Nyligen köpt ett hus som jag håller på att totalrenovera och vill öppna upp vid trappan då öppningen är så liten att man lätt slår i huvudet på tredje steget.

Frågan är om jag kan kapa en mellanbjälke (på 140mm x 40mm) precis ovanför början av trappan. Bjälken vilar på en bärande vägg cirka 1,5 meter in i rummet från där jag vill kapa den. Kan den bärande väggen bära upp detta överhänget av golv på cirka 1,5 meter givet att jag reglar upp den kapade bjälken mot nästa bjälke (600mm mellanrum) eller måste jag sätta en pelare där jag vill kapa bjälken?

Se bilden för förtydligande: Jag vill kapa bjälken där fogsvansen ligger. Den bärande väggen går precis under golvet när man kommer upp för trappan.

P.S. jag kan inte kapa bjälken vid den bärande väggen eftersom en del av golvytan efter den bärande väggen behövs.

Tack på förhand! :)
 
  • Orenoverad trätrappa med spån och verktyg under renoveringsprocessen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss som föreställer ett före-scenario med blå linjer, symboliserande vatten, och gråa streck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av ett efter-renoveringsläge med blåa markerade områden och gråa streck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du har ritat tror jag inte jättemycket på, då kommer du ha en 1,5m bjälke som saknar visst upplag. Risk för svikt.

Utgör dessa bjälkarna möjligtvis underarm i takstolen också? Isåfall bör du ha i åtanke att ta upp dragkraften. Vanligtvis brukar man då fälla ner en liggande regel i underarmen, om den kapas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Falkmal och 1 till
  • Laddar…
B Bläcktudan skrev:
Som du har ritat tror jag inte jättemycket på, då kommer du ha en 1,5m bjälke som saknar visst upplag. Risk för svikt.

Utgör dessa bjälkarna möjligtvis underarm i takstolen också? Isåfall bör du ha i åtanke att ta upp dragkraften. Vanligtvis brukar man då fälla ner en liggande regel i underarmen, om den kapas.
Tack för ditt svar!

Okej, jag förstår hur du menar. Hade det möjligtvis gått med ett kortare överhäng då, ca 70cm?
Jag har inte kollat än om bjälkarna är underarmar men tackar för tipset och ska kika på detta!
 
Du kan kapa den som du ritat men måste montera en pelare i hörnet som blir.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan kapa den som du ritat men måste montera en pelare i hörnet som blir.
Okej, jag förstår, tack för ditt svar!

Tror du det finns någon nivå på överhäng som hade gått utan en pelare (70cm kanske)?
 
Du borde kunna göra någon svetsad lösning du kan skruva upp i taket, runt hålet och till väggen. Den behöver inte bygga jättemycket på höjden under taket om den får gå in i taket och kan stabilisera.
 
I stället för en pelare i hörnet nedåt så kan du ju lösa det med ett hängstag uppåt som du kanske kan sätta i taket ovanför. För du behöver ju ändå ett räcke kring hålet så att fortsätta uppåt efter räcket borde ju inte störa speciellt mycket.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
I stället för en pelare i hörnet nedåt så kan du ju lösa det med ett hängstag uppåt som du kanske kan sätta i taket ovanför. För du behöver ju ändå ett räcke kring hålet så att fortsätta uppåt efter räcket borde ju inte störa speciellt mycket.
Tack @roli och @kashieda det kan vara en lösning!
 
Cheesen
sätt en stolpe. Det blir bra för trappens del också
 
  • Gilla
Falkmal
  • Laddar…
Jag tror egentligen också att det blir snyggare med en eller flera stolpar, men en svetsad del kan vara ett sätt att flytta vikt och styva upp i vilket fall.
 
  • Gilla
Falkmal
  • Laddar…
Nu ser jag inte vad det är för typ av trapp men är det ett äldre hus så hade det ju garanterat stått en stolpe där. En öppen trapp på det där viset ser ju dessutom ganska märklig ut så rent estetiskt skulle ju även trappan vinna på att ha en stolpe där som smälter in i trappen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Nu ser jag inte vad det är för typ av trapp men är det ett äldre hus så hade det ju garanterat stått en stolpe där. En öppen trapp på det där viset ser ju dessutom ganska märklig ut så rent estetiskt skulle ju även trappan vinna på att ha en stolpe där som smälter in i trappen.
Ja, förstår vad du menar. Men det ser nog extra märkligt ut just nu när vi tagit bort trappräcket
 
hsd
Du ska väl ha ett räcke ovanför trappan och då skulle ett stag / stolpe uppåt bli snyggaste ( tycker jag) lösningen
 
Ja precis, tycker samma.
 
En stolpe i innerhörnet på trappen stör inte.
Som svar på din fråga, så fort du kapar av bjälklaget så behöver det något som bär upp kvarvarande del
 
  • Gilla
Falkmal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.