Hej,
Ska bygga ett uterum på befintlig betongaltan. Huset är från 50-talet och med tegelfasad i håltegel. Tänkte fästa bärlinan i fasaden men är lite osäker på vad som är bäst. Som jag förstår så tåler inte tegelfasad så mycket men frågan är hur mycket? Kommer ha två reglar i vardera ände som bärlinan vilar på också och linan är en 45*170 med cirka 5 meter. Tegreglarna är 7 st 45*145 och kommer vara ca 3 m och ovanpå det ett kanalplasttak. Bor i södra Skåne så någon snö blir det inte. Tänkte mig att jag skippar kemankare och kör fasadplugg. Vad säger experterna?
 
Hej, det är inga som helst problem.
Du bör/ska använda ankarmassa. Är det håltegel glöm ej använda nätplugg. Sätt på c/c600. Ej i fog.
 
S
Bättre att du skruvar med långa skruv in i stommen. Eller sätter fler stolpar.
Spelar ingen roll om fäster skruvar i teglet med ankarmassa när fasadteglet är fäst i stommen men galvad 5 tums spik.
 
S sinuslinus skrev:
Bättre att du skruvar med långa skruv in i stommen. Eller sätter fler stolpar.
Spelar ingen roll om fäster skruvar i teglet med ankarmassa när fasadteglet är fäst i stommen men galvad 5 tums spik.
Dragkraften på ett uterumstak är såpass liten att den skulle dra omkull hela muren är i stort sätt obefintlig.
Har du dessutom gavelväggar och när du väll skruvat TRP:n kommer trycket i stort sätt bara vara neråt.
Har byggt och monterat många tunga saker i fasadtegel till kunder genom åren efter diverse ritningar från konstruktörer. T.o.m balkonger.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B Bläcktudan skrev:
Dragkraften på ett uterumstak är såpass liten att den skulle dra omkull hela muren är i stort sätt obefintlig.
Har du dessutom gavelväggar och när du väll skruvat TRP:n kommer trycket i stort sätt bara vara neråt.
Har byggt och monterat många tunga saker i fasadtegel till kunder genom åren efter diverse ritningar från konstruktörer. T.o.m balkonger.
Stort tack för dina svar. Du förordar ankarmassa och gängstav då? Så fasadplugg är inte tillräckligt?
 
Hej
Jag använde ESSVE fasadplugg till mitt uterum, det funkade kanon på mitt bygge.
 
  • Delvis byggt uterum med trästomme mot en tegelvilla och trädäck i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skånemike Skånemike skrev:
Hej
Jag använde ESSVE fasadplugg till mitt uterum, det funkade kanon på mitt bygge.
Tack. Det blev fasadplugg nu i helgen och det var blev riktigt bra. Snyggt bygge!
 
Vad bra.., tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.