Hej,
Har letat men hittar inget svar på just denna fråga. Ska sätta nytt undertak på förstukvisten i helgen och har inhandlat spårpanel(Bastupanel) som ska spikas upp. Grundmålat och ett första laget täck på backen innan den ska upp. Frågan är nu om jag kan använda min dyckertpistol med elförzinkade dyckert och därefter på med ett lager täck till(vit fasadfärg) eller kommer det rosta igenom så småningom? Rostfria dyckert till pistolen kostar skjortan och är svåra att få tag på. Spika för hand känns kämpigt när det är rätt många m2 som ska upp. Vad säger ni?
 
Det går bra! Du har tur för än så länge regnar det uppifrån och ner!
 
Jag skulle aldrig använda annat än varmgalvad spik (eller rostfritt) utomhus. Även inomhus är det varmgalvat som gäller även om det mkt skruvat idag.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag skulle aldrig använda annat än varmgalvad spik (eller rostfritt) utomhus. Även inomhus är det varmgalvat som gäller även om det mkt skruvat idag.
Konstigt. Kanske inte har nått Beijer än då? För hela NKT:s sortiment är inomhusskruven elförzinkad.

I ett helt väderskyddat utrymme med ingen direkt vattenpåverkan kan du med gott samvete köra med elförzinkade dykerts som du sen målar över.

/Snickaren
 
Inomhus funkar elförzinkat normalt. Det är när utrymmen kallställs, typ på landet, bastu etc, som elförzinkat inte platsar. Tycker jag.
 
Tack för svar! Blir till att köra med dyckert och måla över. Skulle det trots allt blöda igenom efter X antal år får jag ta det problemet då:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.