Hej!
Jag har ett problem med att dagvattenledningen som startar nära huset c:a 30 cm ner i marken har ett stopp i sig.
Stoppet är ungefär 6 meter från startpunkten. Har kollat med en avroppsrensarvajer.
Alltså när det regnar kraftigt så svämmar det över på marken vid huset/denna knytpunkt och leds inte bort., Vattnet som svämmar över kommer alltså från husets alla stuprör och har samlats ihop nere i marken i ett utmärkt 'ihopbakningssystem' förutom stoppet några meter bort. Systemet har fungerat många år men nu är det stopp. Jag vet inte ens vart vattnet skulle ta vägen slutligen (om stoppet inte fanns) Kanske till en stenkista som nu är igenproppad.
Jag har tagit proffesionell hjälp och haft en slambil som testat att suga upp men det var en för kraftig propp för att det skulle lyckas. Jag har ingen ritning över denna dagvattenledning och inte heller kommunen som jag varit i kontakt med.
Jag vill gräva fram stoppet och reparera och ta tillvara på vattnet så att jag kan använda det till bevattning. Vill hellre samla ihop det där nere i marken isf att göra nya anordningar vid stuprören. Ihopsamlingssystemet av vattnet finns ju redan! Och huset ligger på en kulle så om jag hittar änden av röret /stället där röret är igenproppat så skulle jag kunna leda ner vattnet till en cistern (Om jag bara kunde få fatt på den arma ledningen som proppat igen)

Men nu tillsjälva frågan
Men det är svårt att hitta var jag ska gräva. Jag kan inte börja från startpunkten (nära huset) för just där är det
asfalt och jag vill ogärna börja bryta upp asfalten.
Jag har grävt där jag tycker det borde komma fram om röret hade varit rakt men utan resultat.
Och det kan ju vara djupt också.
Det är jättejobbigt att gräva för det är hårt och fullt av rätt stora stenar. Tänker nu att man kanske kan placera något som låter längst fram på avloppsrensarvajern och tejpa fast det med silvertejp och sedan trä fram det till stoppet och försöka lyssna var ljudet är som starkast. Verkar ändå svårt eftersom ljud fortplantas i marken.
Men har ni någon idé hur man skulle kunna göra? Bra pryl som ger ifrån sig ljud och som inte är stor? Kom på nu att när man söker efter personer i laviner så kan man ju ha en reflektor och detektor men det kanske finns något liknande. Kanske detektorn är väldigt dyr. Något annat som funkar snarlikt kanske finns. Förslag?
 
Redigerat:
Du kan använda en kabelsökare och sändare/kabel i röret.
 
D Daniel 109 skrev:
Du kan använda en kabelsökare och sändare/kabel i röret.
D Daniel 109 skrev:
Du kan använda en kabelsökare och sändare/kabel i röret.
D Daniel 109 skrev:
Du kan använda en kabelsökare och sändare/kabel i röret.
Aha, köper man det på Kjell och company kanske?
 
Du kan hyra på en hyrfirma. Eller så kan en rörfirma komma och hjälpa dig att märka ut.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan hyra på en hyrfirma. Eller så kan en rörfirma komma och hjälpa dig att märka ut.
OK, men hur ser en sådan pryl ut. Har du exempel på något märke. Det är rätt dyrt va om man ska köpa själv?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du behöver dessa:

[länk]


[länk]
Ja, då är det hyra som gäller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.