Vi vill inte montera på taket men har bra söderläge på tomten. Någon som monterat på ”icke tak”? Och vad kostar det för motsvarande 10 000 kWh? Och hur mycket yta behövs…?
 
1 kWp installerat och klart kostar mellan 10-15tkr. Med markstativ lär det nog hamna närmare 15tkr.
 
Kan man räkna med att klara energibehovet under året med solpaneler eller är effekten alltför ojämnt fördelad? Så att man ändå kommer att behöva köpa el på marknaden…
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
På natten får du 0 procent av ditt elbehov. Dvs du kommer alltid att köpa el.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
M merbanan skrev:
På natten får du 0 procent av ditt elbehov. Dvs du kommer alltid att köpa el.
Det beror väl alldeles på det...
Vad måste man köra nattetid?
 
nino nino skrev:
Det beror väl alldeles på det...
Vad måste man köra nattetid?
Hade du tänkt stänga av kyl o frys, cirkulationspumpar, modem mm?
 
  • Wow
sepani
  • Laddar…
Rent allmänt så dras solpaneler med att solinstrålningen skiljer välsigt mycket mellan sommar och vinter.
Vilket tyvärr oftast är tvärt om med ett normalt elbehov.

för oss tex så har vi 0kr i elräkning från april/mars till kanske sept. Så drygt 6månader utan elräkning, där vi har en överproduktion så det tar kanske 75% av vårt elbehov. men vi behöver ju trots detta köpa el hela vintern.

Så skall man minska behovet där så är det ju andra faktorer som kan vara mer lönsamma. Tex se över isolering , uppvärmning osv
 
V Vincenzo skrev:
Hade du tänkt stänga av kyl o frys, cirkulationspumpar, modem mm?
Ja inte är det nån fara att stänga av kyl och frys 8-10h om man inte springer och öppnar flera gånger, cirkpump finns väl inget behov av om man inte har värmen igång, modem? till internet menar du? de flesta har väl surf i mobilen som kan användas.

Men visst är det ju bekvämare med ström dygnet runt, men det bör ju gå? Har man batteri så man kan lagra så blir det väl enklare
 
Med en buffer (batteri) kan man nog klara sig under sommarhalvåret. Dock så ger solceller ca 10% av totala årsproduktionen november till och med februari (4 månader). Så du behöver i december och januari ett behov som motsvarar 2% av vad din anläggning ger på årsbasis. Det är billigare att köpa el då än att överdimensionera sin anläggning kraftigt.
 
Tyvär inga svar på dina frågor men tänkte förtydliga några saker iaf

Glöm det där med att klara sig på just den elen dina solceller producerat. På dagtid (sommmarhalvåret) använder iaf vi ganska lite el. Det som inte kommer till nytta säljs ju ut till ditt elhandelsföretag! Sen köper du tillbaka elen på kvällen/ natten.

Tecknar du timprisavtal säljer du oftast dyrt på dagen och köper billigt på natten!
Denna rekord dag idag var säljpriset för mina solgenererade kW över 5kr nästan hela dagen. Men nu i natt kör vi tvättmaskin för spotpriser runt 0,5 kr
Med den aktuella elmarknadens svängningar över dygnet finns det ingen anledning att försöka flytta så mycket förbrukning till tiden solcellerna ger effekt.

Sen kan det ju vara så att du är ute efter ö-drift för att kunna ”klippa kabeln till elbolaget” och då är ju så klart målsättningen en annan.
 
Redigerat:
Tack för alla tips. Jag måste erkänna att jag blir alltmer skeptiskt till solcellers förträfflighet...Tabellen nedan visar tydligt att trots att du t ex investerar 150 000 SEK i en anläggning kommer du fortsatt att behöva köpa dyr el under de kalla och relativt sollösa månaderna. Köper du ett batteri, vilket är väldigt kostsamt, kan du lagra en mindre mängd att frisläppas under följande natt under förutsättning att du faktiskt fått ihop något...Samtidigt finns väl risken att du måste säkra upp (?) din bostad för att kunna koppla till griden? Och sen kommer det att dyka upp årliga underhåll av cellerna, t ex besiktning för optimal funktionalitet, rengöring etc etc. Jag tror att många som har köpt på sig solceller har gjort det med andra antaganden. Sen är det självklart trevligt att kunna köra ihop ett antal kwh och sälja dyrt för att sen själv konsumera kwh billigt på natten, och det är kanske mer där som förträffligheten ligger?

Tabell som visar månatlig elproduktion för solcellsanläggningar på 5, 10 och 15 kW genom året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
Tack för alla tips. Jag måste erkänna att jag blir alltmer skeptiskt till solcellers förträfflighet...Tabellen nedan visar tydligt att trots att du t ex investerar 150 000 SEK i en anläggning kommer du fortsatt att behöva köpa dyr el under de kalla och relativt sollösa månaderna. Köper du ett batteri, vilket är väldigt kostsamt, kan du lagra en mindre mängd att frisläppas under följande natt under förutsättning att du faktiskt fått ihop något...Samtidigt finns väl risken att du måste säkra upp (?) din bostad för att kunna koppla till griden? Och sen kommer det att dyka upp årliga underhåll av cellerna, t ex besiktning för optimal funktionalitet, rengöring etc etc. Jag tror att många som har köpt på sig solceller har gjort det med andra antaganden. Sen är det självklart trevligt att kunna köra ihop ett antal kwh och sälja dyrt för att sen själv konsumera kwh billigt på natten, och det är kanske mer där som förträffligheten ligger?

[bild]
Vad har du räknat få för avkastning/besparing per år då ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du räknat få för avkastning/besparing per år då ?
jag har inte räknat på det alls (ännu…). Min ogenomtänkta tanke var att slippa köpa dyr el och då främst på vintern när man normalt använder som mest..men panelen är kanske i sig ett bra case under mars till september.
 
Om du tycker ca 15-20% (eller högre) avkastning per år är bra, köp(beräknat med dagens elpriser) ! Det är ju ändå besparingen i kr som räknas. Om du kör timpris kan du även spara in mer vid planering av användningen
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du tycker ca 15-20% (eller högre) avkastning per år är bra, köp(beräknat med dagens elpriser) ! Det är ju ändå besparingen i kr som räknas. Om du kör timpris kan du även spara in mer vid planering av användningen
timpris kan jag ju köra utan solceller. Så det bygger då på att jag kör ihop en massa kWh under den soliga perioden som jag säljer dyrt under samma period. På vintern har jag inget eller väldigt lite att sälja. Men om priserna håller i sig kan det säkert vara bra. 15% avkastning är ju väldigt bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.