Jag ska renovera och bygga till sommarstugan och behöver då förlänga befintligt takutsprång.

Någon som har ett tips på ett bra sätt att göra det på?
Kåken är gammal; svallet består av brädor, osäker på om de är spontade. Vid renoveringen planerar jag också att byta ut takplåten. Alla mina egna funderingar är mer eller mindre dåliga…
 
  • Växt som växer längs rödmålad stugvägg och vita fönsterbleck mot en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort gamla råsponten (om taket nu har råspont?) till närmsta takstol (troligen en dryg meter in på taket) och förläng med ny råspont?
 
B b8q skrev:
Ta bort gamla råsponten (om taket nu har råspont?) till närmsta takstol (troligen en dryg meter in på taket) och förläng med ny råspont?
Funderat på det men då blir det en skarv på hela undertaket, påverkar inte det stabiliteten på den yttersta takstolen?
 
Så länge generalskarven blir på en takstol tror jag inte det spelar så stor roll?
 
Rickard.
Kan beskriva hur jag gjort vid ett par tillfällen och aldrig haft problem men följ på egen risk ;)

Se till att bef råsponten är spikad ordentligt i takstolen och kapa av råsponten längs takstolen på utsidan av den. Sen spikar/skruvar du en 45x95 in i takstolen så du får 45 nya härliga millimetrar att lägga och spika nya råsponten på, lim skadar aldrig men det är inga gigantiska krafter här så är säkert överkurs egentligen.
 
Ja, jag tror det blir bästa lösningen, tack för hjälpen båda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.