B
L laban1971 skrev:
Men som ni förstår så påverkar det oss.

När man bygger informerar man grannar och kommer överrens.

Vi är väl mest överrumplade. Känns som det borde ha funnits någon plikt att informera.
Men att bygga och rensa sly är ju verkligen inte samma sak.

Jag tycker det ser prydligt ut på bilden.

Bullerplank kanske ni kan önska.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
sysmali
L laban1971 skrev:
Vi är nog mest överrumplade. Men dialog är väl det jag hade önskat.
Ja, man kan tycka att kommunen borde informerat/haft en dialog med er. Men nu är det försent.

Om det känns bättre så skicka in fråga/klagomål och uppmaning att ni önskar ha en dialog om kommunen tänker skövla fler gånger.

Sen planterar ni något som passar era smaklökar på er sida tomtgräns.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vad snyggt det blev!

Om man kapar aspen några meter upp kan man skapa en värdefull högstubbe och ha kvar möjligheter för fåglar och insekter utan att riskera att trädet stör järnvägstrafiken.

För övrigt är det alltid bäst att äga det man vill ha inflytande över, varför köper du inte markbiten?
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Men att bygga och rensa sly är ju verkligen inte samma sak.

Jag tycker det ser prydligt ut på bilden.

Bullerplank kanske ni kan önska.
Nej, det är klar ett bygge står ju kvar medans naturen förändras. Men det blev väldigt stor förändring.
Prydligt är det på avstånd. Slyn ligger kvar. Den är grön än men kommer nog inte vara lika prydligt senare.

Bullerplank får vi nog se oss om i stjärnorna. Och det har vi köpt när vi köpte huset. Insynen blev betydligt mer påtaglig.
 
Insynsskydd har vi redan påbörjat på vår tomt. Men som plantorna är bara 30cm och mitt arsle är tyvärr större än så!
 
  • Haha
ToRy
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad snyggt det blev!

Om man kapar aspen några meter upp kan man skapa en värdefull högstubbe och ha kvar möjligheter för fåglar och insekter utan att riskera att trädet stör järnvägstrafiken.

För övrigt är det alltid bäst att äga det man vill ha inflytande över, varför köper du inte markbiten?
F fribygg skrev:
Vad snyggt det blev!

Om man kapar aspen några meter upp kan man skapa en värdefull högstubbe och ha kvar möjligheter för fåglar och insekter utan att riskera att trädet stör järnvägstrafiken.

För övrigt är det alltid bäst att äga det man vill ha inflytande över, varför köper du inte markbiten?
Kul att du tycker det!
Vi är inte lika imponerande.

Klart det är bättre att äga marken. Dit har inte kommit än. För många hål att stoppa pengarna i. Huset är 120 år så det kostar på.
 
L laban1971 skrev:
Kul att du tycker det!
Vi är inte lika imponerande.

Klart det är bättre att äga marken. Dit har inte kommit än. För många hål att stoppa pengarna i. Huset är 120 år så det kostar på.
Men varför då klaga på vad ägaren gör med marken?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Är det TS mark ända fram till de 15 m som tillhör järnvägen? Plantera en/två/tre häckar med ca 2 m mellan häckarna i tomtgränsen. Jag förmodar att det inte bara är insynsskydd ni vill ha utan också bullerskydd. Välj snabbväxande billiga plantor som inte kräver alltför mycket jobb. De flesta häckväxter har ju bara blad/barr i ytskiktet och det är därför jag föreslår flera häckar med mellanrum så att de utvecklar grönskande sidor. Kör sidorna grovt med häcksax 1 g/året men putsa den närmaste sidan, mot trädgården, snyggt. Detta kommer att redan efter 4-5 år ge både insyn-och bullerskydd och är trevligare än högt plank.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår att ni känner er överrumplade då ni har nyttjanderätt på marken. Det jag skulle tro har hänt är att kommunen - eller vem det nu är - har röjt en längre sträcka längs banvallen och då inte sett någon skillnad på "er" sträcka och resterande bristfälligt skötta sträckor. Det är nog för mycket begärt att den som gör jobbet ska ha koll på vilka avtal som gäller för varje tomtbredd.
Däremot kanske de hade reagerat om där stått en enhetlig rad med buskar eller trän, alltså något som faktiskt varit tydligt välskött. Jag tänker att om ni har tålamod så låt slyn börja växa upp igen, nästa år eller om ett par år så sparar ni en så rak rad som möjligt av det som växt sig högst, resten klipper ni ner till marknivå och röjer bort allt löst. Kan vara en bra idé att det som får stå kvar gör det så långt bort från banvallen som möjligt. Med lite tur får det stå kvar nästa gång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer!

Pratade med kommunen och dom hade inte varit på plats. Troligen Banverket och det förklarar varför allt ligger kvar på backen.

Får nog bjuda in några kompisar och köpa en platta bira så ska det lösa sig med städningen. Eller så dricker jag upp allt själv och glömmer bort skiten!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
Banverket* har som sagt krav på hur det ska vara kring spåren och rätt att göra lite vad de vill för att säkerställa detta. Antar att du inte har något avtal med Banverket ang skötsel av kommunens mark?

(*Ja, det är egentligen Trafikverket sedan rätt många år, men alla vet ju vad man avser...)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Att Trafikverket röjer upp i banområdet är inget konstigt. Man blir ju lite nyfiken på vad ni har för servitutsavtal med kommunen för att sköta deras mark, för det är väl knappt att ni får upprätthålla er i spårområdet. Antar att det finns en taggtråd eller liknande någonstans?

Nu verkar ju er tomt vara så stor att ni inte behöver ha insynsskyddet på grannfastigheten, men en syrenhäck eller liknande snabbväxt buskig historia kan väl kanske vara något att sätta vid gränsen. Vårdas den får den säkert vara kvar oavsett vilken sida den står på.

Det @Daniel 109 inte orkade upplysa om när han klagade på ditt användande av ordet tomt är att det ordet egentligen bara passar när man pratar om trädgården runt en bostad. Fastighet hade varit ett bättre valt ord. Men som @Dowser4711 skrev om Banverket/Trafikverket ovan – alla förstår förstås ändå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
RoTe
Trädsäkringen sker genom att vi skapar trädfria skötselgator som sträcker sig 20 meter utåt från spårets mitt. Vi tar också bort träd som står i kantzonen och som riskerar att störa tågtrafiken om de faller. Som en del i vårt uppdrag om att underhålla Sveriges järnvägar röjer vi sedan uppväxande sly och annan växtlighet på redan trädsäkrade banor, för att bevara skötselgatorna som skapats under trädsäkringen.

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/underhall/sa-skoter-vi-jarnvagar/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
N
Trafikverket eller rättare sagt dess entreprenör är skyldiga att röja inom spårområdet. Växtligheten håller bl.a. kvar fukt i bankroppen. Kan även handla om att signaler, skyltar o.s.v. skyms liksom att löv på hösten orsakar lövhalka på spåren (nu lämnade de ju iofs en asp men ändå).
 
Att aspen lämnades kan ju bero på något så enkelt som att den var för stor för röjaggregatet. Det kan ju komma en efterröjare som tar hand om den och liknande träd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.