Har köpt en ny Bosch ugn av modell HKA000020W. Har 2fas hemma i mitt eluttag. Jag undrar om någon vet om denna koppling verkligen är kopplad för 2fas. Ugnens lampan går igång men ugnen blir inte varm alls.
 
  • Elektriska anslutningar inuti ett elskåp med numrerade klämmor och färgkodade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutningsschema för 3-fas och 2-fas med märkningar och QR-kod på vit etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutningskabeln är en 5 ledare, säker på att du inte har tre faser?
 
Som det ser ut är det också fel kabel som används. Har du gjort det själv?
 
Har ej gjort något själv. Beställde installation av Elgiganten. Personen som kom insisterade på att det var 2fas kopplat redan när jag frågade denne..
 
davveno1 davveno1 skrev:
Anslutningskabeln är en 5 ledare, säker på att du inte har tre faser?
Enligt en elektriker så har jag bara 2faser fast jag har 3säkringar i elskåpet. Det är ett gammalt hus jag bor i, så vet inte hur det byggdes för i tiden.
 
A AndersS skrev:
Som det ser ut är det också fel kabel som används. Har du gjort det själv?
Kollade lite noggrant, det kan nog vara en anslutningskabel.
 
Kopplingen är ju enligt 3Fas-schemat (överst)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kopplingen är ju enligt 3Fas-schemat (överst)
Så montören sa helt fel till mig isåfall när jag frågade 3 gånger om den verkligen var kopplad för 2fas?
 
Ja det gjorde han.
Det är uppenbart inte kopplat två-fas, för då behövs det två byglar, en mellan 1 & 2, en mellan 3&4 och bara en kabel till varje bygel, alltså två faskablar inte tre.
Din koppling har bara en bygel mellan 2&3 men tre faskablar.
Frågan är ju vilka faser du har ström på.
 
  • Gilla
VilleSr och 1 till
  • Laddar…
A
Felgiganten folk har sällan rätt, kolla Svanströms på tuben
 
  • Gilla
VilleSr
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ja det gjorde han.
Det är uppenbart inte kopplat två-fas, för då behövs det två byglar, en mellan 1 & 2, en mellan 3&4 och bara en kabel till varje bygel, alltså två faskablar inte tre.
Din koppling har bara en bygel mellan 2&3 men tre faskablar.
Frågan är ju vilka faser du har ström på.
Tack för information!
 
Det finns många spisar som har en bugg som gör att man måste ställa klockan innan ugnen kan användas.
 
A Avemo skrev:
Det finns många spisar som har en bugg som gör att man måste ställa klockan innan ugnen kan användas.
Läst om det också. Dock har denna modell ingen klocka. Det är kopplingen som är fel..
 
Sannolikt var ditt uttag trefas utan nolla. Men man har använt en fasledare för att få nolla. Då har du bara två faser tillgängliga.
 
Cheesen
Men om du beställt spisen och montage av Elgiganten så får du väl reklamera till Elgiganten. Ugnen ska ju funka så det får dom ju ordna.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.