Vår IVT 490 börjar ge upp och tänker ersätta den med en NIBE. Priser inklusive installation är 70 tusen för F370 och 115 tusen för F730. Mao ganska stor skillnad. Men att betala för den dyra pumpen har vi inga problem med men vill kunna räkna på besparingen över 10 eller 15 år.

Någon som har vart jag kan jämföra förbrukningen?
 
Om du lämnar all viktig information om ert hus till NIBE så har de ett kalkylprogram där de kan räkna ut besparingen med olika modeller av värmepumpar.

Det man kan tänka på är att F370 plus en bra LLVP ger nästan samma låga energiförbrukning som med F730 om man har en någorlunda öppen planlösning i huset. Beror på hur man tänker kring kyla och LLVP.
 
J Josth skrev:
Om du lämnar all viktig information om ert hus till NIBE så har de ett kalkylprogram där de kan räkna ut besparingen med olika modeller av värmepumpar.
tack, försökt kolla runt på hemsidan men hittar bara besparingen med en FLVP om man idag tex kör helt på el.

En LLVP är inte aktuell.
 
Ok, jag har den tidigare versionen av NIBE VPDIM. Om du talar var i landet ert hus står, när det är byggt, hur stort det är och er elförbrukning per år kan jag räkna på det.
 
Schysst. Huset är en träkåk från 1985 som ligger i Stockholm. Det är på 200kvm och vi gör av med ca 22000kwh per år varav ca 60% är uppvärmning så 13200kwh. Vi har vattenburen värma på 3 våningar.
 
Passa på att borra bergvärme istället, FLVP är passé och dyra i drift! :(
 
Micael Magnusson Micael Magnusson skrev:
Schysst. Huset är en träkåk från 1985 som ligger i Stockholm. Det är på 200kvm och vi gör av med ca 22000kwh per år varav ca 60% är uppvärmning så 13200kwh. Vi har vattenburen värma på 3 våningar.
Ok, min version av NIBE VPDIM säger då att den extra energibesparingen med F730/F750 blir ca 6000 kWh större per år än med F370 eftersom ert hus är så stort. Fast normalt skulle jag tänkt att 6000 kWh är hushålls-el så uppvärmning inkl varmvatten skulle varit 16000 kWh men ni har kanske pool eller annat också.
 
Okej, men förstår inte det sista. Enligt Tibber så gjorde vi av med 22000kwh förra året och uppvärmning är i snitt 60% av all elförbrukning. Om då F730 sparar 6000kwh så är det otroligt mycket.
 
  • Mobilappskärm som visar årlig elförbrukning på 21 922 kWh fördelat på uppvärmning, beteende och alltid på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni inte hade haft IVT 490 utan en F730 hade alltså er förbrukning förra året blivit ca 16000 kWh enligt kalkylen. IVT 490 och F370 har lika stor kompressor. Men hur du kommer fram till 60% och 13200 kWh undrar jag över? Det normala är att hushålls-el är 6000 kWh/år och att resten då blir uppvärmning och varmvatten om man inte också har spa, pool, elbilar etc för då måste man räkna bort dessa.
 
J Josth skrev:
Om ni inte hade haft IVT 490 utan en F730 hade alltså er förbrukning förra året blivit ca 16000 kWh enligt kalkylen. IVT 490 och F370 har lika stor kompressor. Men hur du kommer fram till 60% och 13200 kWh undrar jag över? Det normala är att hushålls-el är 6000 kWh/år och att resten då blir uppvärmning och varmvatten om man inte också har spa, pool, elbilar etc för då måste man räkna bort dessa.
okej men kan det bero på att vi båda jobbade hemma hela året och därmed så ökade hushållselen? Vi har varken elbil, spa, pool osv. Enligt bilden ovan bör uppvärmingen ligga runt 13000kwh
 
Ok, ja det intressant med Tibber. Skulle vara kul att veta med om hur deras algoritmer ser ut? Enligt dem har ni alltså 9385 kWh/år i det jag kallar hushålls-el som vanligtvis är ca 6000 kWh. Väldigt högt men kanske möjligt med en mängd datorer, skärmar och diverse boxar till. I stort sett allt blir till värme i huset på något sätt. Och ca 13000 kWh för uppvärmningen som du sa.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, ja det intressant med Tibber. Skulle vara kul att veta med om hur deras algoritmer ser ut? Enligt dem har ni alltså 9385 kWh/år i det jag kallar hushålls-el som vanligtvis är ca 6000 kWh. Väldigt högt men kanske möjligt med en mängd datorer, skärmar och diverse boxar till. I stort sett allt blir till värme i huset på något sätt. Och ca 13000 kWh för uppvärmningen som du sa.
Okej, jag uppskattar all vägledning. Tusen tack.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Micael Magnusson Micael Magnusson skrev:
Okej, jag uppskattar all vägledning. Tusen tack.
Vad landade ni i? Sitter med precis samma beslut fast byte från en Fighter 360p i ett hus från 2008 i samma storlek som ert.

Installatörerna verkar ha så mycket att göra att de inte hinner rådgöra/sälja in vilken pump man bör välja. Förstår också att det verkar högst osäkert när 730 kommer kunna levereras också...
 
Oavsett så är det en knepig situation men vi har beställt en F730. Dyr men tror det lönar sig med tanke på elpriserna. Det som avgjorde var framför allt att 370 redan är en relativt gammal panna.
Enligt rörfirman så är leverans i april nästa år men tror det är mer rimligt med leverans nästa höst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.