Hej

Vi ska renovera vårt badrum på ovanvåningen. Idag sitter där ett vattenburet element. Det är ett litet badrum på ca 5 kvm.
Vi står nu i valet och kvalet om vi ska välja vattenburen golvvärme eller elektrisk.
I och med att vi redan har vattenburen värme dit känns som att vi borde utnyttja det och dessutom förhoppningsvis få lägre kostnad för värmen, speciellt med nuvarande elpriser här i skåne.
Elburen golvvärme känns däremot som ett vanligare alternativ i badrum och enklare att sätta in. Fördelen är väl också att den kan utnyttjas året?

Hur har ni tänkt? Har ni några tips och råd?
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
Vattenburen med en elpatron som man kan köra på sommaren. Lite dyrare i installation men man kan välja värmekälla å med elpriserna ni har i söder så tycker jag elgolvvärme bort
 
Fördelen med el är väl att man kan köra den separat under sommaren. Iom att badrummet ligger på andra våningen behövs dessutom väldigt lite golvvärme för att det skall kännas behagligt under vintern.
 
Kan man med elpatron för vattenburen golvärme också...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
V Vector skrev:
Kan man med elpatron för vattenburen golvärme också...
Du menar att man kan fixa detta bara för badrummet? Det visste jag inte
:)
 
V Vector skrev:
Yes, det går å ha bara för badrummet.
[länk]
Vad vinner man egentligen jämfört med billigare elinstallationskostnad :thinking:. Om man totalinstallerar golvvärme kan jag förstå det men nu gäller det, väl, en tilläggsinstallation?
 
Svårare på nya bergvärme mm men förr bruka man ta golvvärme vattenburen från vv-tank för att få golvvärme även på sommaren i badrum.
 
K
Går också att lägga båda, både vatten gv och el gv. En elslinga har ca 1/3 av effekten som elpatronen från LK som det länkades till ovan, dar således mindre ström om du nu vill räkna kronor på elräkningen...
 
Jag håller med kniv ovan, lägg båda så har du en bra grund med det vattenburna och kan öka på med el om du snabbt vill torka upp efter en dusch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.