KristinaRT
C Christer Törnros skrev:
”Inte är så farlig” Du är för go. Säg det till de 1000 i Svergie som dör av abestrelaterade sjukdomar varje år.
Referens?
Att posta lösryckta citat utan referens är värdelöst. Vad står det i resten av artikeln? Står det tex något om att mesoteliom tar årtionden att utvecklas? Vem är källa till påståendet och vad baseras det på? Vem har gjort studien? Hur definieras ”asbestrelaterade sjd”?


Fö angående asbest - det är en avsevärd skillnad på att exponeras för asbest i yrket och att göra det dom privatperson. Lagstiftning ang yrkesmässig exponering finns av ett skäl. Inser man inte skillnaden bör man börja där….

Min professionella åsikt i frågan är att man ALLTID ska tänka på sina lungor och använda andningsskydd när man river/sågar/städar eller på annat sätt exponerar sig för damm/partiklar. Tex kapa sten/plattor, såga, isolera mm.
Det finns en oproportionellt stor rädsla för just asbest jämfört med annat vi andas in, för att inte tala om vad rökare drar djupt ner i lungorna och är bevisligen orsak till många tusen dödsfall per år……
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Och om man kollar på hur många i sverige som dör av explosiva ämnen varje år så är det säkert långt under 1000st per år. Så explosiva ämnen är också förhållandevis ofarliga skulle man kunna säga. Härligt resonemang du har allvetarn! :)
Allt beror på hur du vill tolka det hela.
Du kan tänka positivt, att det är bara 1000st som dör varje år . eller den negativa sidan. varje år dör mer än 1000 st. Du ser samma siffror olika sätt att presentera dessa. inget är fel.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Referens?
Att posta lösryckta citat utan referens är värdelöst. Vad står det i resten av artikeln? Står det tex något om att mesoteliom tar årtionden att utvecklas? Vem är källa till påståendet och vad baseras det på? Vem har gjort studien? Hur definieras ”asbestrelaterade sjd”?


Fö angående asbest - det är en avsevärd skillnad på att exponeras för asbest i yrket och att göra det dom privatperson. Lagstiftning ang yrkesmässig exponering finns av ett skäl. Inser man inte skillnaden bör man börja där….

Min professionella åsikt i frågan är att man ALLTID ska tänka på sina lungor och använda andningsskydd när man river/sågar/städar eller på annat sätt exponerar sig för damm/partiklar. Tex kapa sten/plattor, såga, isolera mm.
Det finns en oproportionellt stor rädsla för just asbest jämfört med annat vi andas in, för att inte tala om vad rökare drar djupt ner i lungorna och är bevisligen orsak till många tusen dödsfall per år……
Intressant! Och mycket stödjer mina tankar. Man pratar om asbest. Men man pratar inte om det damm som uppstår när man tex bilar.
 
Ohchips Ohchips skrev:
Att som hantverkare hantera asbest utan licens hos en kund är inte tillåtet. Farligt eller ej, man får inte. Som privatperson får du hantera asbest på din egen fastighet, bland annat. Men en hantverkare som gör detta utan licens, samt på ett icke fackmannamässigt vis, kan man anmäla.
Ponera att du skulle få skador utav detta, då kan den hantverkaren även bli vållande till annans kroppskada, förutsatt att det är anmält.
Eternit innehåller ca. 8-10% asbest. Men det ska oavsett hanteras likvärdigt som om det hade varit blåasbest.
Som föredetta sanerare, så hade jag behandlat området som smittad zon och sanerat det.

Har varit på flera jobb, där det varit sanerat och ingen risk för asbest, men ändå påvisat mängder med fibrer. Ett utav dom var ett köpcenter. Inkompetens kan vara farligt.
Har du någon dom som säger att du kan dömmas för vållande av kroppsskada,, för att man är hantverkare? Oavsett, hur bevisar man att det var just det besöket just där som orsakade det hela?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har du någon dom som säger att du kan dömmas för vållande av kroppsskada,, för att man är hantverkare? Oavsett, hur bevisar man att det var just det besöket just där som orsakade det hela?
Teoretiskt ska det väll gå? Om en idiot hanterar sånt han inte får och dessutom på ett felaktigt sätt, som sedan anmäls och dokumenteras. Och kunden senare får mesoteliom. Då bör det gå. I teorin då alltså. Sen om det i praktiken går att straffa den där token, det får en domstol avgöra. Men nej, jag vet inte om någon dom har avkunnats tidigare.
 
Ohchips Ohchips skrev:
Teoretiskt ska det väll gå? Om en idiot hanterar sånt han inte får och dessutom på ett felaktigt sätt, som sedan anmäls och dokumenteras. Och kunden senare får mesoteliom. Då bör det gå. I teorin då alltså. Sen om det i praktiken går att straffa den där token, det får en domstol avgöra. Men nej, jag vet inte om någon dom har avkunnats tidigare.
Då kanske man ska vara mer försiktig i hur man uttrycker sig.
Jag har svårt att få till redan i teorin. Det stupar på hur vet du att de dammet du spred innehöll asbest, och hur kan du bevisa vem som orsakade skadan? var det enbart den dosen eller var det fler? du ser problemet?
Sen saknas det uppsåt.
 
Redigerat:
Ohchips Ohchips skrev:
Teoretiskt ska det väll gå? Om en idiot hanterar sånt han inte får och dessutom på ett felaktigt sätt, som sedan anmäls och dokumenteras. Och kunden senare får mesoteliom. Då bör det gå. I teorin då alltså. Sen om det i praktiken går att straffa den där token, det får en domstol avgöra. Men nej, jag vet inte om någon dom har avkunnats tidigare.
Dessutom finns det väl ett antal domar som pekar på att det inte är olagligt att vara en idiot... :cool:
 
Frågar igen ifall någon vet vart gränsen för hantverkare och asbest går. Att man inte får riva/bearbeta vet jag att dom inte får, men får dom t.ex bära ut ett ventilationsrör av eternit från ett hus om det kunnat avlägsnats utan att man på något vis gjort åverkan på röret. Bara lite nyfiken på om det finns någon tydlig gräns på vad som räknas som sanering eller bearbetning. Som jag skrev tidigare skulle ju då även en sotare teoretiskt kunna frigöra lika mycket asbestfibrer när han går på ett eternittak.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Referens?
Att posta lösryckta citat utan referens är värdelöst. Vad står det i resten av artikeln? Står det tex något om att mesoteliom tar årtionden att utvecklas? Vem är källa till påståendet och vad baseras det på? Vem har gjort studien? Hur definieras ”asbestrelaterade sjd”?


Fö angående asbest - det är en avsevärd skillnad på att exponeras för asbest i yrket och att göra det dom privatperson. Lagstiftning ang yrkesmässig exponering finns av ett skäl. Inser man inte skillnaden bör man börja där….

Min professionella åsikt i frågan är att man ALLTID ska tänka på sina lungor och använda andningsskydd när man river/sågar/städar eller på annat sätt exponerar sig för damm/partiklar. Tex kapa sten/plattor, såga, isolera mm.
Det finns en oproportionellt stor rädsla för just asbest jämfört med annat vi andas in, för att inte tala om vad rökare drar djupt ner i lungorna och är bevisligen orsak till många tusen dödsfall per år……
https://www.byggnadsarbetaren.se/nya-larmsiffror-sa-manga-dor-av-asbest/

Det här är ingen direkt referens till mitt inlägg men ändå intressant:
https://sverigesradio.se/artikel/4963344

En annan artikel, ganska ny.
https://arbetet.se/2021/11/22/sa-kan-slarv-med-asbest-fortsatta-barnfamiljen-drabbad/

Men sånt är väl ointressant, bananskalaren och kompani vet så klart mycket bättre än Arbetsmiljöverket, sakkunniga och domstolar. Och som någon sa: om något tusental dör om året, vad spelar det för roll när vi är 10 milj innevånare? Och barnen som leker på golvet i asbestdammet lär ju i varje fall inte drabbas förrän i 25-30 års åldern.
 
  • Gilla
PaddyO
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vilket asbestdamm? Det var ett eternitrör som sanerades för sju år sedan, d v s det togs troligen bort i sin helhet och las i en plastpåse som förslöts.

Finns inget som tyder på att hantverkaren inte hade erforderliga tillstånd.

Helt snurrig tråd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
C Christer Törnros skrev:
[länk]

Det här är ingen direkt referens till mitt inlägg men ändå intressant:
[länk]

En annan artikel, ganska ny.
[länk]

Men sånt är väl ointressant, bananskalaren och kompani vet så klart mycket bättre än Arbetsmiljöverket, sakkunniga och domstolar. Och som någon sa: om något tusental dör om året, vad spelar det för roll när vi är 10 milj innevånare? Och barnen som leker på golvet i asbestdammet lär ju i varje fall inte drabbas förrän i 25-30 års åldern.
Båda artiklarna (från fackliga tidskrifter om jag förstår det rätt?) diskuterar yrkesmässig exponering för asbest. Något man kan ha åsikter om, men som inte är applicerbart på privatpersoner ffa pga skillnaden i att yrkesmässigt hantera hälsovådligt material jämfört med att riva någon enstaka gång i livet.
Om man inte förstår skillnaderna här, föreslår jag inläsning inom området.

För det andra vänder jag mig starkt emot din raljerande ton. Alla dödsfall, oavsett orsak är en tragedi. Däremot måste man beakta risker….
Hur stor är risken att utveckla asbestrelaterad sjukdom för att man river en ventilationskanal en gång i livet??? Vad är ditt expertutlåtande?

Man kan i sammanhanget fundera på vad dom är vanligt att personer dör av, för att få perspektiv. Enligt HLF dör ca 3000 personer av KOL varje år. https://sverigesradio.se/artikel/7347100
Orsakas till övervägande del av rökning, så nästan 3000 dödsfall som kunnat undvikas.
Ungefär 6000 personer avled av/m stroke 2020 enligt socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/alla-statistikamnen/stroke/
Svårare att undvika, men vissa är relaterade till hjärt/kärlsjukdomar och dessa är ofta påverkbara i fråga om risker.

Klart man alltid skall minimera risken för dödsfall, oavsett om det handlar om trafik, yrkesmässig exponering för asbest, stendamm eller lösningsmedel, cigarettrök eller något annat farligt. Självklart skall privatpersoner också upplysas så de fattar att minska risker då de gör något farligt då och då. Men man måste ju också värdera riskerna och agera efter det…. Man kan bli påkörd när man genar över gatan också, ska man inte korsa vägen pga risken?

Ditt sista påstående är så groteskt och absurt att det inte ens förtjänar att bemötas.


Som sagt tidigare; mycket man andas in kan skada lungorna. Asbestdamm, mögelsporer, stendamm, kolnanorör, kiselpartiklar, berylliumdamm, trädamm etc. Använd andningsskydd när ni sågar, kapar, isolerar etc. Börja inte röka och sluta om ni gör det. Värdera risker objektivt, och skilj på yrkesmässig exponering och enstaka gånger på fritiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
12000 dör av rökning varje år. 1000 dör av asbest varje år.
Så det finns många saker som är farligt.
12000 är siffror från Socialstyrelsen.
1000 är siffror från en tidning
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
I
Bananskalare Bananskalare skrev:
12000 dör av rökning varje år. 1000 dör av asbest varje år.
Så det finns många saker som är farligt.
12000 är siffror från Socialstyrelsen.
1000 är siffror från en tidning
Ser att du håller låda fortfarande och du är inte mycket för att komma med faktiska fakta själv? Kan du inte ta o länka in något från trovärdig källa (gärna myndighet) som styrker att Asbest inte är farligt? Passa gärna på att lägga till en länk om varför företag måste ha särskilda tillstånd för att hantera asbestmaterial nu när det inte är farligare än annat byggdamm.

Asbest kan ta 30 år innan man ser symtom och i många fall kan man inte dra slutsatsen Asbest om det inte är omfattande mängder (vilket troligen är dödsfallen vi ser i statistiken). Som jag sa tidigare, mina far har tydliga symtom men det finns ingen metod som kan visa om det verkligen beror på asbest. Det är dock mycket troligt med tanke på vad han höll på med för 30-40 år sen.

Asbest är "man made", det bryts inte ner, det är osynligt för ögat, det påverkas starkt av vind(d.v.s. det kan förflytta sig långt), det krävs särskilda filter(glöm vanliga dammsugare, de bara skickar iväg fiber än längre) vilket inte vanligen krävs för byggdamm, det stannar i kroppen livet ut, det orsakar diverse problem utan att nödvändigtvis visa sig själv, det finns inget riktmärke för hur många fiber som krävs för att få symtom.

Asbest finns idag överallt i vår miljö, inte för att vi vill det men för att vi gjort dålig riskanalys en gång i tiden. Man har satt lagar i spel för att begränsa och trycka ner spridningen, varför skulle vi inte ombesörja dem och faktiskt värna om de som tar över efter oss?

Att privatpersoner deponerar asbestmaterial själva till tippen är inga konstigheter men att riva i det och därmed släppa lös mer fiber är bara onödigt dumt. Att personen i fråga är redo att ta risken är ointressant, problemet är vår omgivning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Ser att du håller låda fortfarande och du är inte mycket för att komma med faktiska fakta själv? Kan du inte ta o länka in något från trovärdig källa (gärna myndighet) som styrker att Asbest inte är farligt? Passa gärna på att lägga till en länk om varför företag måste ha särskilda tillstånd för att hantera asbestmaterial nu när det inte är farligare än annat byggdamm.

Asbest kan ta 30 år innan man ser symtom och i många fall kan man inte dra slutsatsen Asbest om det inte är omfattande mängder (vilket troligen är dödsfallen vi ser i statistiken). Som jag sa tidigare, mina far har tydliga symtom men det finns ingen metod som kan visa om det verkligen beror på asbest. Det är dock mycket troligt med tanke på vad han höll på med för 30-40 år sen.

Asbest är "man made", det bryts inte ner, det är osynligt för ögat, det påverkas starkt av vind(d.v.s. det kan förflytta sig långt), det krävs särskilda filter(glöm vanliga dammsugare, de bara skickar iväg fiber än längre) vilket inte vanligen krävs för byggdamm, det stannar i kroppen livet ut, det orsakar diverse problem utan att nödvändigtvis visa sig själv, det finns inget riktmärke för hur många fiber som krävs för att få symtom.

Asbest finns idag överallt i vår miljö, inte för att vi vill det men för att vi gjort dålig riskanalys en gång i tiden. Man har satt lagar i spel för att begränsa och trycka ner spridningen, varför skulle vi inte ombesörja dem och faktiskt värna om de som tar över efter oss?

Att privatpersoner deponerar asbestmaterial själva till tippen är inga konstigheter men att riva i det och därmed släppa lös mer fiber är bara onödigt dumt. Att personen i fråga är redo att ta risken är ointressant, problemet är vår omgivning.
Ja du.... 12000 dör varje pga rökning... Ändå röker folk. Siffran 1000 måste man ställa sig lite skeptisk. Asbest är inte så farligt som du vill tro. Men visst den är inte ofarlig. Du tillhör den kategorin som verkligen tror att asbest är livsfarlig.
Jag behöver inte oroa mig för att grannen river sin eternit panel. även om vissa bitar går sönder. allting sprids ut i vinden.
om jag våttorkar golvet så sprids inte fibrerna på samma aätt .
läs på ?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Davidbagare
Bananskalare Bananskalare skrev:
12000 dör av rökning varje år. 1000 dör av asbest varje år.
Så det finns många saker som är farligt.
12000 är siffror från Socialstyrelsen.
1000 är siffror från en tidning
Men va fan. Ska du börja igen? Vad har rökning med asbest att göra? Det går ju inte att dra paralleller mellan de två bara för att det är lungbaserade sjukdomar/död.

Du skrev i en annan tråd att någon var ett ”troll” baserat på att han hade mindre inlägg än dig.
Men av dina tusen inlägg så verkar det ju som att merparten bara är massa dynga.
 
  • Gilla
Christer Törnros och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.