Vi är på väg att installeras en värmepump. Vi var inne på att borra bergvärme men rörfirman föreslår jordvärme.
Är jordvärme nog effektivt i norra delar av landet.
 
Jordvärme går bra även i norra Sverige men man får lägga lite längre slinga i jorden än om man bor i Skåne.
 
Det beror också på vad det är för jordmån, hur lätt det är att gräva ner slangen och värdet av den mark som blir mer eller mindre oanvändbar för annat än gräsmatta/plantering.
 
useless useless skrev:
Det beror också på vad det är för jordmån, hur lätt det är att gräva ner slangen och värdet av den mark som blir mer eller mindre oanvändbar för annat än gräsmatta/plantering.
Det är just det vi tänkt. Allt vi tänkt bygga ( bastustuga och växthus) måste bestämmas innan.
 
J Josth skrev:
Jordvärme går bra även i norra Sverige men man får lägga lite längre slinga i jorden än om man bor i Skåne.
Vi fick svar att det ska vara en slang på 400m. Huset är på 67 i byggyta, ett och ett halvplanshus med källare som är uppvärmd.
 
Ok, 400 m är en standardlängd på slangarna så det blir säkert bra om de räknat på det och tagit hänsyn till vilken jordmån det är.
 
J Josth skrev:
Ok, 400 m är en standardlängd på slangarna så det blir säkert bra om de räknat på det och tagit hänsyn till vilken jordmån det är.
Ja, det vet jag inte om de känner till det. Vi har haft bara Mail kontakt.
 
Varför rekommenderas jordvärme? Förutsättningar?
Jag har för all del inte aktuella kunskaper om kostnad för borra berghål eller gräva ner slang, där det sistnämnda även beror på förutsättningar, men då påverkan på möjligheterna till markanvändning torde vara betydligt mindre runt ett bergvärmehål skulle jag välja detta.
Nu kan det ju finnas hinder för att borra ett hål, men jag skulle vilja ha lite mer underlag.
(Det är inte så att firman råkar ha en kedjegrävare...?)
 
Borra alla dar i veckan då jag kan tänka mig om man lejer bort grävningen av jordvärmen kan blir dyrt.. kanske lika som att borra å då slipper man att om slangen går på minus att det blir tjäle i jorden å det kan bli som diken s där slangen går. Dessutom om du borrar så kan man vid intresse kyla kåken med den kalla vätskan i berget
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fakta är:

* att det går utmärkt att kyla även med jordvärme. Det är dock inte lika effektivt vilket gör att man behöver lite större fläktkonvektor.

* att vilken temperatur du får på brine beror på hur man dimensionerar anläggningen.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Hur stor prisskillnad är det mellan jord- och bergalternativen? Jag skulle gladeligen betala en hel del extra för borrning så man dels slipper en gräsmatta som blir helt uppgrävd och dels blir begränsad vad man kan använda tomten till för överskådlig framtid.
 
Tack så mycket för alla goda råd. Vi håller vår linje att borra. Vi har ju en del tankar om att bygga och använda tomten till annat än värmeslag. Jag skickade frågan till rörfirman om varför föreslår de jordvärme men inte fått nåt svar . Jag vet att jordvärmen är något billigare, har varit i alla fall. Vet inte vad en grävare kostar / timme idag, allt har ju blivit dyrare .
Huset ligger i En Kallhåla i Norrbotten, så slangen skall väl grävas kanska djupt.
 
J Josth skrev:
Du kan ju titta i SGU brunnsarkivet för att se om några grannar har borrat och hur djupt det är ner till berget. Ligger berget väldigt djupt blir det mycket dyrt att borra. [länk]
Har kollat 20-30 meter, minns inte hur många meter som ingår i start priset ( vi har borrat på vårt andra ställe för ca 7-8 år sedan)
 
Brukar vara 6 m foderrör som ingår som standard. Sedan tillkommer ca 600-800 kr metern. Bäst att kolla upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.