Hej,
Till hösten kommer tomterna som vi är intresserade av att släppas till tomtkön i kommunen. Vi har redan nu börjat fundera på vilken tomt vi ska välja som första handsval.

Vilken tomt hade ni valt? Och ni får gärna berätta varför just den tomten.

Det speciella med detta område är att bostads entreérna måste vara vända in mot gården... detta är utritat på illustrationen, men vet inte varför det på vissa tomter är ritat annorlunda.

Uppåt på illustrationerna är norr.
 
  • illustration (kopia).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • illustration2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I mitt tycke så skulle jag nog klara mig helt från att bo där, men så är jag lite eremit...

Tomterna 11, 12, 15, 16 & 18 tror jag kommer gå först.
 
Jag skulle välja 21:an, minst exponering mot gatan och stor äng bakom huset...
 
Jag håller med Swetrot...

Jag skulle vilja bo så nära vändplatserna som möjligt för att slippa ev. trafik. Nära ängsmarkerna är ju också trevligt om de nu inte kommer att bebyggas i framtiden. Jag skulle kolla upp det med kommunen.

Sedan beror det ju lite på hur man prioriterar. Har man barn så skulle jag uppskatta att vara nära boll/lek området (tomt 1,2,7,8,9,10 samt ev. 13). Tomt 10 är den bästa för det tycker jag.
 
tomt 1 kanske
 
  • Gilla
Kvackatore
  • Laddar…
7 eller 8 säger jag. Ibland kan det vara lite tråkigt med en tranformatorstation aldeles utanför huste, ofta låter det en hel del om dem. I framtiden riskerar man att diskussionen om ev. hälsoeffekter av elfält osv kan skrämma folk från att köpa aldeles vid en transformator.

1 och 2 är inte så tokiga heller, men det beror lite på vad vägen där går till mer. Att bo vod en lokalgata som bara servar ett 10 tal hus är inte så farligt.
 
7 eller 8 tror jag
 
Vet du varför man måste ha entrén vänd från gatan? Det verkar helskumt tycker jag... I andra områden brukar man ju istället inte få göra så :surprised:.

Hur ser området ut nu? Åker/äng/skog? Kuperat? Är tomterna utmärkta? Jag tror att bästa sättet att bilda sig en uppfattning är att kliva runt på området och känna efter helt enkelt. Ta med fikakorg och fika en dag på varje tomt ;).
 
10:an tror jag. Trevligt med uteplats mot sol och kvällsol. Samt vetter mot ängsmark. Lite trafik med återvändagata? Förutsättningen är att bo/lek planeras trevligt.
 
Ella skrev:
Vet du varför man måste ha entrén vänd från gatan? Det verkar helskumt tycker jag... I andra områden brukar man ju istället inte få göra så :surprised:.

Hur ser området ut nu? Åker/äng/skog? Kuperat? Är tomterna utmärkta? Jag tror att bästa sättet att bilda sig en uppfattning är att kliva runt på området och känna efter helt enkelt. Ta med fikakorg och fika en dag på varje tomt ;).
Man måste ha entrén vänd mot gården för att dom vill att området ska efterlikna den befintliga bebyggelsen och att gåden ska bilda så kallade gårdstun. Huset måste även vara målat i rött! Har frågat kommunen varför å dom säger att det är för att man ska hålla ihop området när man bygger bland äldre bebyggelse.

Omårdet är ängsmark idag och ganska slätt. Tomterna är inte utmärkta ännu... men hoppas att dom gör det snart så är det lättare å få en bild över området.
 
Hestia skrev:
10:an tror jag. Trevligt med uteplats mot sol och kvällsol. Samt vetter mot ängsmark. Lite trafik med återvändagata? Förutsättningen är att bo/lek planeras trevligt.
Jo det är en återvändsgata vid den tomten. Tyvärr så vet man ju inte hur boll och lek ska planeras, kanske man kan höra med kommunen vad dom planerat där. Men har varit lite emot att välja en tomt nära där då jag kan tänka mig att det blir mycke skrik å stojigt där. Är ju ändå inte speciellt långt till lekplatsen från nån av tomterna.

Den tomt som vi fastnat för är nr 21. Eftersom att där behöver inte huset placeras vid gatan och så vätter den mot ängsmark. Tycker det är svårt att hitta hus med en bra planlösning då dom ska placeras med baksidan mot gatan... man vill ju inte ha ett skyltfönster mot gatan så alla ser in!!

Har hitta en planlösning från Myresjöhus som jag gillar om man skulle placera huset mot gatan... det heter Oktav. Men man måste modifiera det eftersom att vi ska ha ett hus som max får ha en byggnadshöjd på 4,5 m å så ska det vara träfasad. Inte alls i funkisstil heller utan mer i äldre stil... fast ändå modernt :) Även själva planlösningen måste modifieras lite men själva grunden gillar jag.
 
Fördelen med att bo nära lekplatsen är att barnen redan när de är väldigt små kan vara där medan ni lagar middag osv, framförallt om man kan lägga köket med utsikt över lekplatsen. har själv vuxit upp i en sådan miljö.

lekplatsen blir en naturlig del av barnens miljö. Att bli störd av en lekplats hör till pensionärsegenskaperna.

Att ha en allmäning angränsande till tomten är trevligt, men ger en klart ökad risk för inbrott. En sida av huset där en tjuv kan närma sig huste utan att bli observerad, och lite beroende på hur ev. uteplats osv planeras så kan det finnas dörrar där en tjuv kan jobba garanterat ostört.
 
hempularen skrev:
Fördelen med att bo nära lekplatsen är att barnen redan när de är väldigt små kan vara där medan ni lagar middag osv, framförallt om man kan lägga köket med utsikt över lekplatsen. har själv vuxit upp i en sådan miljö.

lekplatsen blir en naturlig del av barnens miljö. Att bli störd av en lekplats hör till pensionärsegenskaperna.

Att ha en allmäning angränsande till tomten är trevligt, men ger en klart ökad risk för inbrott. En sida av huset där en tjuv kan närma sig huste utan att bli observerad, och lite beroende på hur ev. uteplats osv planeras så kan det finnas dörrar där en tjuv kan jobba garanterat ostört.
Det kanske du har helt rätt i att det är skönt å ha nära till lekplatsen när barnen är små... för vi är ju långt i från pensionärer :)
Å så har vi ju inga barn än... så man vet ju inte riktigt hur det är. Tack för åsikterna!
 
Att ha en tomt vid vändplats invid ängsmarken/allmänningen behöver iofs inte innebära att man blir mindre störd...många som bor i området kan ju tycka att det är kanon att gå ut på ängen och spela boll och grilla de där fina helgerna eller kvällarna när man själv slår sig ner på verandan för att i lugn och ro läsa en god bok :)
 
Jag hade &så valt 21:an, under förutsättning att ängen bakom är äng ett tag till. 21:an känns mest privat, vilket jag värdesätter. På 21:an kan man läsa den goda boken på framsidan, om man tillåter lite spännande trädgård i form av träd o buskar. Bilen kan stanna nära gatan.

(Tycker iofs rent generellt bättre om lite kuperade områden)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.