Vi har precis fått installerat en Gustavsberg Epic köksblandare. Jag tycker det verkar som om varmt och kallt har bytt plats, även om den är inkopplad riktigt. Så frågan är om det ska vara så eller om det är fel på denna kranen? Ska varmt vara när spaken pekar uppåt (man vrider medurs) eller framåt (moturs)? Vi förstår heller inte helt hur man ska tolka indikeringen för varmt och kallt. Ska man tolka det som att man ska vrida medurs för att få kallt för att blått är ”åt det hållet”, eller ska man vrida moturs för att få kallt för att man då vrider åt det hållet som blått ”pekar”.
 
  • Kromad köksblandare med rött och blått märke på handtag, monterad vid rostfri diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Krilleman
Varmt välkommen till forumet @Jimbom !!! (y)

Du ska få varmt vatten när du drar handtaget åt det röda hållet och kallt vatten när du för hantaget mot det blåa hållet (mot väggen till).

Är det inte så är det felkopplat. Enklaste lösningen är att skifta anslutningsslangarna undertill.

Men detta märker man ju när man provspolar vid installationstillfället.

Har ett företag installerat denna blandare?
Om ja, be dom komma och korrigera kostnadsfritt, det är deras uppgift att koppla rätt på första försöket!
 
  • Gilla
Jimbom
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Varmt välkommen till forumet @Jimbom !!! (y)

Du ska få varmt vatten när du drar handtaget åt det röda hållet och kallt vatten när du för hantaget mot det blåa hållet (mot väggen till).

Är det inte så är det felkopplat. Enklaste lösningen är att skifta anslutningsslangarna undertill.

Men detta märker man ju när man provspolar vid installationstillfället.

Har ett företag installerat denna blandare?
Om ja, be dom komma och korrigera kostnadsfritt, det är deras uppgift att koppla rätt på första försöket!
Tack @Krilleman. Då fungerar den som den ska. Alla andra liknande jag sett har varit tvärt om, med varmt mot väggen, så detta kändes ovant. Men då är det väl bara att vänja sig med att denna fungerar tvärtom :)
 
  • Gilla
t230victor
  • Laddar…
I och med att märkningen kan tolkas olika så skulle jag känna mig helt nöjd med hur det blev, bara att man vänjer sig hur det är.

I en av mina fastigheter så är varmvattenkranen til vänster i själva verket kallvatten och tvärtom - jag tänker inte ens på detta längre, går på automatik :)
 
  • Gilla
Jimbom
  • Laddar…
Krilleman
Är du osäker så kan du ju alltid känna dig fram på anslutningsslangarna under diskbänken.

Enligt monteringsanvisningen här:
https://www.gustavsberg.com/se/prod...-epic-hog-pip-krom-med-diskmaskinsavstangning
Så ska den vänstra anslutningsslangen vara varm och den högra vara kall. (Precis som standard på alla blandare)

Observera att slangarna kan vara skiftade beroende på hur dom kommer fram från vägg/golv. Men upp i blandaren är det som gäller.

Illustration av installation av köksblandare med markerade varma och kalla anslutningsslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jimbom
  • Laddar…
Ofta sitter det dessutom en färgmärkning på slangarna.
 
  • Gilla
Jimbom
  • Laddar…
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Ofta sitter det dessutom en färgmärkning på slangarna.
Ja det gör det ofta, men är så fallet med GBG?
Inte helt hundra på den frågan.

Sen var det en bra stund sen jag använde GBG-blandare. På det jobbet jag är på just nu är det uteslutande Oras i bygghandlingen...

 
  • Gilla
Jimbom
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Är du osäker så kan du ju alltid känna dig fram på anslutningsslangarna under diskbänken.

Enligt monteringsanvisningen här:
[länk]
Så ska den vänstra anslutningsslangen vara varm och den högra vara kall. (Precis som standard på alla blandare)

Observera att slangarna kan vara skiftade beroende på hur dom kommer fram från vägg/golv. Men upp i blandaren är det som gäller.

[bild]
Tack, det verkar som om den vänstra är varm, även om det är lite svårt att se vilken som faktiskt är till vänster och höger då slangarna går ni i ett plaströr i slutet. Men den varma också är markerad med rött och den kalla med blått, så jag räknar med att detta är korrekt. Märkningen på kranen är nog också korrekt, även om den för mig känns lite tvetydig. Så det är nog som sagt bara att vänja sig!
 
Krilleman
Jimbom Jimbom skrev:
Men den varma också är markerad med rött och den kalla med blått, så jag räknar med att detta är korrekt. Märkningen på kranen är nog också korrekt, även om den för mig känns lite tvetydig. Så det är nog som sagt bara att vänja sig!
Svar på tal i verkligheten! (y)(y):cool::cool:
 
  • Gilla
Jimbom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.