Hej och hå.

Hjälper en kompis med en blivande renovering och har funderingar på värmesystem.

Huset är 110m²
1 1/2 plans med källare.
Byggår 1900
Idag finns det kamin och elelement.

Någon som har lite tips och idéer?
 
Hej! Luftvattenvärmepump eller berg-/jordvärme beroende på var i landet huset står, hur stor tomten är och vad ägaren tycker. Det är en stor investering att också konvertera till vattenburet värmesystem men i längden lönar det sig och huset får ett högre värde.
 
  • Gilla
Snickare Johan
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Luftvattenvärmepump eller berg-/jordvärme beroende på var i landet huset står, hur stor tomten är och vad ägaren tycker. Det är en stor investering att också konvertera till vattenburet värmesystem men i längden lönar det sig och huset får ett högre värde.
Västernorrland, tomten är stor så det är inga problem. De har funderingar på vedpanna men blir jäklig dyrt med element men man slipper ju grävning mm.

De får fundera på :=)
 
Har dom tillgång till ved och inte är rädda för att arbeta lite så hade jag lätt satsat på begagnad vedpanna alla dar i veckan
 
V Vedhuggarrn skrev:
Har dom tillgång till ved och inte är rädda för att arbeta lite så hade jag lätt satsat på begagnad vedpanna alla dar i veckan
Ok, begagnad panna. Rekommendation på märke mm? Alt ny?
 
P Pappa1986 skrev:
Ok, begagnad panna. Rekommendation på märke mm? Alt ny?
Alla premiumpannor skulle jag säga funkar. Jag har själv en Baxi Solo Innova 50kw och är väldigt nöjd. Annars har du ju riktiga premium som ETA, Hargassner, Fröling. Inte värt det tycker jag men det är ju personligt..
Av naturen snål‍♂️
 
  • Älska
Pappa1986
  • Laddar…
Tomture61
Luftvärmepump : Låter från innerdelen (fläktljud) men mycket bra verkningsgrad , kan även kyla på sommaren , konsumerar el .
Vedpanna : Kräver mycket egenarbete med vedhantering , panna - rökrör - vattenradiatorer med rörinstallation måste inst. i huset .
Bergvärmepump : Troligtvis samma investeringskostnad som en vedpanna men man slipper arbetet med veden , frikyla kan också installeras , konsumerar el . Man får inte glömma att kolla att det är lämpligt med bergvärme på tomten (nära till berggrunden) annars finns jordvärme .
 
Redigerat:
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
galento
Tomture61 Tomture61 skrev:
Luftvärmepump : Låter från innerdelen (fläktljud) men mycket bra verkningsgrad , kan även kyla på sommaren , konsumerar el .
Största nackdelen som Tomture61 skriver är fläktljudet men funkar bra att
värma huset om det är öppnare planlösning , AC körning på sommaren är
suveränt och en knappt märkbar elförbrukning.

Billigaste lösningen kan väl luftvärmepump/ar och ved vara skulle man tycka.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Luftvärmepump : Låter från innerdelen (fläktljud) men mycket bra verkningsgrad , kan även kyla på sommaren , konsumerar el .
Vedpanna : Kräver mycket egenarbete med vedhantering , panna - rökrör - vattenradiatorer med rörinstallation måste inst. i huset .
Bergvärmepump : Troligtvis samma investeringskostnad som en vedpanna men man slipper arbetet med veden , frikyla kan också installeras , konsumerar el . Man får inte glömma att kolla att det är lämpligt med bergvärme på tomten (nära till berggrunden) annars finns jordvärme .
Jordvärme behöver även en lämplig jordmån för att få bra verkningsgrad, ju blötare ju bättre typ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.