o sen värmegolvet o gjuter på det?
Påverkar inte detta hållfastheten i huset på nåt sätt om hela golvet bilas upp?
Hur pass tjock isolering måste läggas? Tänkte om man ville slippa uppbilningen så man kunde lägga det på befintligt golv som finns idag o sen värmegolv där då?
 
Jepp, man bilar bort hela plattan, gräver eventuellt ur lite, lägger cellplast, golvvärmeslangar och gjuter sedan. Ska man ha elslingor läggs dessa med fördel ytligt, i ett lager flytspackel ovanpå betongen. En tjocklek på isoleirngen på minst 100 mm behövs nog, men gärna 200 eller mer om det finns plats. Husets konstruktion påverkas inte om man bilar bort golvet i källaren.

Det går att lägga detta ovanpå befintligt golv, men räkna med att takhöjden sänks med minst 200 mm i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.