Hej!

Jag ska byta ut mins fönster på villan, 15st, och 2 altandörrar. Jag har nu fått exakt samma pris från Morups och Elitfönster på plats. Det blir träfönster med alu på utsidan. Frågan jag ställer till er är vilken av dem jag ska välja. Är kvaliteten bättre för något av fönstren eller spelar det mindre roll? Jag vet att Morups har bättre U-värde (0,85 mot 1,1). Kan det vara en avgörande faktor? Villan är från 1979.

mvh,
Pelle
 
Krilleman
Hej och varmt välkommen till forumet @Skollta !!!

Jag har precis bytt alla mina fönster till Elitfönster AFH (Trä med alu-utsida). Jag var riktigt nöjd med allt, både kvaliteten och finishen, men även min plåtslagare var supernöjd med enkelheten i att fästa plåten på utsidan runt om. (y)(y)

Köpte dom hos lokal XL-bygg handlare. Blev billigare än att handla dessa online!

Jag kan inte uttala mig något om Morups dock.
 
Om du avser att köpa med montage kan det ju vara klokt att välja leverantören med bäst montörer på din ort.
 
Krilleman
Tillägg är ju att jag gjorde det själv i privat regi. Bara plåt köpte jag.
 
H
Skollta Skollta skrev:
Hej!

Jag ska byta ut mins fönster på villan, 15st, och 2 altandörrar. Jag har nu fått exakt samma pris från Morups och Elitfönster på plats. Det blir träfönster med alu på utsidan. Frågan jag ställer till er är vilken av dem jag ska välja. Är kvaliteten bättre för något av fönstren eller spelar det mindre roll? Jag vet att Morups har bättre U-värde (0,85 mot 1,1). Kan det vara en avgörande faktor? Villan är från 1979.

mvh,
Pelle
Elit, aluminium.
 
Krilleman
H HEM2121 skrev:
Elit, aluminium.
Backa gärna upp ditt påstående med givande kommentarer eller annan info om varför!
 
Vi körde Morups alu-beklädda fönster. Funkat mycket bra, fint u-värde, varmkant eller vad det heter, samt mycket bra glas, AGC "anti-fog" vilket gör att man inte får någon kondens på vare sig insida eller utsida. Även en märkbart god effekt mot solinstrålning på sommaren, bokstavligen som natt & dag jfr våra gamla kopplade tvåglas 70-talsfönster - rum som var typ bastu under värmeböljorna är numera normaltempererade.

Nackdel av de belagda glasen är att det blir en smula mörkare jfr vanliga klarglas men tycker inte det spelar roll.
 
H
Krilleman Krilleman skrev:
Backa gärna upp ditt påstående med givande kommentarer eller annan info om varför!
Stabila, kvalitet, ljuddämpande och prisvärda. Läste på mycket om olika fönster, omdömen, olika tester osv innan vi bytte fönster
 
Tack för alla kommentarer!

Det verkar som att det antagligen blir bra oavsett vilket fönster jag väljer.

Vi har ett rum som det blir som en bastu i på sommaren precis som Harald skriver. Kanske är dt värt att skaffa ett fönster med solskydd där. Jag visste inte att Morups hade det. Dock vet jag att Elit har sådana.

Jag ska även göra som fribygg skriver dvs. kolla upp montörerna. Jag kan nämna att jag bor i Västerås om någon kommer därifrån och har erfarenhet av montörerna där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.