N
Ahopp, dags att slå av huvudströmen även här i SE3 imorgon em :crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
Allan J och 1 till
  • Laddar…
Wow.. Imorgon är det äntligen en dag med humana priser för SE4! Lite dyr peak på morgonen men första gången man kan tvätta mitt på dagen (20-30 öre då). Senaste veckan ligger på snitt 525 öre med avg.. December var 239 öre för hela månaden. Än så länge ligger vi på 318 i Augusti
 
  • Älska
halper
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Wow.. Imorgon är det äntligen en dag med humana priser för SE4! Lite dyr peak på morgonen men första gången man kan tvätta mitt på dagen (20-30 öre då). Senaste veckan ligger på snitt 525 öre med avg.. December var 239 öre för hela månaden. Än så länge ligger vi på 318 i Augusti
Bekymrande för hushållen. Tack vare tibber ligger jag hittils på ett snitt på 38 öre i SE3. Räknar med att det sjunker marginellt till 30 öre. Säljmässigt ligger jag tom 17:e aug på 170 öre i sälj. Med de senaste dagarna tror jag det gått upp till strax över 200 öre.

Det är verkligen bekymrande att de flesta hushållen inte har möjligheter att styra så mycket. Det är stora pengar i slutändan.
 
Imponerande! Tibber även här. Själv ligger vi på 63öre för den köpta elen. Såld el ligger till och med den 18:e på 213öre.
 
Var ser ni medelvärdena under nuvarande månad? Har letat efter det i appen men inte hittat det. En av grejerna jag tänkt fixa till med home assistant.
 
A Anaii skrev:
Var ser ni medelvärdena under nuvarande månad? Har letat efter det i appen men inte hittat det. En av grejerna jag tänkt fixa till med home assistant.
Dividera pris och förbrukning.
 
Riktig facepalm där...
 
  • Haha
  • Älska
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Bekymrande för hushållen. Tack vare tibber ligger jag hittils på ett snitt på 38 öre i SE3. Räknar med att det sjunker marginellt till 30 öre. Säljmässigt ligger jag tom 17:e aug på 170 öre i sälj. Med de senaste dagarna tror jag det gått upp till strax över 200 öre.

Det är verkligen bekymrande att de flesta hushållen inte har möjligheter att styra så mycket. Det är stora pengar i slutändan.
Utan elbilsladdning ligger jag 65 öre under rörligt pris is SE4 och då har jag inte börjat smartstyra VVB riktigt. Inväntar elektriker. Styr den manuellt nu efter bästa förmåga. Med elbilen inräknat ligger jag 253 öre under snitt än så länge.
 
N
:oops::oops::cry:
 
  • Graf som visar högt elpris på 1004 öre per kilowattimme mellan 19:00 och 20:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Ledsen
  • Älska
halper och 2 till
  • Laddar…
N Novisorisk skrev:
:oops::oops::cry:
Va' i hela helvetet...?
 
Det enda positiva med det där är att försäljningspriset blir bra. Men när priset inte ens sjunker på natten till under 2kr/kWh blir man lätt nervös inför vintern.
 
A Anderscurl skrev:
Det enda positiva med det där är att försäljningspriset blir bra. Men när priset inte ens sjunker på natten till under 2kr/kWh blir man lätt nervös inför vintern.
31 augusti stänger ryssarna av gasen helt i 3 dagar säger de. Inte helt omöjligt att kranen inte öppnas igen.

Vill inte vara alarmistisk men det ser inte ljust ut just nu. Kanske man ska binda på dessa höga nivåer trots allt, men det tar emot som tusan.
 
A Anderscurl skrev:
Det enda positiva med det där är att försäljningspriset blir bra. Men när priset inte ens sjunker på natten till under 2kr/kWh blir man lätt nervös inför vintern.
Ha, ha... Nä, inte ens den glädjen fick jag... :sweat:
Skärmdump av en väderprognos som visar molnigt väder och temperaturökning från 13°C till 21°C under en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Novisorisk och 1 till
  • Laddar…
Morgondagens gissning från SMA ger lite hopp iaf.
Solenergiproduktionsprognos för kommande dagar visande förväntad generering i kWh utifrån väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men förhoppningsvis går finska OL3 enligt plan och levererar energi till oss i SE3 innan kylan och mörkret slår till ordentligt.
 
A Anderscurl skrev:
Morgondagens gissning från SMA ger lite hopp iaf.
[bild]
Men förhoppningsvis går finska OL3 enligt plan och levererar energi till oss i SE3 innan kylan och mörkret slår till ordentligt.
Se bara, en funktion jag helt missat... Några kWh ska det ju bli...
Skärmdump av energiförbrukning prognos med förväntad generering på 23.9 kWh och tidslinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.