Håller på att renovera lite på landet. Gammalt fritidshus med el indragen på 60-talet, kuloledningar med metallskärmning och utanpåliggande dragning, klamrad. Kommer dra om en del el till väggurtag och tänkte då lägga ledningar bakom sockellister för horisontell dragning (mellan nederdel av pärlspontpanel och golv). Är det en tillåten dragning och är det ok med EKRK kabel för det (2x1,5 kvmm)? Väggurtag kommer sitta en bit ovanför sockel med kabeldragning klamrad och synlig ner till so keln.
 
EKRK ska vara synlig. Man får gå rakt igenom en vägg med den, och den får tapetseras/målas över, men inte gömmas bakom en list. Använd EXLQ istället vilken fungerar lika bra och får förläggas dolt. Den finns nog inte som 2x1.5 mm² utan det får blir 3G1.5. Skyddsledaren och biledaren kan du lägga åt sidan. De kan komma till pass om ni i framtiden skyddsjordar rummet. Beroende på hur mycket du renoverar kanske det är lika bra att ta det steget, till skyddsjordade uttag.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
EKRK ska vara synlig. Man får gå rakt igenom en vägg med den, och den får tapetseras/målas över, men inte gömmas bakom en list. Använd EXLQ istället vilken fungerar lika bra och får förläggas dolt. Den finns nog inte som 2x1.5 mm² utan det får blir 3G1.5. Skyddsledaren och biledaren kan du lägga åt sidan. De kan komma till pass om ni i framtiden skyddsjordar rummet. Beroende på hur mycket du renoverar kanske det är lika bra att ta det steget, till skyddsjordade uttag.
Oki, tack för svar! Skyddsjordning inte aktuellt, skulle innebära omdragning av el i större delen av huset. Nu är det bara ett rum som görs.

Vad är skillnaden EKRK och EXLQ..?
 
R richardke skrev:
Oki, tack för svar! Skyddsjordning inte aktuellt, skulle innebära omdragning av el i större delen av huset. Nu är det bara ett rum som görs.

Vad är skillnaden EKRK och EXLQ..?
Om jag får gissa så har EXLQ en biledare som gör att om man skulle spika i kabeln så går jordfelsbrytaren. Men om man bara viker undan skyddsledaren och biledaren så är det nog bara akademiska regler kvar.
 
EXLQ är helt enkelt modernare med PEX och halogenfri plast istället för PVC. Den har nästan samma uppbyggnad som EKRK, men har kraftigare isolering som tillåter den att användas typ överallt (EXLQ kan bättre jämföras med den gamla EKLK). Trots det tror jag diametern skiljer med mindre än 1 mm vilket gör att den passar som ersättare till EKRK inomhus i bostäder.

EXLQ har (som med lite äldre EKRK) en biledare för att skyddsjorda aluminiummanteln. Den ska du som sagt inte ansluta i ditt torra ojordade rum.

EXLQ har dock ingen utfyllnad mellan ledarna som EKRK så den kan bli lite platt i böjarna om man är oförsiktig. Men nu skulle du gömma den bakom en golvlist.

Och det i sig kan diskuteras. Det är ovanligt att man gömmer kablar bakom golvlisten, men det är också ovanligt att man sätter en spik där för att hänga upp en tavla. Så det är bra om det framgår att det finns en kabel där bakom. Det kan vara tillräckligt att den sticker upp här och där för att ansluta till ett uttag.
 
R richardke skrev:
Håller på att renovera lite på landet. Gammalt fritidshus med el indragen på 60-talet, kuloledningar med metallskärmning och utanpåliggande dragning, klamrad. Kommer dra om en del el till väggurtag och tänkte då lägga ledningar bakom sockellister för horisontell dragning (mellan nederdel av pärlspontpanel och golv). Är det en tillåten dragning och är det ok med EKRK kabel för det (2x1,5 kvmm)? Väggurtag kommer sitta en bit ovanför sockel med kabeldragning klamrad och synlig ner till so keln.
Ett tips är att spackla spackla och måla in kulon mot listen så syns den knappt och det är i alla fall bättre än att bygga in något bakom listen.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ett tips är att spackla spackla och måla in kulon mot listen så syns den knappt och det är i alla fall bättre än att bygga in något bakom listen.
Jag tackar för tips och svar! Kommer att EXLQ och lägga bakom sockel, längst ner mot golvet. Risken att nån hänger tavla där bör vara liten.. kommer gå upp ledningar till urtag från sockeln också så tror det är svårt missa att det ligger ledning därunder.
 
Risken är väl inte obefintlig att man spikar i kabeln när man sätter tilbaka listen. Det hade garanterat hänt mig.
 
M -MH- skrev:
Risken är väl inte obefintlig att man spikar i kabeln när man sätter tilbaka listen. Det hade garanterat hänt mig.
Nja, den risken är nog ganska minimal. Jag skruvar! Och kabeln kommer ligga i den ränna som bildas mellan golv och nederdel av bröstpanel (lämnar 15 mm mellan panel och golv som bildar kanal bakom sockel där kabeln kommer ligga)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.