Hej!

Vi har en vedbod på tomten som tidigare ägare byggt, den är inte korrekt byggd utan man har vikt in takpappen på sidorna och satt vindskivor över detta. Taket lutar bakåt som sig bör men eftersom dom vikt in takpappen och inte satt några plåtar så har vattnet blivit stående i bakkant vilket har gjort att dom bakersta vindskivorna ruttnat upp. Även reglarna är lite fuktskadade men det löser vi genom att skarva på nya, det är trots allt bara en vedbod.

Problemet vi har är hur vi ska lösa det så det inte snart igen. Tänker att man sätter vindskiveplåtar på sidorna och i framkant och en takfotsplåt i bakkant. Men pappen sitter som berget så lyckas inte lyfta på den för att få under en takfotsplåt där. Någon som har några tips på hur man enklast och billigast löser det? Man kan ju lägga ny papp över hela men det känns så overkill då det inte är fel på pappen alls. Kan man fuska och lägga takfotsplåten ovanpå pappen? Är rätt dåligt på sånt här.

Bifogar bilder på hur det ser ut.

Mvh J
 
  • Vattenskadad träbjälke och rötskadat takstopp mot himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadebild på trä i takkonstruktion med mögelpåväxt och fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av träaltan med synliga tecken på fuktskada och mörk missfärgning på bjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av en taköverbyggnad med synliga träbjälkar och takpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmålad trädgårdsbod med utkragat platt tak framför gröna träd och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kant vid taköverhäng på hus med synlig sprickbildning och trä detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Prova att värma med värmepistol, då kan klistret släppa. En stålspackel är till hjälp, du vill inte dra bort pappen med händerna när den är uppvärmd. Skjut in en fotplåt som du spikar fast innan du lägger tillbaka pappen som då får lite nytt asfaltsklister.
 
Rickard.
Gör rätt och lägg fotplåten ovanpå och ett nytt varv papp typ glaciär 3° eller motsvarande. Inte många kronor för det där lilla taket så varför spendera en massa tid på fusklösningar.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Gör rätt och lägg fotplåten ovanpå och ett nytt varv papp typ glaciär 3° eller motsvarande. Inte många kronor för det där lilla taket så varför spendera en massa tid på fusklösningar.
Hade aldrig gjort det om det inte bara var en vedbod. Men det går åt mer papp än man tror på taket. 3 rullar minst. Det är 2100kr bara för pappen. Känns så onödigt när pappen är bra och det enda jag vill göra är att få under en plåt ett par cm :p Hade pappen varit dålig så hade jag inte tvekat.
 
S stugfar skrev:
Prova att värma med värmepistol, då kan klistret släppa. En stålspackel är till hjälp, du vill inte dra bort pappen med händerna när den är uppvärmd. Skjut in en fotplåt som du spikar fast innan du lägger tillbaka pappen som då får lite nytt asfaltsklister.
Så värma och lyfta pappen, spika fast plåten och sen limma ovanpå plåten och vika ner pappen igen?
 
S
Ja. Värm ett område, skjut in stålspackel och vik upp. Det borde inte vara mer än en decimeter bred remsa som är klistrad.

Reserverar mig för värmebehandlingsframgång då jag endast gjort så för att få ut en gummistos mellan två papplager, allt mycket bra sammanfogat med asfaltsklister - det funkade fint för mig. Funkar det inte är det nog bäst att bara lägga nytt, inkl trekantslist vid gavlar och nock.
 
Rickard.
Ett tredje alternativ är att bara skruva lite plåt ovanpå. Brukar dyka upp gratis helt ok begagnad lite nu och då på Facebook.

Vet inte riktigt vad det kostar att köpa nytt idag men det går ju fort och enkelt.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
På kanterna sätter du bara en remsa papp som går upp över kanten på vindskivor. Ha en rundning i övergången mellan tak och skiva.

I bakkant sätter du en hängränna och sen en remsa papp som når fram till rännan. Inte snyggt eller bästa lösningen men för en vedbod duger det.
 
Z z_bumbi skrev:
På kanterna sätter du bara en remsa papp som går upp över kanten på vindskivor. Ha en rundning i övergången mellan tak och skiva.

I bakkant sätter du en hängränna och sen en remsa papp som når fram till rännan. Inte snyggt eller bästa lösningen men för en vedbod duger det.
På sidorna köper jag. Men i bakkant så kommer det ju bli en skarv på "fel" håll i pappen om jag skarvar där nere. Det gör väl så att vatten fastnar där?
 
Du sätter en plåt baktill och gör det riktigt, min filosofi då jag ogillar snabbfix som "kan fungera" och som sedan inte visar sig fungera, även om den "snabbfixen" fungerar hos grannen;)
Mot vindskivorna ska det sitta en kil under pappen så vattnet stannar kvar på taket. Så vindskivorna måste tas bort.
Och pappen kan du få värma bort om den kletat fast.
Själv hade jag åtgärdat och ett nytt lager papp. Billigast kan vara lite mera arbete och extra kostnad.......på längre sikt.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Du sätter en plåt baktill och gör det riktigt, min filosofi då jag ogillar snabbfix som "kan fungera" och som sedan inte visar sig fungera, även om den "snabbfixen" fungerar hos grannen;)
Mot vindskivorna ska det sitta en kil under pappen så vattnet stannar kvar på taket. Så vindskivorna måste tas bort.
Haha :) Tidsåtgången är jag inte rädd för det är mer att jag skulle vilja slippa lägga 2500-3000kr på papp när jag bara behöver få under en takfotsplåt ett par cm längst ner :p Det är inget fel på resten av pappen alls. Därför jag tänkte om det fanns någon billigare lösning.
 
Du kommet få flera olika svar, se annan tråd om nytt tak till vedförråd.
Finns olika synsätt. Har ett antal förråd/bodar med olika syfte och byggs med livslängd på tak med 40 år, den äldsta idag 20 år. Har både plåt och papp.
På bilden en förrådsbod byggd 2004 och ett nytt lager färg 2020. Papptak inkl. underlags papp lagt med kilar mot vindskiva och takfot/vindskiveplåt. Taket fint och behandlat två gånget mot mossa, ser inga problem med 40 år innan ny papp.
Det jag "snålade" på var råsponten, tak och golv som jag fick gratis på sågverk då den hade inslag av blåträ men inget som påverkade hållbarheten. Så man kan göra saker billigare bara man vet förutsättningarna.

Men det är du som får avgöra din filosofi hur saker ska göras, för det låter som du är ganska ny med hus.
Blev lite OT nu men tycker det är viktigt med syfte och mål med det man gör. Min är att inte behöva göra om, billigast för mig.

Rödmålad förrådsbod med vertikal panel och papptak omgiven av grönska, byggd 2004 och målad 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Du kommet få flera olika svar, se annan tråd om nytt tak till vedförråd.
Finns olika synsätt. Har ett antal förråd/bodar med olika syfte och byggs med livslängd på tak med 40 år, den äldsta idag 18 år. Har både plåt och papp.
På bilden en förrådsbod byggd 2004 och ett nytt lager färg 2020. Papptak inkl. underlags papp lagt med kilar mot vindskiva och takfotsplåt. Taket fint och behandlat två gånget mot mossa, ser inga problem med 40 år innan ny papp.

Men det är du som får avgöra din filosofi hur saker ska göras, för det låter som du är ganska ny med hus.

[bild]

Det är ungefär sådär som är min tanke är också, sätta vindskiveplåtar fram och på sidorna och en fotplåt bak. Det enda kruxet är hur jag ska få dit fotplåten på en bra sätt utan att behöva byta hela pappen. Det är en kostnad jag helst skulle slippa just nu :)

Hyfsat ny med hus, men det är nu reparationerna börjar komma. Inte tummen mitt i handen men inte så mycket erfarenhet av hur man gör saker :) Jag är i vanliga fall väldigt noggrann och vill göra saker ordentligt. Men i fallet med denna vedboden vill jag få till en enkel och billig lösning som funkar ok. Den är lite taskigt byggd överlag tycker jag så på sikt blir det nog en annan. Men det är inte riktigt prio just nu
 
Redigerat:
Pappen längst ned kanske bara är limmad 1-2 dm, har du kollat?
Då kan du t.ex. skära pappen någon cm över bredden på takfotsplåten och använda den som underlag till fotplåten och fästa plåten. Sedan anpassar du en ny våd takpapp och skjuter upp under där du skurit av befintlig våd. Klister både i skarven där den skjuts in och mot plåten.
 
A AndersS skrev:
Pappen längst ned kanske bara är limmad 1-2 dm, har du kollat?
Då kan du t.ex. skära pappen någon cm över bredden på takfotsplåten och använda den som underlag till fotplåten och fästa plåten. Sedan anpassar du en ny våd takpapp och skjuter upp under där du skurit av befintlig våd. Klister både i skarven där den skjuts in och mot plåten.
Ska kika helgen, värt att kolla. Tänkte jag skulle försöka värma och lyfta och se om man får till det på så sätt också.

Tack för tips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.