Hej!

Jag bor i en bostadsrätt i en gammal byggnad som gjordes om till lägenheter 2002.
Jag har tele/data-uttagsdosor i flera olika rum. Varje uttagsdosa har 2 uttag där nätverkskablar passar. Dock är bara vänstra uttaget i varje dosa anslutet med sladdar från väggen. Båda uttagen är omärkta.
Huset är sedan flera år tillbaka anslutet till stadsnätet för bredband. I ett av rummens dosa är det högra uttaget anslutet till stadsnätet och märkt med stadsnätets ID för min lägenhet.
Det vänstra uttaget är också anslutet med sladdar i väggen, men inte till stadsnätet.

I hallen har vi en korskopplingsplint (eller vad det heter, se bild). Denna vill jag ta bort.

Min fråga är, kan man anta att denna har att göra med de olika uttagen, och att man kanske hade nån form av ADSL eller liknande förut i varje rum? Och att man kan ta bort korskopplingsplinten och klippa sladdarna utan att något påverkas eftersom vi numera har stadsnätet?

Kan man på nåt sätt testa/verifiera det hela?
 
  • Ett öppet elskåp med flera numrerade kopplingsplintar och okopplade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KLIPP INGA SLADDAR.

Uttaget ser ut att vara kopplat för telefoni. Om du absolut vill ta bort det så tvinna ihop kabeln och peta försiktigt in den och spackla över. Nu är processen i teorin reversibel när du kommer på att du vill ha ett till nätverksuttag av någon anledning. Det är mycket möjligt att det går att få fram fler uttag om man kopplar lite kreativt.
 
Har det varit ett kontor tidigare så är det troligen tele bakom en växel det var draget för. Klart vanligt med 8 pol då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.