Har kollat igenom trådarna och blir inte klok på alla olika svar som ges.
Ska riva bort plastmatta i tvättstuga samt byta brunn och lägga klinkers, behövs tätskikt eller inte, bara runt brunn?
Finns även en vvb i tvättstugan.
Ligger vägg i vägg med badrum om det har någon betydelse, gips på väggar.
Tack!
 
BirgitS
Om det inte är en källare så ska det vara tätskikt enligt standard. Det är i alla fall så jag har förstått branschreglerna. Du vill ju inte riskera att vatten som kommer ut på golvet transporteras upp i väggarna eller till andra rum via betongen.
 
  • Gilla
Timothy Norberg
  • Laddar…
Du behövet tätskikt på golv, samt uppvik på väggarna. Väggarna i övrigt behöver bara vara vattenavvisande. Men någon form av skydd behövs alltså även där. Jag håller på med liknande projekt. Där jag tänkt sätta vinyltapeter på väggarna, med rollat tätskikt bakom skarvarna.
 
  • Gilla
Timothy Norberg
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du behövet tätskikt på golv, samt uppvik på väggarna. Väggarna i övrigt behöver bara vara vattenavvisande. Men någon form av skydd behövs alltså även där. Jag håller på med liknande projekt. Där jag tänkt sätta vinyltapeter på väggarna, med rollat tätskikt bakom skarvarna.
Så de som säger att man stänger ute fukten iom att jag har oisolerad platta på mark gäller inte?
 
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Har kollat igenom trådarna och blir inte klok på alla olika svar som ges.
Ska riva bort plastmatta i tvättstuga samt byta brunn och lägga klinkers, behövs tätskikt eller inte, bara runt brunn?
Finns även en vvb i tvättstugan.
Ligger vägg i vägg med badrum om det har någon betydelse, gips på väggar.
Tack!
Krasst så säger BBR att du ska ha tätskikt (eller annan fuktsäker lösning) om någon byggdel skadas av fukten. Så det är inte ett måste om det inte riskeras att gå upp i väggarna tex.
 
  • Gilla
Timothy Norberg
  • Laddar…
Har nu kollat igenom och hittade en avvikelse från tätskikt då fukt kan tränga igenom betongplattan, ex oisolerad som denna.
Hittade detta på senaste versionen på BKR, följer man detta?
Illustration av tätskikt i duschkonstruktion enligt BKR med markerat undantag och potentiell fuktinträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ja, det är en del av de branschregler som gäller.

Sen om det gäller i ditt fall beror då på:
Finns det ett kapillärbrytande skikt under din platta?
Kan inträngande vatten/fukt förekomma?
Du måste vara helt säker på att svaret är nej på första frågan och ja på andra för att avsnittet 3.1.1 ska gälla i ditt fall.

Med tanke på att det finns plastmatta och gips på väggarna verkar det inte vara gjort som man gör när det är tillskjutande markfukt.
 
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Så de som säger att man stänger ute fukten iom att jag har oisolerad platta på mark gäller inte?
I ditt fall skulle jag se det så här. Om det legat plastmatta i många år utan att det syns några fuktskador, så skulle jag satt fuktspärr under klinkern.
Om det däremot finns fuktskador/mögel under mattan du river ut, så skulle jag köra utan fuktspärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.