Enligt dina uppgifter i första inlägget är inte extra varmvatten aktiverat, däremot kan man misstänka att någon använt varmvatten nyss då det finns ett underskott 46->50 och den ligger och värmer med 6kw elpatron för att kompensera.

Det kan man göra är att sänka övre delen på pannan ett par grader då den endast värms av elpatron på ecoel, typ 45-48, bara att prova om det räcker för behovet med varmvatten.

På sommaren kör ecoel till 55c vid varje körning på den undre pannan som värms av ecoair så det borde ändå finnas tillräckligt med varmvatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
svare
  • Laddar…
P Plutus skrev:
28 gr. på T1 som är solfångarna, låter lite om det är dagtid och solen lyser, och mycket om det är kväll och solen gått ned? När är fotot taget?
nästan tjänstefel av mig att inte fortsätta fråga dig när du verkar veta vad du pratar om :D

kollade galleriet och nedan är de jag noterad:
4 juni 1500: 55 grader
25 juni 2330: 30 grader
14 augusti 2100: 34 grader
16 augusti 2200: 28 grader noterade enligt mitt första inlägg att en av knapparna blinkar
Idag 1800: 37 grader

Igår sa tidigare ägaren att jag skulle be ngn kolla på trycket för den kanske är låg (se bild)

Sedan märkte jag en till konstig grej, nämligen att min Grundfos Alpha 2 till elpannan är släckt. Den har mig veterligen alltid varit på innan (törs mig säga att jag sett en 9 på displayen) och den tidigare ägaren tyckte det var konstigt också.
 
  • Manometer med temperatur- och tryckavläsning, visar cirka 1 bar och 60 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundfos cirkulationspump och tryckmätare för värmesystem, pumpen avstängd och tryck lägre än normalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
alm82 alm82 skrev:
Enligt dina uppgifter i första inlägget är inte extra varmvatten aktiverat, däremot kan man misstänka att någon använt varmvatten nyss då det finns ett underskott 46->50 och den ligger och värmer med 6kw elpatron för att kompensera.

Det kan man göra är att sänka övre delen på pannan ett par grader då den endast värms av elpatron på ecoel, typ 45-48, bara att prova om det räcker för behovet med varmvatten.

På sommaren kör ecoel till 55c vid varje körning på den undre pannan som värms av ecoair så det borde ändå finnas tillräckligt med varmvatten.
hold the phone - och snälla säg åt mig att göra mer research ;) - menar du att ecoel pannan värms upp av eccoair i nedre pannan enligt den inställning jag har, och då denna inställning är lägre än övre tanken som enbart värms med elpatron så drar jag potentiellt (alltid?) extra förbrukning då vattnet måste värmas upp några extra grader med hjälp av elpatronen i övre tanken?
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Ja, ecoel består av en tvådelad tank. Den stora nedre delen som värms av en 6kw elpatron eller av ecoair om man har en sådan. Den övre elpannan används som spets av varmvatten och den värms endast av elpatron och till viss del spillvärme från nedre delen.

Nyare ctc elpannor har en växelventil och kan växla mellan att värma nedre och övre delen, men inte ecoel.

Varmvattnet tas från en slinga som ligger genom båda delarna av pannan, alltså förvärms vattnet av nedre delen och spetsas till rätt temperatur i den övre.

Vattnet till elementen tas i första hand från den undre pannan genom en shunt som även kan öppna mot den övre delen om värmen inte räcker till från ecoair = värme på elpatron.

På grund av denna konstruktion bör man ställa övre elpannan så lågt som möjligt för att spara el.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Ja, ecoel består av en tvådelad tank. Den stora nedre delen som värms av en 6kw elpatron eller av ecoair om man har en sådan. Den övre elpannan används som spets av varmvatten och den värms endast av elpatron och till viss del spillvärme från nedre delen.

Nyare ctc elpannor har en växelventil och kan växla mellan att värma nedre och övre delen, men inte ecoel.

Varmvattnet tas från en slinga som ligger genom båda delarna av pannan, alltså förvärms vattnet av nedre delen och spetsas till rätt temperatur i den övre.

Vattnet till elementen tas i första hand från den undre pannan genom en shunt som även kan öppna mot den övre delen om värmen inte räcker till från ecoair = värme på elpatron.

På grund av denna konstruktion bör man ställa övre elpannan så lågt som möjligt för att spara el.
Så när det står

Panna: 46 grader (50)
Panna nedre: 50 grader (55)

Så innebär det att vi har 50 grader i tanken som primärt används till vår golvvärme (har inga radiatorer), men systemet jobbar genom ecoair mot 55 grader.

Och att övre pannan som primärt används som spets till nedre tanken för att få upp varmvattnet till rätt temperatur har 46 grader men jobbar mot 50 grader?

Men känns väl konstigt att nedre pannan inte skulle räcka till varmvattnet då inställningen på framledningen är rätt låg (eller?) och att då bör väl inte övre elpatronen kicka in.

Kan ngt ha krånglat med Alpha2 som påverkat ngt? Känns väldigt varmt i pannrummet nu idag faktiskt. Kanske mer än normalt
 
Ja, värden inom parentes är börvärdet som den jobbar mot.

Normalt ligger börvärdet på nedre delen 4c övre framledningstemperaturen som används. På vintern värmer den upp till max 55c grader på nedre delen var 4:e start. På sommaren när inget värmebehov finns värmer den alltid till 55c.
 
Jag har satt börvärdet högt på nedre, lägre på högre och minskat möjligheterna till elspets till 3kw. Men du kan ju enkelt i historiska data se hur mkt kompressorn gått och hur många kWh spets som nyttjats, enkelt att se vad pannan som helhet gjort av med på en dag
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
Jag kan dela med mig av mina inställningar för CTC 610M + i255.
Värmesystemet:
Inställningsmeny för värmesystem med temperaturvärden och driftslägen visas på en digital skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Justeringen (har fastnat i nattsänkningsläge men det är avstängt så jag har inte brytt mig):
Gränssnitt för värmesystem med inställningar, inklusive nattsänkningsläge aktiverat i displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmepumpen:
Inställningsmeny för värmepump med värden för kompressor, max varvtal och temperaturgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av inställningsmenyn för en värmepumpscontroller med parametrar som max rpm, max varm temp, och ljudreducering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elpatronerna:
Inställningsmeny för elpatron på en värmeanläggning med temperaturvärden och justeringsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övre tanken:
Gränssnitt för värmesystem inställningar med värden för "Stopp temp VP °C" 55 och "Start/stopp diff övre °C" 6.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varmvatten:
Skärmbild av värmepumpens användargränssnitt med inställningar för varmvattenprogram: Ekonomi, Normal, Komfort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som grejerna kör nu så är det 60 grader i båda tankarna på sommaren medan vintern kör 55 grader i övre och flytande i nedre med minimum 40 grader. Elpatronerna har bara kört vid uppstarten i början och när högtryckspressostaten en gång löste ut. Annars aldrig. 7-dygn DVUT -9,6 grader där jag bor.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
P Plutus skrev:
28 gr. på T1 som är solfångarna, låter lite om det är dagtid och solen lyser, och mycket om det är kväll och solen gått ned? När är fotot taget?
33 grader klockan 9 idag
5- grader klockan 11 idag

kan det vara så att det är ngt fel så att det inte kyls ner och överförs från solfångarsystemet till ackumulatorn? Kan det ha ngt med trycket på föregående bild att göra?
 
R reez skrev:
Jag har satt börvärdet högt på nedre, lägre på högre och minskat möjligheterna till elspets till 3kw. Men du kan ju enkelt i historiska data se hur mkt kompressorn gått och hur många kWh spets som nyttjats, enkelt att se vad pannan som helhet gjort av med på en dag
inte säker på att jag förstår vad nedan bilder visar
 
  • Display på värmepump med historisk driftinformation, drifttid och elförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-display på värmeanläggning som visar kompressor och drifttidsinfo, med navigationsknappar och en persons tumme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan jämföra med min historiska:
Skärmdump av historisk driftinformation för en värmepump med drifttider, temperaturer och energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som är lite konstigt hos dig är den väldigt korta drifttiden för pumpen i förhållande till totala. Pumpen borde köra mycket mer än så. På vintern kör min pump nästan dygnet runt men min är inverterstyrd medan jag tror du har en onoff.
 
  • Gilla
svare och 1 till
  • Laddar…
Ja det tyder ju på att den gått väldigt mycket på elspets, tittar jag på min har total drifttid 85333 timmar, 1615 kWh elvärme och 9790 timmar kompressortid. Testa med 0 kw på undre elpanna och kanske 1,5 eller 3 kw i övre, temp 40 grader på övre elpanna. Du ska den bara köra spets när det verkligen behövs.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
Vad värmer du poolen med? 550W är väl bara filterpumpen?
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Ja, ecoel består av en tvådelad tank. Den stora nedre delen som värms av en 6kw elpatron eller av ecoair om man har en sådan. Den övre elpannan används som spets av varmvatten och den värms endast av elpatron och till viss del spillvärme från nedre delen.

Nyare ctc elpannor har en växelventil och kan växla mellan att värma nedre och övre delen, men inte ecoel.

Varmvattnet tas från en slinga som ligger genom båda delarna av pannan, alltså förvärms vattnet av nedre delen och spetsas till rätt temperatur i den övre.

Vattnet till elementen tas i första hand från den undre pannan genom en shunt som även kan öppna mot den övre delen om värmen inte räcker till från ecoair = värme på elpatron.

På grund av denna konstruktion bör man ställa övre elpannan så lågt som möjligt för att spara el.
Kan man inte nu på sommaren ens stänga av all form av elpatron?
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
R reez skrev:
Ja det tyder ju på att den gått väldigt mycket på elspets, tittar jag på min har total drifttid 85333 timmar, 1615 kWh elvärme och 9790 timmar kompressortid. Testa med 0 kw på undre elpanna och kanske 1,5 eller 3 kw i övre, temp 40 grader på övre elpanna. Du ska den bara köra spets när det verkligen behövs.
Typ mot legionella nån timme, 2 ggr per vecka.
Annars bör väl vp klara hela behovet nu sommartid
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.