Tack båda för svar! Bidraget bör man väl ha för att det ska bli rimligt så klart och egentligen vill jag ju ha solceller också. Kanske får de komma upp på mitt 45 m2 stora uterumstak istället för på eternittaket på huset. De går väl att flytta om man kommer på att det blir bättre.

ems-esp såg lovande ut. Det var ett tag sedan jag tittade på detta sist men nu är det ju lite mer intressant. Tack för tipset!
 
Hej.

De flesta solcellsanläggningar och sol invertra jag tittat på är just optimerade för att lagra egen producerad sol el och använda den antigen nattetid eller när el från nätet är dyrt (genom manuell schemalagd styrning via APP eller hemsida).

Jag har sett att min egen sol el produktion är mest optimalt att sälja (spotpris+60öre skattereduktion) och inte att lagra i batterier så jag kör min sol el produktion helt utan om batteri lagring.

Istället bygger jag en riktigt nödströmsanläggning/off-Grid system där är optimerad för just att fjärd styra och att slå av och på strömmen i huset inom10ms så att det inte blir märkbart om man kör på el från batteriet eller el från nätet. En sådan anläggning är dessutom ideellt för att ta el från nätet till batterierna och vända och skicka ut el från batterierna på nätet igen.

Så att gå via en sol inverter känns som att behöva gå över bron för att hämta vatten.

Räknar med att ha systemet klart för demonstration februari/mars.

Mvh, Michael.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Är detta något du avser att kommersialisera?
 
R Rackarnsunge skrev:
Är detta något du avser att kommersialisera?
Hej.

Ja, det kommer att kommersialisera detta.

Mvh, Michael
 
M Michael Pedersen1 skrev:
Hej.

Ja, det kommer att kommersialisera detta.

Mvh, Michael
Ett tips är att titta på lösningar på styrning som sträcker sig bortom eventuell app. MQTT likt ferroamp är väldigt smakligt.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
R Rackarnsunge skrev:
Ett tips är att titta på lösningar på styrning som sträcker sig bortom eventuell app. MQTT likt ferroamp är väldigt smakligt.
Tackar, vi ska titta på detta. Där finns många olika sätt att styra från proprietärer till öppna gränssnitt.

Just nu är vårt mål att få det att fungera hårdvara och mjukvara mässigt med en inverter leverantör sedan bygger vi drivers för integration med flera leverantörer och mera avancerad styrning i steg 2.

Vår fokus ligger egentligen inte på hårdvara sidan men mera på mjukvara sidan där vi håller på att bygga en optimering framför en simpel schedulering baserat på dagens spotpriser. Våra simuleringar har visat på att tar man enbart dagens spotpriser så for du inte en tillräcklig bra ROI.

Mvh, Michael.
 
Vilken varmvattenberedare har du?
 
Intressant tråd. Är ute efter samma sak, dvs kunna utnyttja den stora fluktuationen på spotpriserna som jag är övertygad kommer bestå under lång tid.

Redan idag kör vi en Nibe730 luft/vatten med automatisk (inbyggd) styrning utefter spotpriserna. Självklart har vi också timprisavtal på elen. Parametrarna är satta så att pumpen får göra maximal anpassning till de lägsta priserna. Har kört i ett år i ett 188m2 stort stenhus med 5p. Helnöjd med resultatet.

Nu vill jag gå vidare med att investera i ca 30st solceller med batterilagring om ca 10kWh, förutsatt att man kan hitta ett smidigt sätt att styra detta mot spotpriserna. Självklart vill man ha nån slags automatik i detta och inte behöva göra detta adhoc.

Har kommit fram till enda rimliga lösningen i dagsläget är en hybrid Inverter från Fronius Gen24 inkl deras modulära batterier. Inte lyckats få fram information från Fronius hur exakt styrningen av laddning/förbrukning mot spotpriserna ska gå till.

Är det nån som vet mer om Fronius alternativt har en referens?
 
Om det inte hänt något de senaste månaderna så har Fronius inget mot spotpriset. Deras system bygger snarare på så stor självnyttjadegrad av produktionen som möjligt. Ingen cynisk kapitalism där med andra ord.

De har några webinars på youtube du kan titta på för att få lite mer insikt i hur de tänker sig.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Grävde ner mig ytterligare i Fronius, och även om jag gillar deras Inverter, finns mycket riktigt ingen lösning som hanterar spotpriser. Men, med hjälp av denna tråd så har jag nu hittat Ferroamp! Det verkar ju klockrent, eller har jag missat nåt?

Jag vill projektera och bygga hela solcellslösningen själv inklusive lagringen under denna vinter. Säkert många fler som har samma tankar. Vill helst inte ha nån överbokad installatör på mina tak;)
.

Hittade inte så många ställen man kunde köpa Ferroamps produkter på. Verkar ju sjukt dyra. Får räkna på det både en och två gånger. Borde finnas flera aktörer med samma utbud.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Har nu bestämt mig för att projektera utan nån batterilagring och köra på en vanlig inverter. Finns ingen ekonomi i det överhuvudtaget just nu. Enda anledningarna nu är om man vill ha en nödströmslösning och/eller om man vill vara miljövänlig och kunna använda så mycket som möjligt av sin egen solel.

Förbereder dock plats för en framtida Tesla Powerwall el motsv när den dyker upp i Sverige. Den verkar vara OK prissatt, inkludera de lagringsfunktioner som jag vill ha samt oberoende av befintlig solcellslösning.
 
Precis samma slutsats som jag drog. Låter klokt. Bara hoppas att powerwall släpps någon gång!
 
R Rackarnsunge skrev:
Precis samma slutsats som jag drog. Låter klokt. Bara hoppas att powerwall släpps någon gång!
Japp, återstår nu bara att försöka göra solpanelerna så "smarta" som möjligt till rimlig kostnad/risk. Vet inte om jag förstör tråden nu men...

Mina paneler kommer monteras på 3 tak; ett hörnhus med flera kupor och i riktning S och O, en gäststuga i riktning O och V samt ett skjul i riktning S. Totalt ca 30 paneler.

Hjärnan säger "sätt en optimizer" på varje panel och njut av att du har full kontroll på alla paneler. Räknar man med 10% högre utbyte och 3kr/kWh så avskrivs dessa med 100kr/året och du får en smart och överblickbar anläggning.

Magen "säger" att optimizers bara gör anläggningen dyrare och mer komplex. Lita på de inbyggda bypass-dioderna istället.

Experterna "säger"??? Verkar som det inte finns något entydigt sätt att ta reda på om och när man ska använda sig av optimizers.
R Rackarnsunge skrev:
Precis samma slutsats som jag drog. Låter klokt. Bara hoppas att powerwall släpps någon gång!
 
T Tobbeking skrev:
Japp, återstår nu bara att försöka göra solpanelerna så "smarta" som möjligt till rimlig kostnad/risk. Vet inte om jag förstör tråden nu men...

Mina paneler kommer monteras på 3 tak; ett hörnhus med flera kupor och i riktning S och O, en gäststuga i riktning O och V samt ett skjul i riktning S. Totalt ca 30 paneler.

Hjärnan säger "sätt en optimizer" på varje panel och njut av att du har full kontroll på alla paneler. Räknar man med 10% högre utbyte och 3kr/kWh så avskrivs dessa med 100kr/året och du får en smart och överblickbar anläggning.

Magen "säger" att optimizers bara gör anläggningen dyrare och mer komplex. Lita på de inbyggda bypass-dioderna istället.

Experterna "säger"??? Verkar som det inte finns något entydigt sätt att ta reda på om och när man ska använda sig av optimizers.
T Tobbeking skrev:
Japp, återstår nu bara att försöka göra solpanelerna så "smarta" som möjligt till rimlig kostnad/risk. Vet inte om jag förstör tråden nu men...

Mina paneler kommer monteras på 3 tak; ett hörnhus med flera kupor och i riktning S och O, en gäststuga i riktning O och V samt ett skjul i riktning S. Totalt ca 30 paneler.

Hjärnan säger "sätt en optimizer" på varje panel och njut av att du har full kontroll på alla paneler. Räknar man med 10% högre utbyte och 3kr/kWh så avskrivs dessa med 100kr/året och du får en smart och överblickbar anläggning.

Magen "säger" att optimizers bara gör anläggningen dyrare och mer komplex. Lita på de inbyggda bypass-dioderna istället.

Experterna "säger"??? Verkar som det inte finns något entydigt sätt att ta reda på om och när man ska använda sig av optimizers.
Har nu bestämt lösningen. Det blir Huawei växelriktare på 8kW, huawei optimizers på alla 30 paneler samt huawei lunar batteri på 10 eller 15 kW. Krävs även deras power meter för att kunna managers batteriet. För att kunna köra på batteriet vid strömavbrott (en fas) 18 behövs en box till det också.
Såvitt jag förstår det så kan jag ställa in batteriet på att t ex ladda upp sig på natten och sen vara huvudkällan dagtid när elen är dyrare. Borde vara tillräckligt för att undvika de dyraste timmarna under i stort sett hela året. Finns ingen koppling mot spotpriset i dagsläget, men kanske kan dyka upp i framtiden. De dagar som utmärker sig från det typiska mönstret för spotpriset kan man ändra styrningen av batteriet. Och även vid storm, dvs då risken för strömavbrott ökar, kan man också gå in och ändra i batteriets prioriteringar.

Tror detta blir riktigt bra. Ska nu hitta prisvärda paneler kortare än 1700...
 
K
T Tobbeking skrev:
Har nu bestämt lösningen. Det blir Huawei växelriktare på 8kW, huawei optimizers på alla 30 paneler samt huawei lunar batteri på 10 eller 15 kW. Krävs även deras power meter för att kunna managers batteriet. För att kunna köra på batteriet vid strömavbrott (en fas) 18 behövs en box till det också.
Såvitt jag förstår det så kan jag ställa in batteriet på att t ex ladda upp sig på natten och sen vara huvudkällan dagtid när elen är dyrare. Borde vara tillräckligt för att undvika de dyraste timmarna under i stort sett hela året. Finns ingen koppling mot spotpriset i dagsläget, men kanske kan dyka upp i framtiden. De dagar som utmärker sig från det typiska mönstret för spotpriset kan man ändra styrningen av batteriet. Och även vid storm, dvs då risken för strömavbrott ökar, kan man också gå in och ändra i batteriets prioriteringar.

Tror detta blir riktigt bra. Ska nu hitta prisvärda paneler kortare än 1700...
Har ingen erfarenhet av batterier i Solaredge. Men jag vet att du kan aktivera modbus tcp och koppla till home assistant och få en styrning till spotpriset därigenom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.